Kinderalimentatie en inspanningsverplichting vrouw

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Kinderalimentatie en inspanningsverplichting vrouw

Bericht door Leermoment »

Kostenveroordeling heeft mijn ex altijd weten te voorkomen door een tegeneis. Heel jammer dat een rechter te dom is om die truc te herkennen. Zo blijft het recht krom en doet geen recht aan eerlijkheid. Hopelijk heeft jouw advocaat ervaring in vechtscheidingen en hebben jullie de juiste strategie. Mijn advocaat had daarin geen ervaring en heeft grote steken laten vallen hetgeen mij heel veel geld heeft gekost. Suc6 met deze procedure.
Flushyy
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jul 2018, 15:36

Re: Kinderalimentatie en inspanningsverplichting vrouw

Bericht door Flushyy »

Leermoment schreef: 31 jul 2018, 16:15 Kostenveroordeling heeft mijn ex altijd weten te voorkomen door een tegeneis. Heel jammer dat een rechter te dom is om die truc te herkennen. Zo blijft het recht krom en doet geen recht aan eerlijkheid. Hopelijk heeft jouw advocaat ervaring in vechtscheidingen en hebben jullie de juiste strategie. Mijn advocaat had daarin geen ervaring en heeft grote steken laten vallen hetgeen mij heel veel geld heeft gekost. Suc6 met deze procedure.
ik zal je maar niet vertellen wat ik tot dusver in rechtspraak geïnvesteerd heb. Dat is heel veel geld, jij ook zo te lezen.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Kinderalimentatie en inspanningsverplichting vrouw

Bericht door Leermoment »

Het is ronduit belachelijk. En als je kijkt wat het rendement is? Ik bereken zelf €350,00 KA per maand, haar eis €800,00 per maand. Rechter zegt €354,00 per maand,. Kosten ongeveer €6000,00.

Omgangsregeling ik zeg om het weekend een weekend en doordeweeks een middag. Zei eist om het weekend en doordeweeks een middag en nacht.Op vrijdag halen van de BSO en zondag terugbrengen. Ik zeg, gaat mijn werkgever niet mee akkoord. Rechter zegt, eis van mevrouw gaan we doen en gevolg is in de WW.

In WW dus alimentatieverlaging. Ik zeg, geen rechtszaak en ik betaal €260,00 per maand. Zei eist €550,00 per maand en rechter zegt €216,00 per maand.

Conclusie, bij mijn voorstellen was het een stuk goedkoper geweest en nagenoeg dezelfde regeling.

Gevolg, ik heb echt een bloedhekel aan mijn ex gekregen. Is dit het beste voor de kinderen?
Flushyy
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jul 2018, 15:36

Re: Kinderalimentatie en inspanningsverplichting vrouw

Bericht door Flushyy »

Leermoment schreef: 31 jul 2018, 17:51 Het is ronduit belachelijk. En als je kijkt wat het rendement is? Ik bereken zelf €350,00 KA per maand, haar eis €800,00 per maand. Rechter zegt €354,00 per maand,. Kosten ongeveer €6000,00.

Omgangsregeling ik zeg om het weekend een weekend en doordeweeks een middag. Zei eist om het weekend en doordeweeks een middag en nacht.Op vrijdag halen van de BSO en zondag terugbrengen. Ik zeg, gaat mijn werkgever niet mee akkoord. Rechter zegt, eis van mevrouw gaan we doen en gevolg is in de WW.

In WW dus alimentatieverlaging. Ik zeg, geen rechtszaak en ik betaal €260,00 per maand. Zei eist €550,00 per maand en rechter zegt €216,00 per maand.

Conclusie, bij mijn voorstellen was het een stuk goedkoper geweest en nagenoeg dezelfde regeling.

Gevolg, ik heb echt een bloedhekel aan mijn ex gekregen. Is dit het beste voor de kinderen?
Zeker niet het beste voor de kinderen, maar wat kun je eraan doen, niets! Het hoort van twee kanten te komen, als er één niet meewerkt houd het op en is er alleen rechtbank en Hof. Het is wel duidelijk dat een ex-partner daar op aan stuurt. Gelukkig zijn wij nog in de mogelijkheid om tot de rechtbank te komen, voor velen is dat financieel niet haalbaar. Dat zou echt eens moeten veranderen in ons land, recht voor iedereen toegankelijk. Een rechtbank kost je zeker 6.000,00 euro in eerste aanleg, Hoger beroep een zelfde som geld. Ik heb 5 x voor rechtbank gestaan en 2 x voor Hof, je loopt leeg. Nu wederom naar rechtbank!
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Kinderalimentatie en inspanningsverplichting vrouw

