Ouderschapsplan, omgangsregeling en informatieplicht

Bent u gescheiden na 1 maart 2009, geef hier u ervaringen weer over het ouderschapsplan.
Wat kan er allemaal mis gaan en waar men op moet letten bij het opstellen
Plaats reactie
Julian2018
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2018, 16:55

Ouderschapsplan, omgangsregeling en informatieplicht

Bericht door Julian2018 »

Beste allen,

Bij deze alvast bedankt voor het luisterende oor en het meedenken.

Situatieschets:
- Relatie na 9 jaar verbroken
- Samenwonend geweest, zonder samenlevingsovereenkomst
- 3 kinderen (6 jaar, 3,5 jaar en 1,5 jaar)
- Oudste erkend de andere 2 kinderen niet erkend, maar wel allen dezelfde achternaam als de mij (vader)

Na een jarenlange relatie van ruzies, leugens, vreemdgaan en drugsgebruik kon ik het niet meer opbrengen om ervoor te vechten en heb ik een streep onder mijn relatie gezet. De keuze viel zwaar, omdat ik van te voren al wist dat het een vechtscheiding zou gaan worden.

Op dit moment woont mijn ex-vriendin met onze kinderen in mijn huis. Het huis is mijn eigendom, maar ik wil dat ze een dak boven het hoofd hebben en de oudste gaat daar naar school. Ik leef op dit moment als een nomade, maar daar kom ik wel overheen.

De situatie is nu wel zo dat mijn ex-vriendin met niets gunt, nergens over informeert en me nergens bij betrekt.
Ik zie de kinderen nu nog wel regelmatig, maar daar gaat verandering in komen.

Buiten mijn medeweten om hebben mijn ex-schoonouders een huis in een andere gemeente gekocht en gaan de kinderen na de herfstvakantie daar ook naar school. Zowel de verhuizing als de schoolwijziging heb ik van derden moeten horen. Ik ben hier nooit over geïnformeerd!

Sinds onze relatiebreuk stuur ik continue aan op het maken van een goede omgangsregeling, maar hierin weigert ze mee te gaan. Haar eis is een weekend om de 2 weken en de andere week alleen een dinsdagavond. Al mijn voorstellen zijn direct van de hand gewezen. Ook mijn voorstel ten aanzien van mediation wordt direct van de tafel geveegd.

Ze schermt met het feit dat ik over geen van de kinderen gezag heb en dat ik me moet schikken in haar eisen.
Wat wel duidelijk is, is dat ze enkel in eigenbelang handelt en de kinderen op een tweede plaats zet.

Welke rechten en mogelijkheden om mijn ex-vriendin te bewegen naar een passend omgangsregeling??

Alvast bedankt voor de hulp en het meedenken!
foolish
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 nov 2017, 12:53

Re: Ouderschapsplan, omgangsregeling en informatieplicht

Bericht door foolish »

Hallo Julian,

Zonder gezag staat je ex in haar recht jou overal buiten te houden (juridisch gezien, moreel is het schandalig maar dat is een ander verhaal). Het hebben van dezelfde achternaam is niet relevant in dit verhaal.

Zorg dat je zo snel mogelijk een advocaat inschakelt voor 1. vervangende toestemming erkenning, 2 vervangende toestemming voor het gezag, 3 omgangsregeling. Hoe langer er tussen gaat zitten des te sterker de zaak van je ex is dat haar gewenste situatie qua omgang nou eenmaal zo is en het schadelijk zou zijn voor je kinderen om dit aan te passen.

Waarschijnlijk zul je worden doorverwezen naar een mediator door de rechter als je ex niet meegaat in je wensen (hoogstwaarschijnlijk).

Het gaat een lang proces worden en je geduld zal op de proef worden gesteld maar verlies je hoofd niet. Scheld niet, dreig niet maar stel je begripvol en rustig op in je communicatie naar je ex.

Veel succes en wees absoluut niet naief.

Groet,
foolish
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 nov 2017, 12:53

Re: Ouderschapsplan, omgangsregeling en informatieplicht

Bericht door foolish »

Naast bovenstaande zul je vast al beseffen dat je plichten hebt naar je kinderen toe. Doe haar een voorstel voor alimentatie of een andere bijdrage. Het toont je goede wil en zal zeker helpen in de beeldvorming.
Julian2018
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2018, 16:55

Re: Ouderschapsplan, omgangsregeling en informatieplicht

Bericht door Julian2018 »

Beste allen,

Dank voor de reacties en het meedenken tot zo ver!

Van de oudste heb ik het het gezag, de andere kinderen helaas niet.
Dom, maar zo is het nu eenmaal.

Ik heb deze morgen een afspraak met een advocaat en zij gaat me vertellen waar ik nu sta en wat mijn plichten en bovenal mijn rechten zijn.

Ik houd jullie op de hoogte over de voortgang!
vechtvader
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 dec 2017, 13:17

Re: Ouderschapsplan, omgangsregeling en informatieplicht

Bericht door vechtvader »

Heel goed dat je een advocaat hebt genomen, ondanks dit zal de advocaat ook aansturen op mediation . het druggebruik van je ex is een uitgangspunt om alsnog gezamelijk gezag aan te vragen via de rechtbank die er gezien jij van de oudste wel het gezamelijke gezag hebt, zal de rechtbank hier denk ik niet moeilijk om gaan doen.
Aan het begin zal de advocaat er wel boven op zitten maar dit zal snel afnemen als je er zelf niet de hele tijd achterna zit en zelf met ideen komt. Ik kan je uit ervaring mee geven dat je heel wat te wachten staat en je een lange adem moet hebben . Als je een advocaat via raad van rechtsbijstand hebt , zal deze minder hard werken aan je zaak dan dat je de 220euro in het uur zelf betaald. hun krijgen namelijk maar een bepaald bedrag, en als hun over de uren heen komen moeten hun zelf toeleggen. Zelf mee gemaakt . ben nu een jaar bezig en nu word de zaak slordig afgehandeld omdat hun er vanaf willen. Wees voorzichtig.

Succes voor de komende tijd en sterkte
Plaats reactie