bezoekrecht geen bezoekplicht

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
petra
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jun 2009, 21:45

bezoekrecht geen bezoekplicht

Bericht door petra »

Hallo allemaal, ik wil graag van jullie horen wat jullie hiervan denken. Sinds 17 jaar ben ik gescheiden. Mijn zoon is intussen 19 jaar! Een jaar na de scheiding heeft de vader van mijn zoon alles verkocht en is een lange reis gaan maken. Let wel Thom was toen 3 jaar! Hij is al met al een klein jaar weggeweest. Tijdens zijn reis heeft hij zijn nieuwe partner ontmoet waarbij sindsdien in Beieren woont. De bezoekregeling van om het weekend werd met pijn en moeite omgezet in eens in de twee maanden. Mijn zoon heeft hier veel last van gehad. Ik heb gepoogd mijn ex vaker te laten komen maar dat werd iedere x afgewezen als zou het te ver zijn! Ook werd mij te verstaan gegeven dat hij nooit kinderen zou hebben gewild, maw, je zoekt het dus maar uit. Nadien heeft hij zelfd nog een reis van 2 jaar gemaakt over het Amerikaanse continent. Net toen mijn zoon naar de middelbare moest en het erg moeilijk had (hij werd verwezen naar speciaal onderwijs)! Nou dit dus in het kort. Wat wil nu het geval; 15 juni jl. was mijn zoon jarig. Zijn vader die nu nog hoogstens 3 a 4 x per jaar komt, omdat meer niet mogelijk zou zijn, had 13 juni een zeilwedstrijd op Texel en zou dus in Nederland zijn. Maar mijn zoon had niets meer van hem gehoord! Op Thom zijn verjaardag belde hij vanuit Duitsland; was hij na de zeilwedstrijd gewoon teruggegaan naar Duitsland, zonder zijn zoon voor zijn verjaardag te bezoeken! Dit vond mijn zoon uiteraard niet fijn maar zegt dat het geen zin heeft zijn vader hierop aan te spreken omdat dat toch niet zou helpen. Ik vind dit eigenlijk heel erg! Jullie doen zo je best om je kinderen te mogen zien en hier laat iemand die van het begin af aan zijn zoon zovel mogelijk mocht zien als hij wilde, het gewoon afweten! Wat vinden jullie hiervan? Ik zit er echt wel mee! Gr. :?:
Gebruikersavatar
Sjaak
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 155
Lid geworden op: 14 aug 2006, 10:18

Re: bezoekrecht geen bezoekplicht

Bericht door Sjaak »

Hoi Petra,

Verschrikkelijk voor je zoon! Helaas zitten er ook slechte vaders tussen. We lezen hier wel over slechte moeders (over het algemeen), maar iedereen weet dat jou verhaal ook te vaak voorkomt.
Roos
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jun 2010, 14:11

Re: bezoekrecht geen bezoekplicht

Bericht door Roos »

Hey Petra,

Jou verhaal is helaas heel herkenbaar voor mij. Helaas zijn er moeders die de omgangsregeling frustreren waardoor het omgekeerde verhaal ( vaders die alleen rechten schijnen te hebben ) niet vaak gehoord wordt. Het is zelfs zo, dat mensen soms denken dat je het als moeder er zelf wel naar gemaakt zal hebben.....
Eerlijk gezegd, vind ik dat rechters tegenwoordig te makkelijk de kant van de vader kiezen en ze alles toewijzen wat ze willen, maar dat zal door de frustratie komen die ik gisteren in de rechtbank heb meegemaakt. ( Mijn ex, vind dat mijn kind van 5 te veel op mij lijkt en kan het niet aan om haar te zien....., de rechter gaf hem nog net geen knipoog ter bevestiging, terwijl ik in mijn proforma woordje, die natuurlijk een tikje emotioneel was, als er zo over je kind word gesproken, werd afgebekt. De rechter was een vrouw overigens... )
Ik ben erg boos en teleurgesteld in de maatschappij en de wereld, blijkbaar zijn er vaders die mogen scheiden van hun kinderen, zodat de moeder het kan opknappen... Wat zou er gebeuren als de moeders dan eens deden? Flinke kluif voor jeugdzorg!
( met bovenstaande bedoel ik uitsluitend vaders die er met de pet naar gooien, niet de vaders die strijden voor hun kinderen! )

Groetjes,
Roos
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: bezoekrecht geen bezoekplicht

Bericht door Casper »

Eerlijk gezegd, vind ik dat rechters tegenwoordig te makkelijk de kant van de vader kiezen en ze alles toewijzen wat ze willen
Ik vraag me af of dit alleen op jouw - inderdaad heel negatieve - ervaring is gebaseerd?