Bericht door ll2014 »

Flushyy schreef: 31 jul 2018, 19:25 Gelukkig zijn wij nog in de mogelijkheid om tot de rechtbank te komen, voor velen is dat financieel niet haalbaar. Dat zou echt eens moeten veranderen in ons land, recht voor iedereen toegankelijk.
Daar zitten twee kanten aan, veel ex-en hebben al zowat gratis toegang tot de rechter en dat is dan juist de oorzaak van veel ellende.
Misschien zou het goed zijn als een eiser bij ongelijk krijgen bij familierecht ook standaard de kosten zou moeten betalen, net zoals bij de meeste andere soorten rechtspraak. Er moet iets gebeuren aan het maar raak procederen van ex-en met als enige bedoeling de andere partij financieel te raken.
In principe is rechtsspraak in ons land voor iedereen toegankelijk, bij een te laag inkomen heb je recht op subsidie. Uit ervaring weet ik ook dat als je een behoorlijk inkomen hebt en dus niet in aanmerking komt voor subsidie de kosten er flink inhakken en je er echt je overige uitgaven op aan moet passen.
Flushyy
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jul 2018, 15:36

Re: Kinderalimentatie en inspanningsverplichting vrouw

Bericht door Flushyy »

ll2014 schreef: 01 aug 2018, 19:33
Flushyy schreef: 31 jul 2018, 19:25 Gelukkig zijn wij nog in de mogelijkheid om tot de rechtbank te komen, voor velen is dat financieel niet haalbaar. Dat zou echt eens moeten veranderen in ons land, recht voor iedereen toegankelijk.
Daar zitten twee kanten aan, veel ex-en hebben al zowat gratis toegang tot de rechter en dat is dan juist de oorzaak van veel ellende.
Misschien zou het goed zijn als een eiser bij ongelijk krijgen bij familierecht ook standaard de kosten zou moeten betalen, net zoals bij de meeste andere soorten rechtspraak. Er moet iets gebeuren aan het maar raak procederen van ex-en met als enige bedoeling de andere partij financieel te raken.
In principe is rechtsspraak in ons land voor iedereen toegankelijk, bij een te laag inkomen heb je recht op subsidie. Uit ervaring weet ik ook dat als je een behoorlijk inkomen hebt en dus niet in aanmerking komt voor subsidie de kosten er flink inhakken en je er echt je overige uitgaven op aan moet passen.
Precies II2014, twee kanten, nu ga ik een keer naar de rechtbank, maar veel voorgaande zaken werden tegen mij geïnitieerd, op toevoeging uiteraard. Ook nu komt de ex op toevoeging tevoorschijn, terwijl er feitelijk wordt samengewoond, alleen niet volgens een GBA. Het hakt er zeker in en je moet absoluut andere zaken laten en aanpassen.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Kinderalimentatie en inspanningsverplichting vrouw

Bericht door Leermoment »

Mijn ex heeft geen toevoeging maar een vriendin die advocaat is. Dat is net zo erg hahaha. Wat zou helpen is een eerlijke rechtspraak en kostenveroordeling indien er onnodig geprocedeerd wordt. In mijn geval, ik zeg €350,00 alimentatie en ex eist €800.00. Rechter €354,00 dus nagenoeg hetzelfde als ik. Mijn ex zou alle kosten moeten betalen. Dan leert ze het wel af. Ik raak baan kwijt en wil alimentatieaanpassing naar €260,00. Zij eist €550,00 en rechter zegt €216,00. Wederom onnodig dus zou zij voor alle kosten moeten opdraaien. Helaas werkt het niet zo.
Flushyy
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jul 2018, 15:36

Re: Kinderalimentatie en inspanningsverplichting vrouw

Bericht door Flushyy »

Leermoment schreef: 02 aug 2018, 09:29 Mijn ex heeft geen toevoeging maar een vriendin die advocaat is. Dat is net zo erg hahaha. Wat zou helpen is een eerlijke rechtspraak en kostenveroordeling indien er onnodig geprocedeerd wordt. In mijn geval, ik zeg €350,00 alimentatie en ex eist €800.00. Rechter €354,00 dus nagenoeg hetzelfde als ik. Mijn ex zou alle kosten moeten betalen. Dan leert ze het wel af. Ik raak baan kwijt en wil alimentatieaanpassing naar €260,00. Zij eist €550,00 en rechter zegt €216,00. Wederom onnodig dus zou zij voor alle kosten moeten opdraaien. Helaas werkt het niet zo.
Hoi Leermoment,

