Jeugdbeschermingstafel?

Heeft U de RvdK in de nek. Schrijf Uw ervaringen hier neer.
Plaats reactie
Bezorgd
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 sep 2017, 18:57

Jeugdbeschermingstafel?

Bericht door Bezorgd »

Wat kun je verwachten van de jeugdbeschermingstafel? Op internet vooral veel negatieve verhalen te vinden.

Ik begrijp dat het mogelijk is dat er besloten wordt over:
- hulptraject als 'kinderen uit de knel'
- gezinsvoogd
- OTS (is dat hetzelfde als gezinsvoogd?)

Maar kan er ook aan omgangsregelingen worden getornd?

En hoe hou je jezelf overeind in de confrontatie met een leger hulpverleners die door moeder worden bespeeld?
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Jeugdbeschermingstafel?

Bericht door Leermoment »

Lees dit topic eens goed door.

viewtopic.php?f=9&t=2148&start=15&hilit ... rcistische

Veel werk maar echt de moeite waard
Bezorgd
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 sep 2017, 18:57

Re: Jeugdbeschermingstafel?

Bericht door Bezorgd »

Had ik al eens gedaan, er wordt vaker naar gewezen, maar ik ga er nog een keer naar kijken.

In het algemeen is de boodschap 'neutraliteit' me duidelijk.

Maar verder vraag ik me ook af hoe ver de 'macht' van zo'n beschermingstafel reikt.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Jeugdbeschermingstafel?

Bericht door Leermoment »

Daar kan ik je helaas geen antwoord op geven. Sry.
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: Jeugdbeschermingstafel?

Bericht door BetsLenie »

de macht van de jeugbeschermingstafel reikt niet zo ver. Ze kunnen een onderzoek door de Raad voor de Kinderbescherming aanvragen en tegelijk verwijzen naar de jeugdbescherming. Die krijgen dan opdracht om tot afronding van het onderzoek door de Raad alvast een en ander te begeleiden. Maar die hebben in die periode geen juridische bevoegdheid. Dat zeggen ze althans tegen ons als je hen vraagt om iets te doen. Deze proberen vooral te praten en op die manier dingen voor elkaar te krijgen.
Wij hadden een prettige ervaring met de tafel. Ze hadden in ons geval de stukken echt goed bestudeerd en stelden goede vragen. Ook zetten ze de persoon van het CJG zelfs op een nette manier op haar nummer omdat ze iets niet gedaan hadden.
Wij waren ook blij met hun advies. Dat dat advies uiteindelijk niet goed opgevolgd wordt door de Jeugdbescherming is dan vervolgens wel een probleem. Maar daar kunnen zij niets aan doen.
Dus daar maken wij nu maar een punt van.
Bezorgd
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 sep 2017, 18:57

Re: Jeugdbeschermingstafel?

Bericht door Bezorgd »

Dank voor je reactie! Qua 'maatregelen' kan het dus juist mee of tegenvallen. Begeleiding kan natuurlijk alleen werken als de ouders meewerken.

Een onderzoek door de Raad zou eigenlijk alleen maar positief zijn (mits competent en niet vooringenomen uitgevoerd natuurlijk).
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: Jeugdbeschermingstafel?

Bericht door BetsLenie »

In ons geval is nu een Onderzoek door de Raad opgestart omdat we dat min of meer veroorzaakt hebben. Maar dat betekent in dit geval een verkorting van de tijd. Door maar door te emmeren zoals de jeugdbescherming wil worden de kinderen in onze ogen niet geholpen. Het blijft inderdaad afwachten of het onderzoek goed gebeurt en ook wat hun conclusie zal zijn.
Het is nu wel mogelijk om bij de Raad ook stukken in te dienen. Nu het onderzoek is gestart heb je een contactpersoon die je kunt benaderen per email of telefoon. Wel zaak om zo concreet mogelijk te blijven en het oog op het belang van de kinderen te houden. En dan maar afwachten.
Voor de kinderen duurt het allemaal wel lang maar toch hebben wij de tijd kunnen inkorten door dus niet door te emmeren met de ideeën van een onervaren jeugdbeschermer.
Plaats reactie