Onderhoudsplicht ontvanger alimentatie

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Dwaas11
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 sep 2020, 21:38

Onderhoudsplicht ontvanger alimentatie

Bericht door Dwaas11 »

Beste leden,

Overal lees je over de te betalen alimentatie, maar hoe zit het met de plichten van de ontvanger van de alimentatie?
Ik lees dat alimentatie in principe een totaalbedrag is waarvoor de vrouw moet voorzien in de kleding, schoolkosten, opvang etc.

Nu doet mijn ex het volgende:
* koopt alleen kleding voor bij haar thuis
* weigert de hobbies te betalen
* weigert het kinderfeestje te betalen

Mag dit zomaar? En wat kan ik hier tegen doen? Ik betaal toch niet voor niets elke maand alimentatie?

Graag jullie reactie. Bvd.
Laatst gewijzigd door Dwaas11 op 30 okt 2020, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Onderhoudsplicht ontvanger alimentatie

Bericht door ll2014 »

In principe gaat het bij alimentatie inderdaad om een totaalbedrag, jij hoeft niet nog eens extra aan haar te betalen voor bijvoorbeeld de hobby's e.d.
Als het goed is, is bij de bepaling van de alimentatie rekening gehouden met de zogenaamde zorgkorting die in mindering is gebracht op de alimentatie en afhankelijk is van het gemiddeld aantal dagen dat het kind bij jou is.
Jij bent zelf verantwoordelijk voor de zorg van je kind als het kind bij jou is, dus ook voor kosten van de opvang gedurende die dagen.
Kleding is altijd een wat lastiger verhaal, maar lijkt me praktischer dat beide ouders dit zelf regelen.
Ik snap dat je het niet leuk vind dat je ex je kind hobby's en kinderfeestjes ontzegt, maar helaas heb jij als betaler niets te zeggen over hoe je ex dit gebruikt, heel erg frustrerend is dat.
Als je kind echt verwaarloosd wordt zou je de kinderbescherming kunnen inschakelen, maar ik denk dat daar wel wat meer voor nodig is.
Ries
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 sep 2020, 12:38

Re: Onderhoudsplicht ontvanger alimentatie

Bericht door Ries »

Ik begrijp je frustratie. Zit namelijk in de zelfde situatie.
De kosten die jij aanhaalt zijn de verblijf overstijgende kosten en deze behoren gewoon uit de alimentatie betaald te worden, door de alimentatieontvanger dus.

Met mijn ex heb ik hetzelfde, alles is een discussie. Kleding, sportkleding, benodigdheden mbt hobby's. Elke keer een gevecht om maar iets voor elkaar te krijgen. Ik vraag het niet voor mezelf maar het is voor de kinderen, waarom het dan toch een gevecht moet zijn is mij echt een raadsel. Onlangs een mail opgesteld voor een advocaat maar terwijl ik dit deed overviel me de absurditeit van wat ik feitelijk vraag. Moet ik echt de gang naar de rechter gaan maken om het voor elkaar te krijgen dat deze dingen worden aangeschaft? Ben bang van wel...

Het maar laten gaan en zelf aanschaffen is ook weer zoiets, het is namelijk al een keer uitgegeven in de vorm van alimentatie. Ben ook benieuwd naar verdere reacties.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Onderhoudsplicht ontvanger alimentatie

Bericht door ll2014 »

Ries schreef: 24 sep 2020, 12:54 De kosten die jij aanhaalt zijn de verblijf overstijgende kosten en deze behoren gewoon uit de alimentatie betaald te worden, door de alimentatieontvanger dus.
Dat is maar ten dele waar, zeker de opvangkosten zijn niet te classificeren as verblijfoverstijgende kosten, en ook kosten van hobby is alleen maar verblijfoverstijgend als het zaken betreft die op beide verblijfplaatsen worden gebruikt.
Iets wat je aanschaft voor je kind wat uitsluitend bij jou gebruikt wordt is eigenlijk per definitie niet verblijfoverstijgend
Ries schreef: 24 sep 2020, 12:54Met mijn ex heb ik hetzelfde, alles is een discussie. Kleding, sportkleding, benodigdheden mbt hobby's. Elke keer een gevecht om maar iets voor elkaar te krijgen. Ik vraag het niet voor mezelf maar het is voor de kinderen, waarom het dan toch een gevecht moet zijn is mij echt een raadsel. Onlangs een mail opgesteld voor een advocaat maar terwijl ik dit deed overviel me de absurditeit van wat ik feitelijk vraag. Moet ik echt de gang naar de rechter gaan maken om het voor elkaar te krijgen dat deze dingen worden aangeschaft? Ben bang van wel...

Het maar laten gaan en zelf aanschaffen is ook weer zoiets, het is namelijk al een keer uitgegeven in de vorm van alimentatie. Ben ook benieuwd naar verdere reacties.
Wat betreft de kleding en sportkleding heb je gelijk, dit wordt ook door een rechter gezien als verblijfsoverstijgend, en moet dan dus uit de alimentatie betaald worden.
Ik weet niet wat voor omgangsregeling je hebt, maar meestal wegen de kosten van kleding niet op tegen kosten van een rechtszaak...