Ik was even met vakantie, dus even niet kunnen reageren. Wat een verhaal, een vriendin hebben die advocaat is, verschrikkelijk monster moet het zijn! Onbegrijpelijk dat zoiets kan, ooit heb je samen kinderen gekregen en was er sprake van liefde. Ik heb ondertussen een verweerschrift ontvangen, in mijn voordeel. Alles is zoals ik feitelijk kan aantonen. Nu hopen op en snelle zittingsdag en een juiste uitspraak. Jammer dat dit niet in overleg kan.
Flushyy
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jul 2018, 15:36

Re: Kinderalimentatie en inspanningsverplichting vrouw

Bericht door Flushyy »

Na enige tijd kan ik jullie een update geven over de gehouden rechtbankzitting en beschikking.

Het duurde wel even, uitstel verweerschrift (tijd rekken) en zelfs uitstel van de eerste geplande mondelinge behandeling voor elkaar gekregen (nog meer tijd rekken).

van 100% betalen van de kinderbehoefte is de situatie door tussenkomst van de rechter veranderd in nagenoeg 50%-50% voor moeders en mij.

De ex partner heeft wel degelijk verdiencapaciteit van de rechter opgelegd gekregen, ten minste 32 uur per week.

De ex-partner is tevens veroordeeld tot terugbetaling KA tot datum verzoekschrift bij de rechtbank.

Geen kosten veroordeling (niet gebruikelijk bij een rechtbank inzake familiezaken), ondanks dat de tegenpartij geen eis heeft verwoord of naar voren heeft gebracht op de mondelinge behandeling.

Gelukkig zag de rechter dat het de tegenpartij alleen te doen was om alle euro's binnen te blijven scheppen en was de rechter zeer kordaat in de behandeling van dit dossier.
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: Kinderalimentatie en inspanningsverplichting vrouw

Bericht door BetsLenie »

Zoe zie je maar hoe het kan lopen. Kost wel tijd, geduld en geld en dus goed afwegen wat de kosten zijn tegenover de baten. In ons geval liep het destijds ook anders voor moeder dan ze verwachtte en wilde. Vader hoefde niet méér uren te gaan werken zoals gewenst door moeder zodat hij dan PA zou kunnen betalen juist omdat moeder tot dan toe helemaal geen inkomsten had en feitelijk van haar opleiding helemaal geen gebruik maakte.
Nu enkele jaren later zijn we weer toe aan een volgende stap en zijn benieuwd hoe dat zal aflopen.
Flushyy
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jul 2018, 15:36

Re: Kinderalimentatie en inspanningsverplichting vrouw

Bericht door Flushyy »

BetsLenie schreef: 05 mar 2019, 09:02 Nu enkele jaren later zijn we weer toe aan een volgende stap en zijn benieuwd hoe dat zal aflopen.
Welke volgende stap hebben jullie in gedachten BetsLenie?
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: Kinderalimentatie en inspanningsverplichting vrouw

Bericht door BetsLenie »

Ik moet nog even wachten met die stap op internet weer te geven. Herkenbaarheid is een punt. Maar zodra hij genomen is zal ik er wel wat over berichten.
Flushyy
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jul 2018, 15:36

Re: Kinderalimentatie en inspanningsverplichting vrouw

Bericht door Flushyy »

BetsLenie schreef: 06 mar 2019, 08:23 Ik moet nog even wachten met die stap op internet weer te geven. Herkenbaarheid is een punt. Maar zodra hij genomen is zal ik er wel wat over berichten.
Ik lees hier vaak van tijd tot tijd, ik zie je bericht vanzelf. Ik hoop dat meer en meer mensen hun ervaringen toch willen plaatsen op dit forum, vandaar dat ik mijn verhaal hier op begonnen ben, zodat mensen er iets mee kunnen, niet één dossier is vaak gelijk. Maar veel ervaringen delen brengt mensen tot betere inzichten en besluiten.
Win
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 apr 2019, 18:07

Re: Kinderalimentatie en inspanningsverplichting vrouw

Bericht door Win »