Volgens mij staat 95% van de rechters (en een nog groter deel van de Jeugdzorgers, RKers etc) nog steeds pal achter moeder, en zijn succesjes voor vaders nog steeds incidenten.
Casper
Roos
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jun 2010, 14:11

Re: bezoekrecht geen bezoekplicht

Bericht door Roos »

Hallo Casper,

Het spijt mij te horen dat 95% van de gevallen anders aflopen. Het was niet mijn bedoeling te impliceren dat de wetgeving beter is voor vaders sinds het "recht om omgang"....
Volgens mijn advocaat is het echer zo, dat rechters wel steeds meer aandringen op mediation en daar had ik ook op gehoopt. Dus ik heb even geen oog gehad voor die 95% en mijn frustraties geuit m.b.t. mijn eigen situatie.
Ik vind het gewoon zo erg voor mijn dochter!!! Waarom?! Waarom kunnen we de dingen na een scheiding niet meer los zien, er moet echt een of andere verplichte therapie komen voor mensen die zijn gescheiden en kinderen hebben,want je zal maar je rancune en verdriet niet kunnen loslaten.....
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: bezoekrecht geen bezoekplicht

Bericht door Casper »

Hallo Roos, hartelijk bedankt voor je aanvulling.

Wat mediation betreft, ik zet daar zelf vraagtekens bij. Het lijkt er vaak op dat rechters de verantwoordelijkheid willen afschuiven. Mediation is dan lekker makkelijk. Rechters zouden moeten doen waar ze voor bteaald worden, namelijk recht spreken. En de wetten zijn zo slecht nog niet tegenwoordig, maar veel rechters lopen nog tientallen jaren achter.

Wat betreft jouw situatie, hopelijk komt je ex binnen korte tijd tot inkeer. Dit is inderdaad een "dwzae vader" maar dan van een heel andere kant zoals bedoeld! Je kunt hem goed op de hoogte houden van de ontwikkeling van je kind, later zal hij je er wellicht dankbaar voor zijn. Denk ook aan eventuele grootouders. Mocht je specifieke vragen hebben, of op een later moment nog aanvullingen hebben, we horen het heel graag. Succes!
Casper
angel78
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 jul 2009, 16:31

Re: bezoekrecht geen bezoekplicht

Bericht door angel78 »

Casper,

Mediation heeft inderdaad geen zin.

De rechter heeft mijn partner en zijn ex ook naar mediation gestuurd, puur voor hervatting van de omgang.
Maar als je ex al niet wil, en al een jaar de omgang frustreerd, en ook zelf voorgestelde mediation voor de zitting heeft afgewezen, heeft het naar mijn mening geen zin om met mediation te beginnen.

Wij zijn hier het bewijs van.
Mevr ging erheen omdat het haar verplicht was.
Maar elk voorstel/idee van mijn partner wees ze af.
Ze haalde continu oude koeien uit de sloot, en trapte mijn partner wederom telkens de grond in.
Inmiddels is het nu 2 jaar na de eerste zitting en heeft hij nog steeds geen omgang met zijn dochtertje, die inmiddels 12 jaar is geworden en compleet is gehersenspoeld.

Met andere worrden, is het de ex van mijn partner gelukt alles dusdanig te rekken, dat dit gehersenspoelde meisje van 12 voor de komende zitting 3 aug waarschijnlijk gehoord gaat worden.
Door alle negatieve verhalen van moeder, en het overal bij betrokken hebben van het kind door moeder, heeft het dochtertje inmiddels een hekel aan haar vader.

Dus...door de traagheid en mediation etc, is de kans groot, dat mijn partner zijn dochtertje nooit meer ziet.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: bezoekrecht geen bezoekplicht

Bericht door Casper »

Rechters prikken echt wel door de verhalen van gehersenspoelde kinderen heen. De consequente stap daarna (het toewijzen van eenhoofdig gezag aan de niet-manipulerende ouder) zetten ze helaas niet. Maar het zal een reden temeer zijn om omgang wel (voorzichtig) te herstellen.

En - gehersenspoelde kinderen draaien heel vaak weer 90 graden bij (en soms zelfs 180 graden door). Kind-ouderband is ongelofelijk sterk.

Heel veel sterkte gewenst in de aankomende weken!
angel78
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 jul 2009, 16:31

Re: bezoekrecht geen bezoekplicht

Bericht door angel78 »

Dank je wel voor dit bericht.

Ik hoop echt dat het zo gaat lopen.

De moed is zo langzamerhand in de schoenen gezakt.

