alleenstaande ouder en belastingdienst

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
prinzV
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 nov 2020, 02:38

alleenstaande ouder en belastingdienst

Bericht door prinzV »

goedemorgen,

een vraag voor de belastingdienst maar ik krijg geen eenduidig antwoord op mijn vraag. graag zou ik willen weten wat de criteria zijn om door de belastingdienst aangemerkt te worden als alleenstaande ouder. speelt de mate waarin zorg verleend wordt aan het kind mee of je wel of niet beschouwd wordt als alleenstaande ouder?
of moet je de volledige zorg hebben of dat het kind bij jou op het adres staat ingeschreven? mijn zoon is 4 jaar en mijn ex en ik zijn in scheiding. bedankt
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: alleenstaande ouder en belastingdienst

Bericht door ll2014 »

Het is ook niet helemaal eenduidig, voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting moet het kind meer dan 6 maanden van het jaar bij je ingeschreven staan. Deze heffingskorting krijgt de minstverdienende ouder overigens ook als je nog wel gewoon samen bent...
Voor het kindgebonden budget, een toeslag dus, moet je de aanvrager en ontvanger van de kinderbijslag zijn.
prinzV
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 nov 2020, 02:38

Re: alleenstaande ouder en belastingdienst

Bericht door prinzV »

dank u wel voor uw reactie. Dus begrijp het goed dat je op zijn minst co-ouder moet zijn om door de belastingdienst aangemerkt te worden als alleenstaande ouder? want het klopt toch dat als je geen co-ouder bent dat je dan ook geen recht hebt op een deel vd kinderbijslag en ook geen kind gebonden budget ontvangt. Dus laten we zeggen als je je kind maar om het weekend ziet bv dan ben je voor de belastingdienst geen alleenstaande ouder?
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: alleenstaande ouder en belastingdienst

Bericht door ll2014 »

Ook als co-ouder heb je nog niet automatisch recht op de toeslag kindgebonden budget. Daarvoor moet je de aanvrager van de kinderbijslag zijn, en voor ieder kind kan er maar één ouder aanvrager van kinderbijslag zijn, dus ook als de kinderbijslag wordt gedeeld.
De belastingdienst gaat geen KGB verdelen over 2 ouders.
En eigenlijk geldt dus voor die heffingskorting (inkomensafhankelijke combinatiekorting) bijna hetzelfde, die gaat ook maar naar één ouder, namelijk die waar het kind is ingeschreven.
Bij meer kinderen kun je dus fiscaal de kinderen 'verdelen', maar daar moet je het dan wel over eens worden.
Het begrip co-ouder is overigens nergens juridisch omschreven, en daar kunnen dan ook geen rechten aan worden ontleend.
prinzV
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 nov 2020, 02:38

Re: alleenstaande ouder en belastingdienst

Bericht door prinzV »

bedankt voor de reactie. belastingdienst wil niet op zaken voorruit lopen om tijdens een scheiding al te bepalen wanneer je voor de belastingdienst aangemerkt wordt als alleenstaande ouder. ik moet dit dus afwachten totdat de scheiding rond is en dan kan de belastingdienst de situatie bekijken om te bepalen of ik wel of geen alleenstaande ouder ben
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: alleenstaande ouder en belastingdienst

Bericht door ll2014 »

Voor wat betreft de inkomensafhankelijke combinatiekorting nog het volgende.
Op rijksoverheid.nl staat:
Co-ouder en combinatiekorting

Bent u co-ouder, werkt u en staat uw kind ingeschreven bij de andere ouder? Dan kunt u toch in aanmerking komen voor de combinatiekorting. Uw kind moet dan ten minste 3 hele dagen per week bij u wonen. En ten minste 3 hele dagen per week bij de andere ouder wonen.
Oftewel als beide ouders de zorg ongeveer evenredig verdelen, kunnen beide in aanmerking komen voor deze korting, zolang ze niet samenwonen met een fiscaal partner die minder verdient.

Voor het kindgebonden budget geldt dat niet, daar kan maar één ontvanger voor zijn.
Caroline
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2018, 11:12

Re: alleenstaande ouder en belastingdienst

Bericht door Caroline »

Kindgebonden budget is gebaseerd op inkomen.
Mijn ex eist ook kindgebonden budget op wat ik krijg. Ik geef het hem niet , hij en zijn vriendin hebben er geen recht op. Hij wilt via mij elke euro lospeuteren die hij denkt te kunnen krijgen . Dreigt zelfs mee een advocaat . Mijn advocaat geeft aan dat hij er geen recht op heeft en dat ik hem niks moet geven. De svb betaald wel de helft van de kinderbijslag uit rechtstreeks aan hem .
Serdar
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jul 2022, 09:55

Re: alleenstaande ouder en belastingdienst

Bericht door Serdar »

Ik had een vraag. Ik zit in een (vecht) scheiding waarbij me ex mij helemaal wilt leegplukken.. ik verdien circa 2170 netto. Maar mijn vaste lasten zoals hypotheek en al zij al bijna 1800.. daarnaast met het resterende geld doe ik me boodschappen, benzine etc.. wordt daar rekening mee gehouden?
Plaats reactie