Weer een zitting

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
TrotsePa
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 dec 2010, 10:45

Weer een zitting

Bericht door TrotsePa »

Beste allen,

Om een lang verhaal kort te maken. Ik heb eind mei een eerste zitting gehad in een zaak waar ik omgang en gezag eis.

De moeder heeft daarentegen een onbehoorlijke alimentatie eis neergelegd. De uitspraak hiervan is begin juli gekomen. Vanzelfsprekend heeft de rechter uitspraak gedaan en bepaald dat er alimentatie betaald moet worden. Dit bedrag is zelfs lager uitgevallen dan dat ik met mijn advocaat berekend had. Voor omgang en gezag is adviers een de raad van de kinderbescherming gevraagd. Verder heeft de rechter mij 6 weken lang elke zaterdag 2 uur omgang met mijn zoontje gegunt (hij is nu 15 maanden oud). Hij heeft daarnaast een halfbroer wiens vader ik 2 jaar lang fulltime ben geweest. Hij heeft zijn eigen vader nooit mogen zien.

De uitspraak is pas een paar maanden later in september ingegaan omdat de moeder niet wilde meewerken. Ze heeft zich echter ook niet aan de uitspraak gehouden omdat ze de eerste twee keer zelf wel aanwezig zijn, daarna een vriendin van haar of zus van mij. Ze vond mijn zus niet van toepassing en die vriendin van haar heeft ook een enkele keer niet gekunt waardoor ik er alleen was met mijn ex. Die omgang ging echter goed en uiteindelijk hebben we zelfs onderling overleg gehad voor vervolgafspraken.

Nu heb ik begin januari een tweede zitting omdat ze niet wilt dat ik alleen omgang krijg met mijn zoon en daarnaast vind ze zelf met complete willekeur 2 uurtjes om de twee weken wel een idee. Omdat kerst en oud en nieuw in het weekend vallen en ze op vakantie gegaan is, krijg ik de kinderen al geruime tijd niet meer te zien.

Het advies van de raad van de kinderbescherming is geheel in mijn lijn. Postitief als het gaat om gezag en positief als het gaat om omgang. Er is voorgesteld dat ik 2 maal per week twee dagdelen onbegeleid omgang krijg. Ze heeft echter naar de raad van de kinderbescherming nog een brief gestuurd waarin overduidelijk naar voren komt dat ze het niet allemaal op een rijtje heeft. De helft van de brief ging over haar (vreemde) opvattingen onze relatie.

Ook de moeder van mijn ex heeft een brief via de advocaat van mijn ex ingestuurd. Deze staat ook met beschuldigingen, zo'n beetje van hetzelfde kaliber. Ik zou haar kleinzoon geen wanten aan hebben laten doen en ik kon volgens haar niet koken. Ik kon ook niet zonder booschappenlijstjes boodschappen doen. Deze moeten wel in de juiste volgorde van supermarkt staan etc.

Ik kan me niet voorstellen dat dergelijk materiaal (5 pagina's tellend van mijn ex en 1 pagina van haar moeder) serieus genomen kan worden door de rechtbank.

Ik heb de helft van de tijd geeist, maar begrijp heel goed dat dit in de praktijk gezien mijn werk lastig gaat. Ik moet nou eenmaal ook een flink bedrag aan alimentatie betalen en kan anders eea niet opbrengen. Zeker niet de advocatenkosten die steeds komen kijken bij een dergelijke half medewerkende ex.

Heeft iemand nog tips om begin volgende maand in de zitting nog aan de orde te brengen? Ik kan me echter niet echt een juiste houding vinden op dit moment.

Bedankt!

even wat details weggehaald
Laatst gewijzigd door TrotsePa op 08 feb 2012, 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Weer een zitting

Bericht door Casper »

Ik kan me niet voorstellen dat dergelijk materiaal (5 pagina's tellend van mijn ex en 1 pagina van haar moeder) serieus genomen kan worden door de rechtbank.
Probeer het zelf wel serieus te nemen, en beschuldigingen koel en met feiten te weerleggen. Zo te lezen sta je in deze rechtszaak op voorsprong, gooi dus je eigen glazen niet in door te gaan roepen dat het allemaal belachelijk is wat moeder en oma roepen. Dan trekt de rechter ongetwijfeld de juiste conclusies.