Vandaag kregen we een kaart retour die we hadden gestuurd voor haar verjaardag en rapport, met daarin centen.
Een kort briefje van zijn dochtertje.
"ik wil met rust gelaten worden, ik hoef jou geld niet"

Dit steekt zo, mijn partner heeft haar nooit wat misdaan, sterker nog, dit meiske was stapel gek op haar vader, totdat moeder haar overal in betrok (rechtzaken/grote leugens over vader).
Echt, ik heb nog nooit zo veel leugens bij elkaar gezien...

Daarom twijfel ik.
Stel kind zegt tegen rechter ik wil niet (uit naam van moeder, wat ze er natuurlijk niet bij zegt).
Hoe kan een rechter dan toch omgang creeeren, wat met Lindenhout omgangsbegeleiding al is mislukt omdat moeder alles behalve positief de omgang benaderde.

Zo moeilijk allemaal...Sleept al 3 jaar voort, veel pijn en 1000den euro's verder.
Is het nogniet opgelost.
Ik hoop in ieder geval dat de rechter nu eens knopen doorhakt.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: bezoekrecht geen bezoekplicht

Bericht door Casper »

Angel, dat zijn inderdaad de meest verschrikkelijke dingen die een ouder kunnen overkomen. Ik heb die kaartjes (/brieven /emails) ook gehad, en je weet van frustratie niet meer wat je moet doen. (Advies: zet het van je af, zorg goed voor jezelf).

Je kunt het het kind niet kwalijk nemen, ze zit in een enorm loyaliteitsconflict waar ze op een normale manier niet uit kan komen. Als het kind later ziet dat het niet hoeft te kiezen,en vader gewoon zichzelf blijkt te zijn, dan verdwijnt die houding weer bliksemsnel.

Wat moeder doet is natuurlijk wel kwalijk en verwerpelijk. Ook hier helpt het om (iets) beter te begrijpen waarom ze het doet (waarschijnlijk weet ze dat zelf niet goed, maar is het een soort primitieve reactie), maar dat praat het natuurlijk niet goed. Oudervervreemding is een vorm van psychologische kindermishandeling.

Heel veel succes binnenkort, blijf jezelf altijd wel redelijk opstellen en blijf erin geloven. Zie ook het lijstje bij dit bericht.
Casper
Theo_A
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jul 2010, 10:08
Locatie: Provincie Utrecht

Re: bezoekrecht geen bezoekplicht

Bericht door Theo_A »

Ik herken het verhaal van Petra van een vriendin die hetzelfde meemaakt, ontzettend triest voor de kinderen. Leuke jongen maar vader die soms wat laat horen en dan weer jaren niet. Ik vind het knap hoe zij er mee om gaat als hij weer eens verschijnt maar ik weet dat het puur uit liefde voor haar kind is.

De verhalen van Roos en Angel zijn helder, ik merk nu zelf sinds in een scheiding lig dat ik mij soms echt Don Quichotte voel. Je doet je best en probeert het netjes te houden maar het schiet niets op. Een (a.s.) ex die niets wil, nergens aan meewerkt maar wel wil scheiden maar alleen onder haar eigen voorwaarden (dat betekent geld storten en kinderen bepalen zelf wel of ze komen en anders bepaalt moeder het graag voor ze), geen mediation willen en vooral geen co-ouderschap of andere zaken, het maakt het zo onmogelijk en zo absurd, soms geloof ik dat ik in een hele slechte film meedoe.

Ik ben er wel van overtuigd dat het op termijn goed komt maar het gaat ten koste van veel en het gaat over de hoofden van kinderen. En dat is het ergste.

Sterkte de komende periode, ik hoop dat het uiteindelijk goed komt. Ik ga nu ook mijn verhaal plaatsen en hou mij maar vast aan eerlijkheid op lange termijn. Maar leugens en laster, het is moeilijk om tegen te vechten.

Groet, Theo
angel78
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 jul 2009, 16:31

Re: bezoekrecht geen bezoekplicht

Bericht door angel78 »

Dank je wel voor je woorden!

Goed dat je je verhaal hebt geplaats.

Tot nu toe heb ik her en der gereageerd maar nog niet mijn verhaal geplaatst.

Komende woensdag( 4 aug), is bij ons weer een zitting omgang en gezag.
Als die zitting achter de rug is, zal ook ik eens het verhaal van mijn partner en mij en zijn kinderen plaatsen.

Ik heb hier inmiddels ook wel behoefte aan, eindelijk eens ons hele verhaal te vertellen, hoewel het niet veel anders is dan de meeste dwaze vaders hier.
Wat ik soms wel fijn vind om te lezen, is ander vrouwen, die net als ik, samen met hun partner vechten tegen zijn ex, en voor de omgang tussen hem en de kinderen.
Hierin blijk ik dus niet de enige te zijn.

