Kersverse ex neemt kinderen mee naar andere gemeente. Ontvoering? Nog geen omgangsregeling.

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Skazz
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2022, 19:33

Kersverse ex neemt kinderen mee naar andere gemeente. Ontvoering? Nog geen omgangsregeling.

Bericht door Skazz »

Hallo allemaal.

Situatieschets: mijn ex verbrak zo'n twee weken geleden onze relatie via een whatsapp-berichtje, en deelde mij daarin mede dat ze met onze twee kinderen in de crisisopvang zat. De volgende dag kwam al gauw aan het licht dat van crisisopvang geen sprake was, maar dat ze gewoon bij haar ouders een provincie verderop zit.

Nu hebben wij allebei het ouderlijk gezag over onze twee kinderen, die ik inmiddels al twee weken alleen via een videobelverbinding heb gezien.
Waar ik geen uitsluitsel over kan krijgen is dit: mocht mijn ex, even los van het bij elkaar verzinnen van een crisissituatie, nu wel of niet de kinderen meenemen?
Als ik ga googlen vind ik een heleboel informatie over het niet nakomen van omgangsregelingen, en over internationale kindontvoering. Da's allemaal handig, maar wij hebben nog helemaal geen omgangsregeling, en mijn ex is niet naar het buitenland toe. Ze heeft alleen eenzijdig besloten de relatie te beëindigen en te vertrekken met de kinderen.

Dat het sowieso niet netjes is wat ze gedaan heeft, dat lijkt me evident. Dat het bovendien strafbaar is een leerplichtig kind zonder geldige reden weg te houden van school lijkt me ook vrij duidelijk. Lasterpraat bij school, maatschappelijk werk/sociaal wijkteam en crisisopvangstichting over mij en het vermeende gevaar dat ik oplever (klinkklare onzin) zijn volgens mij ook strafbaar. Het is het stukje "onttrekking aan het ouderlijk gezag" waar ik over twijfel. Want ze onttrekt de kinderen weliswaar aan mijn gezag, maar niet aan het hare. Heeft ze door de kinderen mee te nemen zonder mijn toestemming nu wel of geen strafbaar feit gepleegd?

Bij voorbaat dank voor jullie inzichten.
Plaats reactie