Overigens kan het nog veel krommer, ik betaal kinderalimentatie aan mijn ex terwijl het kind bij mij ingeschreven is en hoofdverblijf heeft. Ik betaal dus naast alimentatie ook nog eens alle verblijfkosten bij mij en alle verblijfsoverstijgende zaken, oftewel alles...

Moeder is immers zielig en heeft maar heel weinig inkomen omdat ze van meer werken moe zou kunnen worden en de rechter accepteert zoiets.
Ries
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 sep 2020, 12:38

Re: Onderhoudsplicht ontvanger alimentatie

Bericht door Ries »

Ai, de situatie bij jou is inderdaad wel heel erg krom.

Ik weet dat de kosten van een rechtszaak niet opwegen tegen de kosten van wat kleding. Het is gewoon dat het tot op het bod frustreert en dat het gewoon
heel lastig is om je er maar gewoon bij neer te leggen. Het is een mindset die ik na 5 jaar nog niet heb bereikt..
Gelukkig heb ik nog goed contact met mijn kinderen, zie ik ze regelmatig (zou uiteraard meer mogen, zijn we ook mee bezig maar uiteraard geen medewerking) en komen ze nu op een leeftijd dat ze gaan begrijpen dat het geen onwil is van mij en langzaam zelf gaan begrijpen hoe het zit.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Onderhoudsplicht ontvanger alimentatie

Bericht door ll2014 »

Ik snap je frustratie helemaal.
Veel zaken zijn gewoon niet eerlijk, maar je doet er heel weinig aan.
Ik heb de situatie geaccepteerd zoals die is, vooral door mezelf voor te houden dat mijn zoon het grootste deel van de tijd bij mij is, en het prima naar zijn zin heeft.
Veel vaders hier moeten dat missen en wat dat betreft heb ik dus veel geluk.
Geld is wat dat betreft een bijzaak.
Vervelend is wel dat het me 14.000 euro aan juridische kosten heeft opgeleverd, terwijl er als het aan mij gelegen had geen rechter aan te pas was gekomen. Werkelijk niemand is daar beter van geworden, ook mijn ex niet.
Best vreemd eigenlijk dat je zomaar meegesleurd kan worden in geldverslindende procedures die een ander begint. Daar zou best iets aan mogen veranderen, maar in familierecht is het nu eenmaal gebruikelijk dat ieder zijn eigen kosten betaalt, dit in tegenstelling tot de meeste andere zaken.
Dwaas11
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 sep 2020, 21:38

Re: Onderhoudsplicht ontvanger alimentatie

Bericht door Dwaas11 »

ll2014 schreef: 02 sep 2020, 20:01 Jij bent zelf verantwoordelijk voor de zorg van je kind als het kind bij jou is, dus ook voor kosten van de opvang gedurende die dagen.
Kleding is altijd een wat lastiger verhaal, maar lijkt me praktischer dat beide ouders dit zelf regelen.
Ik snap dat je het niet leuk vind dat je ex je kind hobby's en kinderfeestjes ontzegt, maar helaas heb jij als betaler niets te zeggen over hoe je ex dit gebruikt, heel erg frustrerend is dat.
Als je kind echt verwaarloosd wordt zou je de kinderbescherming kunnen inschakelen, maar ik denk dat daar wel wat meer voor nodig is.
Dat is niet waar wa tje zegt, in het TREMA rapport staat heel duidelijk en expliciet dat de alimentatiegerechtigde moet zorgdragen voor kleding, hobby's, etc.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Onderhoudsplicht ontvanger alimentatie

Bericht door ll2014 »

Dwaas11 schreef: 30 okt 2020, 09:39
ll2014 schreef: 02 sep 2020, 20:01 Kleding is altijd een wat lastiger verhaal, maar lijkt me praktischer dat beide ouders dit zelf regelen.
Dat is niet waar wa tje zegt, in het TREMA rapport staat heel duidelijk en expliciet dat de alimentatiegerechtigde moet zorgdragen voor kleding, hobby's, etc.
Je legt me nu woorden in de mond die ik niet zeg...
Allereerst is het TREMA rapport geen wet, en bepaalt een rechter in voorkomende gevallen zelf wat het beste is. Het is een richtlijn, meer niet.
Ik zeg ook alleen maar dat kleding lastiger is. Hoe zie je dit praktisch voor je? Moet je kind dan alleen met je ex kleding gaan kopen en dan een deel bij jou laten? Het is in de praktijk ook veel leuker als jij ook eens kleding gaat kopen met je kind, en volgens jou idee zou dat dus niet gebeuren.
Naar mijn mening is het dus een ruzie niet waard, en of je via een rechter de uitspraak gaat krijgen dat de alimentatiegerechtigde ook de kleding moet betalen als het kind bij de andere ouder is, is maar zeer de vraag.
Plaats reactie