De juiste houding is dus "rationeel, maar met duidelijke grenzen voor wat je wel/niet accepteert". Heel veel succes en we horen het heel graag.
Casper
henryd
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 jul 2011, 17:52

Re: Weer een zitting

Bericht door henryd »

Beste Trotsepa,
ik kan me voorstellen dat het goed is om (naast het weerleggen van onwaarheden afkomstig van de andere partij) bij de rechter een positief beeld te schetsen van jullie omgang. Je zou dat kunnen doen door een aantal leuke foto's van jou en je zoontje te selecteren die de advocaat dan kan meesturen met het verzoekschrift. Daarnaast kan je een paar getuigenverklaringen bijvoegen van mensen die jou samen met jouw zoon hebben gezien en die daar een positief beeld van kunnen geven (zoals je zus). Houd er verder rekening mee dat de moeder nog met veel rommel kan komen tijdens de zitting. En bedenk dat de rechter dit al veel vaker heeft gezien en het wel met een korreltje zout zal nemen. Laat je er niet teveel door afleiden en blijf het belang van een goede omgang benadrukken.
Heel positief dat de raad zo heeft geadviseerd. Een grote opsteker zou ik zo zeggen.
Succes ermee!
TrotsePa
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 dec 2010, 10:45

Re: Weer een zitting

Bericht door TrotsePa »

Onlangs is de zitting geweest. Er komt vanuit de moeder een beetje een vreemd signaal; namelijk dat ik een onhygienische zwerver zou zijn. Ze heeft dit redelijk proberen te onderbouwen in een geschreven stuk van 4 pagina's.
Even los hiervan heeft ze wel aangegeven dat ze mijn zoontje niet zonder zijn vader wilt laten opgroeien en is naar bureau jeugdzorg, en centrum jeugd en gezin geweest. Ze stelt mediation voor en iets waar ik niet mee akkoord ben gegaan: dmv video opnames opvoedingsles krijgen.
Ook kwam een nieuwe term voor mij: de opvoedpolie. Heeft iemand hier ervaring mee?

Al met al zijn we gedurende de zitting er over uit dat ik de aankomende zaterdagen mi tot aan de beschikking mijn zoontje thuis krijg.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Weer een zitting

Bericht door EDA »

Contact met je kind, hoe kort ook, is altijd positief.
TrotsePa
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 dec 2010, 10:45

Re: Weer een zitting

Bericht door TrotsePa »

Dat is absoluut waar!

Afgelopen jaar waren het max. 30 uur. Ik ga er vanuit dat aankomend jaar beter gaat worden. Het heeft er wel een beetje de schijn van dat dit niet de laatste zitting zal zijn. Ik vond het echt bizar gaan. Ik hoop van harte dat het allemaal de goede kant op blijft gaan
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Weer een zitting

Bericht door EDA »

Het bizarre is op de één of andere manier altijd weer dat derden buiten je invloed over je eigen kind(eren) beslissen.
M.i. is het enige antwoord daarop het eigen emotionele evenwicht bewaren en handelen waar het kan, vanuit dat emotionele evenwicht. Door je optreden wordt vroeg of laat voelbaar voor die derden wat voor mens je bent. En dat heb je nodig, want dan maak je een verschil.
Zo wordt onmacht omgezet in kracht.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Weer een zitting

Bericht door The Driver »

Hoewel ik de schijn tegen heb, door mijn schijnbaar agressieve antwoorden, ben ik de strijd gestopt met de GVW.

De strijd kan je ook winnen door hem stop te zetten.

In het begin van de OTS en later van de UHP weigerde de GVW standaard alle verzoeken en vragen, daarop zijn wij altijd naar de kinderrechter gestapt, ook hebben wij tegen de GVW bij de klachtencommissie van BJZ in totaal wel 25 ons inziens gefundeerde klachten ingediend.
Het heeft allemaal niet gebaat. BJZ en de GVW winnen altijd. Wij hebben slechts op 1 punt gewonnen en dat is dat de UHP van de 2 jongens niet verlengd is.
Sallant detail is, dat als je aan de gezinsvoogd een vraag stelt, maakt niet uit welke , en hij geeft geen toestemming, dat je dan aan kinderrechter een schijnbaar rechtvaardig oordeel mag vragen. Maar elke rechtzaak maakt BJZ alleen maar sterker, het is een grond voor ontheffing uit het gezag : vader werkt niet met de hulpverlening mee.

Ik vraag de GVW nu helemaal niets meer, kan hij zijn macht niet meer uitoefenen :
Nee dat mag niet, Nee dat sta ik niet toe, Nee ik vind dat niet goed.

Meneer de gezinsvoogdijwerker U zakt maar in de stront, U bestaat voor mij niet meer.