Jij ook heel veel sterkte.
evie
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2012, 12:05

Re: bezoekrecht geen bezoekplicht

Bericht door evie »

misschien een rare vraag, maar zou graag jullie mening hierin horen.
Ik ben sinds 2 jaar gescheiden, heb met mijn ex een zoon welke zware medicijnen krijgt ter voorkoming van zware aanvallen. Ik moet er bij vertellen dat mijn ex mij meerdere keren samen met zijn ouders mishandeld heeft. Ondanks dat ik het daar erg moeilijk mee had ben ik in eerste instantie co-ouderschap aangegaan, dit werd mij verplicht nadat ze onze zoon mee hadden genomen (hij met zijn ouders) na een jaar werd ik door de kinderopvang gebeld dat hij nog geen enkele rekening had betaald en de opvang zou stoppen op zijn contract omdat wij 2 contracten hadden 1 van hem 1 van mij, heb ik voorgesteld om de co-ouderschap om te zetten naar een weekendregeling, zo kon hij zijn financiele problemen oplossen en werd het mogelijk ook wat rustiger voor onze zoon. Hiermee is akkoord gegaan, ongeveer 1,5 maand later werd hij opgepakt voor wat ik eerst wist harddrugs bezit, uiteindelijk bleek het om aanbieden aan minderjarigen te gaan.
Omdat ik vanuit de kinderopang signalen kreeg dat mijn zoontje wel erg veel veranderd was toen er minder contact was met vader en helemaal toen er geen contact was (ivm beperkingen) en dan wel ten positieve, geen agressieve buien, beter luisteren, rustiger etc. (was mij thuis ook opgevallen, maar vond dat ik daar een te gekleurd beeld in had) heb ik mijn ex na de schorsing aangegeven dat ik geen omgang meer wou zonder toezicht, hier is dan ook een verzoekschrift voor ingediend. Daar was hij het niet mee eens en heeft een kort geding gestart.
Mijn ex heeft keihard gelogen over hetgeen waar hij voor opgepakt is tegen zowel de rechter als de daaropvolgende mediator. Daarbij wilde hij omgang met onze zoon. Om vervolgens helemaal nergens meer op te reageren. Hij heeft sinds november 2011 5x contact gehad met zijn zoon, 3x face to face 1x na schorsing onder begeleiding van mij en 2x na de uitspraak van de rechter waarvan 1x onder begeleiding van mij en de 2e keer hij alle afspraken met de rechter aan zijn laars lapte. De andere 2x was via de telefoon, naar aanleiding dat ik hem moest verzoeken om zijn zoon te bellen na de onderzoeken. Sinds februari heeft hij helemaal niet meer gebelt en reageert niet meer op een nieuwe afspraak bij de mediator etc.
Ik zou hierin jullie mening graag eens willen weten, ik heb in mijn omgeving ook iemand die aan de andere kant staat, een vader die zijn kinderen niet of nauwelijks mag zien, maar zelfs die snapt niet meer waar mijn ex mee bezig is. Hij adviseerde mij ook juist om de omgang niet zonder toezicht te laten plaatsvinden ivm de drugs, maar ook om te monitoren wat de oorzaak is van de gedragsverandering. Ik wil het beste voor onze zoon, maar op deze manier ben ik er eigenlijk wel van overtuigd dat mijn verzoekschrift uitgevoerd wordt.
Wat moet ik hier nu mee?
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: bezoekrecht geen bezoekplicht

Bericht door EDA »

Tsja Evie, je zou zo graag iets bij die ander willen veranderen. Maar dat gaat niet, dat moet die ander zelf doen.
Voor je kind is het belangrijk beide ouders te (blijven) kennen. Laat dat het uitgangspunt blijven. En dan, gezien de situatie, zoeken naar mogelijkheden binnen die situatie.
Liegen voor een rechter is strategie. Niet te veel van aantrekken. Anders wordt je knettergek.

Wellicht is begeleide omgang voor jullie een mogelijkheid, te meer omdat dat niet los staat van begeleiding van beide ouders, met als doel de omgang daarna weer samen te kunnen uitvoeren. Zo'n traject is beperkt in duur. Gaat pas gebeuren na indicatiestelling Buro Jeugdzorg. Dus langs die weg. Liever blijf je weg van BJZ. Over BJZ is op dit forum ook al veel geschreven.
Gebruikersavatar
PaNo
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 71
Lid geworden op: 23 feb 2012, 14:46

Re: bezoekrecht geen bezoekplicht

Bericht door PaNo »

Goh Evie,

HouWt jullie hoofd boven water en probeer te doen wat voor jou gevoel, zolang je maar objectief wet te blijven, het beste lijkt. Lijkt me dat jij het beste met je kindje voor heb.

Kom er nog wel op terug, schrok echter van het hele verhaal, wederom !

groet.

PaNo
Gesloten