Herberekening alimentatie van ZZP naar loondienst

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Cisco
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 feb 2021, 20:36

Herberekening alimentatie van ZZP naar loondienst

Bericht door Cisco »

De afgelopen 5 jaar ben ik ZZP-er geweest. Nu heb ik een baan aangenomen die gelijkwaardig is als het werk wat ik doe als ZZP-er.
Ik ga dus van ZZP naar loondienst in een gelijkwaardige functie.

Mijn netto besteedbaar inkomen gaat hierdoor behoorlijk naar beneden. Daarom heb ik mijn ex gevraagd om mee te werken aan een herberekening van de alimentatie. Je begrijpt het al.....dat doet ze niet.

Volgens haar is een gelijkwaardige baan in loondienst accepteren geen zwaarwegende reden. Dus is het in haar ogen niet nodig dat ik dit doe.

Mijn argumenten zijn dat het een onzekere tijd is als ZZP-er en mijn huidige opdracht stopt. Ik wil meer structuur en vastigheid. Ook als het gaat om sociaal vangnet en opbouw pensioen.

Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft en of minder gaan verdienen van ZZP naar loondienst in gelijkwaardige functie een reden is om de alimentatie te wijzigen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Herberekening alimentatie van ZZP naar loondienst

Bericht door ll2014 »

Een flinke inkomenswijziging is zeker wel een zwaarwegende reden voor herziening alimentatie.
Er bestaat alleen een risico dat het gezien kan worden als verwijtbaar inkomensverlies, maar met de goede argumentatie die je al geeft zou dat eigenlijk ondervangen moeten zijn.
Zeker als je huidige opdracht afloopt en nieuwe niet voor het opscheppen liggen.
Lara
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 mar 2021, 07:10

Re: Herberekening alimentatie van ZZP naar loondienst

Bericht door Lara »

Dit hoor je helaas heel vaak en heeft mijn man ook meegemaakt. Je hebt hele goede argumenten waarom je weer in loondienst gaat. Stel je blijft zzper en krijgt geen opdrachten meer, dan ga je richting faillissement en uitkering, dat komt ten nadele van je kinderen om meerdere redenen.

Buiten dat mag je altijd je draagkracht opnieuw laten berekenen, wat hieruit komt moet je betalen. Als er niet meer is is er niet meer, dat heeft moeder te accepteren. Als ze niet mee wil werken, wat vaak zo is als hieruit zal blijken dat jij minder draagkracht hebt, ga je naar een advocaat en laat je je draagkracht bereken, die kan een voorstel sturen naar moeder, is deze niet akkoord kun je bij de rechtbank een verzoek indienen om het bedrag te verlagen.
Plaats reactie