En de kinderen, die zoek ik gewoon op wanneer ik dat wil, Papa blijft nog steeds papa.
Als ik voorbij hun woonadres rij met de auto, dan stop ik, toeter ik even en dan staan ze alle twee voor het raam te zwaaien. Hahaha krijg maar een dikke lul gezinsvoogd met je contactverbod. Als ze met oud en nieuw gezellig vuurwerk staan af te steken, dan kom ik gewoon nieuw vuurwerk brengen, een paar keer knuffelen en hup daar gaat Papa weer, krijg maar een dikke lul gezinsvoogd met je contactverbod. Ik trek mijn plan wel.
Laatst gewijzigd door The Driver op 13 jan 2012, 09:32, 2 keer totaal gewijzigd.
papahans
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2012, 22:24

Re: Weer een zitting

Bericht door papahans »

Ik sprak laatst met een vriend van me die advocaat is en gescheiden. Heeft al 16 jaar zijn kinderen niet gezien. Hij heeft er na 14 jaar zelf een punt achter gezet.
Je moet het hier in dit land zo zien; Je bent de beste voetballer van de wereld en je speelt de finale op het WK. Je begint op de reservebank en mag er de tweede helft inkomen met een 3-0 achterstand. Je mag er inkomen in de tweede helft. Yiha. Er wordt wel bijverteld , dat je er maar hooguit 2 mag maken. Deze wedstrijden verlies je dus gewoon. Moeders wint altijd of ze moet het wel heeeeeel erg bont maken.
Ben overigens zelf 1,5 jaar uit elkaar met 2 jongetjes van 2 en 4. Moeders wou van de een op de andere dag een plek voor dr'zelf. Kinderen nog geen 1 en geen 3. We hebben 9 maanden mediation gedaan ( 1 groot toneelspel) 2 dagen voordat we een ouderschapsplan zouden ondertekenen, waarin de kinderen 4 nachten/2 weken heb, gooit ze alles van tafel . Ze heeft een andere baan gevonden van maar liefst 2 dagen en wil de kinderen nu 2 nachten bij mij laten slapen. Zgn voor de rust.
Geen beginnen aan. Het is wat kort door de bocht, maar ik ben er wel achter dat je compleet afhankelijk van de wil van moeders. Ze gunnen het jou of niet. Maar zij is de baas. Je gooit 2 knaken in een sigarettenautomaat. Is het pakje peuken nu van jou of van de automaat. ( Harry Jekkers)
TrotsePa
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 dec 2010, 10:45

Re: Weer een zitting

Bericht door TrotsePa »

Ik heb afgelopen zaterdag eindelijk voor het eerst mijn kleine man en zijn halfbroer in huis gehad!

Moeder was wel zelf mee en wilde hem in eerste instantie niet meegeven. Mijn zus heeft haar op een bijzondere wijze weten over te halen en was er dus ook bij.
Het was hoe dan ook een gezellige tijd. Zo hebben we o.a. gezamelijk een spelletje gedaan.

Na dit bezoek ik kreeg trouwens een e-mail van haar die meteen weer het gemoedelijke er af haalde. Ik deed weer eens niets goed.. De volgende keer gaat ze niet mee en geeft ze de verantwoordelijkheid aan mijn zus. Ik zou zeggen: graag, maar ik weet zeker dat ze daar weer op de één of andere manier op terugkomt.

Daarnaast zal ze ook erg moeilijk gaan doen over haar eigen zoontje.. Ik heb uiteraard geen recht op omgang met hem, maar merkte weldegelijk een teruggetrokken en teleurstellende houding van hem. Het ziet er een beetje naar uit dat hij niet graag thuis is, behalve als ik er ben... Ik weet me eerlijk gezegd soms geen raad hiermee... Wel naar BJZ, niet naar BJZ... Ik maak me echt zorgen om hem (in ieder geval z'n psychische gezondheid)

even wat details weggehaald
Laatst gewijzigd door TrotsePa op 08 feb 2012, 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.
TrotsePa
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 dec 2010, 10:45

Re: Weer een zitting

Bericht door TrotsePa »

Ondanks alle zorgen die ik heb, maar die zullen jullie zondermeer ook hebben, heeft ze aangegeven dat ze mijn zoontje niet meegeeft zonder begeleiding van mijn zus. Morgen is dat dus de laatste keer tot aan de beschikking van begin februari, want mijn zus moet van ver komen en vindt het ook onnodig. Vooral dat laatste krijgen ik, de raad van de kinderbescherming en nu dus ook de rechter haar niet van weet te overtuigen. Ze geeft een eigen draai aan hetgeen de rechter heeft gezegd. Zelf ben ik stom geweest door na de zitting haar toe te zeggen dat mijn zus er wel 2 keer bij zal zijn. Nu claimt ze haar dus en heeft ook maling aan de door de rechter uitgesproken tijden.
is het niet zo dat haar advocaat haar moet attenderen op dergelijke uitspraken van de rechter?
TrotsePa
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 dec 2010, 10:45

Re: Weer een zitting

Bericht door TrotsePa »

En weer zegt ze de omgang af....

