Stopzetting informatie vanuit school onder gezagsdruk

Scholen moeten informatie geven over uw kinderen. Veel scholen doen dit niet en verschuilen zich achter hun eigen regels die niet van toepassing zijn. Heeft u ook deze ervaringen
Plaats reactie
witte woef
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 feb 2015, 00:35

Stopzetting informatie vanuit school onder gezagsdruk

Bericht door witte woef »

Beste lezers,

Helaas is de situatie nu dat de moeder (gezag) bij school op grond van haar gezag heeft dat ik uit het schoolportaal ben gezet en geen informatie meer krijg. Vanuit de eerdere ots was aangegeven dat mijn toegang in het belang van het kind was. Eerdere eisen van moeder hadden ze naast zich neergelegd, maar met dreiging vanuit gezag durven ze het nu niet meer.

Mag een gezaghebbende ouder dit doen? Is dit misbruik van het gezag? In hoeverre is dit in strijd met wetgeving en dergelijke?

Alvast hartelijk dank voor uw reactie
Gebruikersavatar
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 aug 2016, 11:50

Re: Stopzetting informatie vanuit school onder gezagsdruk

Bericht door mrniemand »

Beste,

Neem contact op met de voorzitter van het overkoepelend orgaan, waar de betreffende school onder valt.

Mijn aanbeveling zou zijn: bespreek de situatie en leg uit dat je als ouder enkel informatie wil opvragen m.b.t. de (school)ontwikkeling van je kind(eren). Indien je geen gezagdrager bent, heb je alsnog het recht op die informatie.

In mijn geval had ik zo een gesprek geinitieerd bij het overkoepelend orgaan, nadat de schooldirectrice waar mijn dochter op school zat, pertinent weigerde informatie omtrent de schoolonmtwikkeling/rapporten van mijn dochter, aan mij te delen. Ondanks dat ik ook het gezag had. Lang verhaal kort: het gesprek vond plaats met de bestuursvoorzitter en een jurist. De jurist stelde dat ik recht heb op informatie m.b.t. enkel de schoolontwikkeling van mijn dochter. Overige info zou niet gedeeld worden (privacygegevens gerelateerd aan de moeder), ik kan er prima mee leven en heb nadien ook de periodieke rapporten (digitaal, via de mail) ontvangen van de schooldirectrice.

Succes en laat je niet gek maken.
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
Plaats reactie