Hulp overeenkomst stoppen KA

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Dennis1979
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mei 2019, 10:58

Hulp overeenkomst stoppen KA

Bericht door Dennis1979 »

Hallo heren,

Na een ellenlange strijd met mijn ex is nu het moment aangekomen dat mijn oudste 18jaar is geworden.
Na een periode van 8jaar zonder contact is er nu sinds twee jaar weer contact met mijn kids.
Nu is zoals ik net al aangaf mijn oudste 11 april 18 geworden.
Ik heb met hem besproken wat hij wil qua alimentatie en hij gaf aan dat we deze kunnen stoppen.
Hij heeft een full time baan als binnenvaart matroos waardoor hij in zijn eigen onderhoud kan voorzien.
Nou wil ik dit graag in een overeenkomst opmaken en samen ondertekenen.
Niet omdat ik hem niet vertrouw maar omdat ik weet hoe zijn moeder is.
Kan iemand mij hieraan helpen?
Op internet wordt ik niet veel wijzer hierover.

Alvast bedankt
Gr Dennis
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: Hulp overeenkomst stoppen KA

Bericht door BetsLenie »

https://www.lbio.nl/alimentatie/veelges ... aar-wordt/


Eindigt de kinderalimentatieplicht als het kind 18 jaar wordt?

Nee, de plicht tot betaling van kinderalimentatie loopt tot uw kind 21 jaar wordt. Uw kind is echter zelf ontvangstgerechtigd vanaf zijn of haar 18e jaar. Uw kind kan op zijn of haar 18e dan ook zelf instemmen met stopzetting van de inning.

Dit staat op de website van het LBIO. Zie ook de link. Hopelijk helpt dit. Dus je kunt het zelf afspreken met je zoon.
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: Hulp overeenkomst stoppen KA

Bericht door BetsLenie »

Aanvullend nog wat geldt tot 18 jaar en dat staat ook op de website van het LBIO:

Moet u de kinderalimentatie blijven betalen als uw kind werkt?

De kinderalimentatieverplichting vervalt niet automatisch als uw kind werkt. Totdat uw kind 18 jaar is, mag de ontvangstgerechtigde beslissen of u alimentatie blijft betalen voor uw werkende kind. Vanaf het moment dat uw kind 18 jaar is, kan hij of zij hierover zelf een beslissing nemen. Uw kind kan er ook voor kiezen om de alimentatie na het 18e jaar naar de ontvangstgerechtigde ouder over te laten maken.

Wil de ontvangstgerechtigde of uw kind de alimentatie blijven ontvangen terwijl het kind werkt? Dan kunt u via een advocaat de rechter om herziening van de kinderalimentatie verzoeken. Zolang de rechter de uitspraak niet heeft herzien, vervalt de verplichting niet en moet u dus blijven betalen. De rechter kan echter ook een uitspraak met terugwerkende kracht doen.
Dennis1979
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mei 2019, 10:58

Re: Hulp overeenkomst stoppen KA

Bericht door Dennis1979 »

Klopt wat er staat, maar zoals aangegeven zijn we overeengekomen dat we juni stoppen net de alimentatie.
Alleen wil ik dit ook zwart op wit zetten.
Dit om te voorkomen dat moeder dingen wil gaan opeisen
Vandaar de vraag of iemand zo’n overeenkomst kan opstellen of een voorbeeld heeft
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: Hulp overeenkomst stoppen KA

Bericht door BetsLenie »

Kun je zelf samen op papier zetten. Zelfs gewoon handgeschreven kan. Maar heel officieel kan het ook bij een notaris. Moeder heeft geen recht meer alleen je zoon nu hij 18 jaar is.
Gewoon simpel verwoorden:
Hierbij verklaart ...naam, geboortedatum, adres...... geen aanspraak meer te maken en nodig te hebben op de kinderalimentatie ten bedrage van .....€ ....... , tot .....datum..... betaald door vader .....naam, geboortedatum, adres........ aan moeder....naam enz......
tot ...datum.....
Ondertekend te ....plaatsnaam..... datum........

Als je zoon dit zelf handgeschreven op papier zet heb je behoorlijk hard bewijs en moeder heeft sowieso geen rechten.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Hulp overeenkomst stoppen KA

Bericht door ll2014 »

BetsLenie schreef: 03 mei 2019, 18:04 Uw kind kan er ook voor kiezen om de alimentatie na het 18e jaar naar de ontvangstgerechtigde ouder over te laten maken.
Volgens mij is dit tegenstrijdig, na het 18e jaar is er geen ontvangstgerechtigde ouder.
Vanzelfsprekend kan een kind van 18 jaar of ouder als ontvangstgerechtigde wel bepalen naar welk bankrekeningnummer deze KA gaat, en dat mag het bankrekening nummer van de niet langer ontvangstgerechtigde zijn.
Maar als in dat geval de betalende ouder daarmee niet akkoord gaat, heeft de niet meer ontvangstgerechtigde ouder geen enkel middel, ook niet juridisch om dit af te dwingen, dan zal het kind die juridische stappen moeten gaan zetten, wat eigenlijk geen van beide ouders zou moeten willen...
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Hulp overeenkomst stoppen KA

Bericht door ll2014 »

BetsLenie schreef: 05 mei 2019, 08:40 Als je zoon dit zelf handgeschreven op papier zet heb je behoorlijk hard bewijs en moeder heeft sowieso geen rechten.
Aangezien moeder sowieso geen rechten heeft, voegt dit bewijs eigenlijk helemaal niets toe.
De ontvangstgerechtigde mag ten alle tijde terugkomen op een eerder besluit om af te zien van KA, KA is en blijft een recht.
Plaats reactie