Het mag zomaar, het kan zomaar.. niemand die er iets aan wil of kan doen... geen wetgeving die effectief zegt dat dit niet zomaar kan.. We leven toch anno 2012? Hoe zit dat nou zeg!
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Weer een zitting

Bericht door Casper »

TrotsePa, we voelen met je mee. Het mag 2012 zijn maar moeders lappen nog steeds alles aan hun laars. Het is het failliet van het familierecht.

Hoewel het heel moeilijk is, zit er weinig anders op dan de beschikking die elk moment kan komen dan maar af te wachten. Als ze zich daarna niet aan de beschikking houdt, zijn er wel betere mogelijkheden om naleving af te dwingen. Veel sterkte gewenst!
TrotsePa
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 dec 2010, 10:45

Re: Weer een zitting

Bericht door TrotsePa »

Hi Casper,

Wat zouden die mogelijkheden dan kunnen zijn? Ik merk nu al aan haar eigen zoontje dat hij zich erg terugtrekt en merk ook dat hij echt niet vrolijk meer is.. Ik heb daarom dus ook contact gezocht met de huisarts, maarja, wat kunnen zij betekenen?

Vindt je dat ik contact moet zoeken met zijn school? Ik heb geen gezag, maar er is denk ik wel een kans dat ik met ze zou kunnen praten over dit soort dingen. Het lijkt me alleen niet prettig als de moeder hiervan op de hoogte wordt gebracht.. Ze is echt onvoorspelbaar in haar gedrag..

Ze is er heilig van overtuigd dat ik mijn zoontje verwaarloos, geen eten of drinken geeft en geen luiers verschoon en eist daarom begeleide omgang. Zelf wilt ze dat niet doen, maar ze heeft nu ook commentaar op het feit dat mijn zus er steeds bij is geweest die mij tips heeft gegeven en daardoor mag ik hem dus niet alleen meenemen. Ook vindt ze dat mijn zus genoeg begeleiding gegeven heeft en wilt ze niet meer dat mijn zus erbij is. Al met al heb ik de kinderen (mijn zoon en haar zoon) nu dus al 2 weken weer niet gezien...

Erg lastig dit allemaal.. de moeder lijkt steeds meer last te hebben van, het lijkt wel schizofrenie, en begrijpt niet wat er werkelijk gaande is.. De kinderen zijn hier maar de dupe van..

Als iemand nog ideeen heeft hoor ik het graag!


Nog maar een kleine week en dan is de beschikking er.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Weer een zitting

Bericht door Casper »

TrotsePa, natuurlijk kun je heel goed contact leggen met de school. Gewoon even vragen of ze een gesprekje willen hebben over hoe het op het ogenblik gaat. Het contact zelf is het belangrijkste, je hoeft niet meteen al je twijfels, juridische hinderpalen, vermoedens omtrent moeder, etc etc op tafel te leggen. Laat ze maar vertellen hoe het kind zich gedraagt, of hij zich sociaal normaal ontwikkelt, of zij veranderingen hebben gemerkt, eventueel of iets normaal is voor die leeftijd, enz. De volgende keer stap je dan wat makkelijker op hen af en kun je wat dieper doorvragen. Zo bouw je een band en vertrouwen op zodat het contact op een ander moment ook goed zal zijn.
ze heeft nu ook commentaar op het feit dat mijn zus er steeds bij is geweest die mij tips heeft gegeven en daardoor mag ik hem dus niet alleen meenemen. Ook vindt ze dat mijn zus genoeg begeleiding gegeven heeft en wilt ze niet meer dat mijn zus erbij is.
Is natuurlijk te gek voor woorden. De ervaring leert dat dit soort onmogelijke condities na korte tijd afgelopen zijn. Moeder heeft ook baat bij de omgangsregeling en moet misschien nog leren dat ze niet 100% alles altijd in handen kan hebben. Als de regelmaat van de omgangsregeling er eenmaal is, komt dit allemaal wel in orde.
Gesloten