Tijdelijke aanpassing Alimentatieverplichting ivm terugval i

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
Kuifje02
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 jun 2010, 21:18

Tijdelijke aanpassing Alimentatieverplichting ivm terugval i

Bericht door Kuifje02 »

Beste dwaze vaders,
Ik begin op dit forum, omdat ik niet zo goed weet waar ik anders moet beginnen.
Hoop dat jullie me misschien iets verder kunnen helpen in onze strijd.
En er zijn vast meer vaders die het zelfde probleem hebben. Ben benieuwd in hoeverre daar al strijd voor gevoerd is.

Grtz, Sacha (vriendin van een dwaze vader)

Een gescheiden vader betaald kinderalimentatie aan zijn ex-partner.
Dit maandelijkse bedrag is gebaseerd op het inkomen in de periode voor de echtscheiding. Het inkomen kan daarna stijgen of dalen.

De alimentatieplichtige komt, buiten zijn schuld om, in de WW terecht.
Hierdoor daalt zijn inkomen naar 70% van het laatst verdiende loon.
Alle vaste lasten en ook de hoogte van de kinderalimentatie blijven ongewijzigd.
Wanneer de alimentatieplichtige langdurig werkeloos blijft of niet binnen afzienbare tijd op het inkomensniveau van voorheen zit, is er geen mogelijkheid om de hoogte van de kinderalimentatie tijdelijk aan te passen.
De alimentatieplichtige zal zelf een procedure in gang moeten zetten om de kinderalimentatie te verlagen. Dit betekent via een advocaat een verzoekschrift indienen bij de rechtbank.
Dit hele proces neemt een aantal maanden in beslag en brengt de nodige kosten met zich mee. Als alles vlekkeloos verloopt, is men 3 – 6 maanden verder en zo’n € 2000,-- lichter.
Tijdens dit hele proces blijft de hoogte van alimentatie ongewijzigd.
De alimentatieplichtige, die toch al in inkomen achteruit is gegaan, moet ook nog eens de advocaat en proceskosten betalen.
Voor een alimentatieplichtige in deze positie is het lastig keuzes maken.
Want wanneer de alimentatieplichtige nog maar net in de WW zit is de kans groot dat de rechter de alimentatie niet verlaagt, maar de alimentatieplichtige opdracht geeft zo snel mogelijk een baan te zoeken. Ten slotte is de WW-situatie geen definitieve situatie, daar gaat men in ieder geval van uit. Ook de alimentatieplichtige zal niet gelijk na het vervallen in de WW een verzoekschrift indienen bij de rechtbank. Hij ziet de bui ook hangen dat de rechter het verzoek niet inwilligt.

De alimentatieplichtige dreigt in schulden te raken door het terugvallen in inkomen. (Zeker wanneer hij geen financiële reserves heeft.)
Wanneer de terugval in inkomen blijft voortduren, stapelen de schulden zich op.

Pas als de situatie uitzichtloos is of de nieuwe baan niet op het niveau zit van het ‘oude’ inkomen zal de alimentatieplichtige tot actie overgaan om een verzoekschrift bij de rechter in te dienen.

Maar wat in die tussentijd?

Ik pleit voor een regeling waarbij de alimentatieplichtige tijdelijk de kinderalimentatie kan verlagen, zonder daarvoor een procedure op te moeten starten.
Als de alimentatieplichtige na verloop van tijd wel weer op het oude inkomensniveau zit kan de tijdelijke regeling opgeschort worden en is de oude regeling weer van kracht.


Voorstel:
Tijdelijke regeling in aanpassing kinderalimentatie indien de alimentatieplichtige, buiten zijn schuld om, terugvalt naar 70% van laatst verdiende loon.

Voorwaarden:
• alimentatieplichtige ontvangt gedurende 2 maanden, 70% van het laatst verdiende loon
• alimentatieplichtige heeft geen zicht op andere baan binnen 1 maand
• alimentatieplichtige heeft geen aantoonbare reserves (spaarrekeningen) waaruit hij de alimentatieverplichting kan voldoen.

Regeling:
• tijdelijk aanpassing van alimentatie naar 70% van laatst verdiende loon
• regeling is slechts 6 maanden geldig
• na 6 maanden moet alimentatieplichtige aantonen of hij nog steeds WW uitkering geniet of op andere manier op 70% van laatst verdiende loon zit. Indien alimentatieplichtige weer op oude inkomensniveau zit wordt oude regeling met terugwerkende kracht (van moment dat inkomen weer op niveau is) hervat.
Indien alimentatieplichtige nog steeds op 70% van laatste verdiende loon zit blijft de tijdelijke regeling van kracht, maar dient alimentatieplichtige een verzoekschrift tot wijziging alimentatie in bij rechtbank.
• Na 12 maanden houdt de regeling op en wordt de betalingsverplichting weer opgepakt óf wordt nieuwe regeling van kracht op basis van uitspraak door de rechter.


“Kinderen mogen niet de dupe worden van de scheiding en de financiële gevolgen hiervan”.
Echter, een scheiding heeft te allen tijde financiële gevolgen, ook voor de kinderen.
Wanneer het inkomen van de alimentatieplichtige wijzigt na de scheiding heeft dit ook gevolgen voor de kinderen. Ten slotte zou dit ook gevolgen voor hen hebben als de ouders nog samen zouden zijn.

Of een tijdelijke regeling juridisch mogelijk is en hoe deze tot uitvoer moet worden gebracht weet ik niet. Dat wil ik de komende tijd onderzoeken en ons best doen om dit probleem bekend te maken.

Moeders hebben de LBIO om op terug te vallen. (Wat vaak ook nodig is, want niet alle alimentatieplichtigen houden zich aan de alimentatieverplichtingen).
Alimentatieplichtigen (vaders) hebben echter geen instantie om op terug te vallen. Dit kan niet! Ook voor alimentatieplichtigen zou een vangnet gecreëerd moeten worden als zij tijdelijk niet aan de betalingsverplichting kunnen voldoen!
Gesloten