KINDER & PARTNERALIMENTATIE

Heren,
Ik lig recentelijk in een scheiding (na 32 jaar) en heb 2 kinderen van 11 & 17 jaar. Is er een calculatie hoe de kinderalimentatie en partneralimentatie berekend worden ?
Mijn vrouw werkt parttime maar verdiend netto per maand maar 200 Euro minder dan mij.
Mijn zoon is bijna 18 en wil/zal bij mij blijven wonen maar mijn dochter wordt binnenkort 12 en zal gedeeltelijk bij mij en mijn ex vrouw verblijven zoals
het er nu naar uitziet (Waarschijnlijk een soort co ouderschap op basis van 50-50 of 40-60)

Mijn ex vrouw heeft al een nieuwe partner (haar baas) en zal op termijn samen gaan wonen. Is er een bepaalde wetgeving waarbij de partner alimentatie stopt
indien mijn ex vrouw gaat samenwonen met een andere partner.
Op dit moment verdien ik iets meer dan haar maar zij zal op termijn een hoger salaris (of gelden) krijgen dan mijn huidige salaris
Houdt dit dan in dat ik in de eerste jaar/jaren haar alimentatie moet betalen en zij (indien zij een hoger inkomen / vermogen heeft) mij daarna moet gaan compenseren in de
partneralimentatie ? Of blijft de partneralimentatie eenzijdig vaststaan nadat het opgenomen is in het scheidingsconvenant ???

Graag verneem ik jullie ervaringen of informatie hoe hier mee om te gaan.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Kinderalimentatie en inspanningsverplichting vrouw

Bericht door Condat47 »

Beste Win,

Het beste advies wat ik je nu kan geven is, laat je GOED voorlichten door een advocaat.
Wij kunnen hier van alles roepen (schrijven :shock: ) maar een goede advocaat zou jou precies moeten adviseren of en hoeveel alimentatie (zowel kinder als partner (indien dat van toepassing is).
Je kan je natuurlijk laten voorlichten door een advocaat maar dat betekend niet dat je ook direct de boel op scherp moet zetten door alles door je advocaat te laten regelen. Ex hoeft ook niet direct te weten waar jij je advies vandaan haal.

Daarnaast kan ik je alleen maar als tip geven: probeer er samen zo redelijk mogelijk uit te komen.

Een paar hele kleine tips: je zoon is bijna 18 jaar wat betekend dat je straks gaat betalen aan je zoon zelf tot hij 21 jaar is. Afhankelijk van wat dan de situatie van je zoon is, nadat hij 21 is geworden (werk hij dan en kan hij in zijn eigen onderhoud voorzien of is hij nog studerende), bespreek je met hem of en hoeveel de toelage dan nog zal zijn.

Ik mag het natuurlijk niet zeggen maar soms loont het om zaken wat te vertragen afhankelijk van hoe snel dingen gebeuren zodat je niet steeds nieuwe berekeningen moet (laten) maken. Je zoon bijna 18 maar wettelijk moet je nu nog voor je zoon betalen aan je ex. Je ex gaat terug samen wonen maar op wat voor termijn? Op het moment dat ze samen woont vervalt partneralimentatie als dit al van toepassing is. Als je vrouw in haar eigen levensbehoefte kan voorzien vraag ik me zelfs af of partneralimentatie wel van toepassing is. Dit is dus zo'n vraag waarover je je goed moet laat voorlichten.

Voor je dochter zal je waarschijnlijk kinderalimentatie moeten betalen tenzij jullie b.v. voor een co-ouderschap gaan (50/50). Je zegt dat moeder maar ongeveer 200 euro per maand minder verdiend.
Ik heb ik die zelfde situatie gezeten en heb toen met mijn ex af kunnen spreken dat gezien het verschil niet zo groot is mijn ex geen kinderalimentatie aan mij dient te betalen maar dat ik mijn dochter dan bij mij liet inschrijven zodat ik het recht had op kindgebonden budget en de kinderbijslag. In de praktijk betaalde mijn ex vaak net iets meer door eens wat extra kleding te kopen of een nieuwe fiets te betalen. Ik ben in dit geval dus een vrouw.

Hoe beter je nog met je ex door 1 deur kan hoe gemakkelijker je om kan gaan met afspraken.
Stroop smeren dus i.p.v. azijn. En hier heeft je kind nog het meeste voordeel van. Als zij ziet dat jullie nog op een redelijk niveau door 1 deur kunnen heeft ze het minste last van de scheiding. Voor haar zal het ook een lastige periode worden, ouders gescheiden, mama nieuwe partner enz.

Ik wens je veel succes en laat weten hoe je het uiteindelijk heb kunnen regelen. laat je vooral niet gek maken.

Op deze site kan je natuurlijk ook gewoon eens lekker je hart luchten.
Plaats reactie