Kinderbijslag delen

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:27

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door bliep »

O.b.v. van het verhaal van Caroline kan ik de rvk erg moeilijk begrijpen dat met een co-ouderschap het "goed" zou komen.

Ik hoor steeds vaker dat de rvk meer kwaad dan goed doet. Zo ook in mijn situatie.

Ik had een 50/50 co-ouderschap die abdrupt eindigde doordat mijn ex de kinderen niet liet terugkeren. Middels de rvk is de regeling hersteld naar een 40/60 verdeling waarbij de kinderen 5 maal per twee weken bij mij blijven overnachten. Eens in de twee weken keren de kinderen op één dag dat ze bij mij zijn in de avond terug naar hun moeder. Door een advies van de rvk wonen beide kinderen bij hun moeder. Dit advies is in zijn geheel niet beargumenteerd.

Mijn kinderen leven nagenoeg de helft van hun leven bij mij. School heeft namelijk geen continu rooster en 3 van de 4 vrije schoolmiddagen per twee weken verblijven de kinderen bij mij. Maar omdat ze 5 maal per twee weken bij mij blijven overnachten is er belastingtechnisch net geen sprake van een co-ouderschap waardoor mijn recht op kinderopvangtoeslag en de inkomenafhankelijke combinatie korting is komen te vervallen.

Mijn inkomen is door het advies van de rvk sterk gereduceerd terwijl mijn kosten juist extreem zijn vermeerderd doordat mijn ex niet de totale opvang in wil kopen en de netto kosten na de kinderopvangtoeslag onderling wil verrekenen. Mijn opvangkosten zonder de toeslag zijn hierdoor extreem hoog. Mijn ex is ook van mening dat mijn huishouden finacieel moet bijdragen aan de kosten voor kleding. Ik krijg geen kleding mee voor de dagen dat de kinderen bij mij zijn waardoor ik extra kosten moet maken.

De rvk zegt dat juist door de houding van mijn ex een co-ouderschap niet haalbaar is, maar dat de kinderen in mijn huishouden sterk moeten inleveren op hun welstand die ze gewend waren en het finacielle huishouden van hun moeder er juist op vooruit is gegaan is dan van minder belang. De balans is volledig zoek.

Het hele systeem is erg oneerlijk en gelijkwaardigheid of zoals de rvk het noemt: "kindwaardig" is naar m.i. één grote leugen. De rvk weet simpelweg niet wat veranderingen aan de voorkant voor resultaat geeft aan de achterkant en vind dat erg spijtig en erg verdrietig.
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door BetsLenie »

Wat vinden de kinderen zelf van de situatie? De hele tijd verkassen. Hebben de kinderen iemand die los van de ouders hun belangen vertegenwoordigd of minstens als klankbord dient voor hen?
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Leermoment »

@BetsLenie, bij de openingspost staat dat Caroline een zoontje van 10 heeft genaamd Sander.

Ik snap ook niet zo goed waarom co ouderschap in deze situatie goed zij zijn. Mijn inziens zou co ouderschap alleen kunnen werken indien de relatie tussen de ouders goed is en er een goede communicatie is. Ik ben erg benieuwd wat Caroline een goede omgangsregeling vindt.
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door BetsLenie »

Ja Sanders is 10 en kan dus op zich best al een eigen mening hebben en tenminste gehoord worden of beter nog een eigen vertrouwenspersoon hebben. Ik weet niet hoe oud de kinderen van bliep zijn.
Maar in elk geval in onze situatie zijn de kinderen 9 en 12, nog net. En die krijgen nu een eigen vertrouwenspersoon. Schiet wel niet op door alle vakanties van iedereen maar het idee is goed. We zullen zien waar het toe leidt.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Leermoment »

Mijn kids hebben een bijzonder curator gehad welke de belangen van de kinderen zou moeten behartigen. Mijn ex heeft een gesprek met haar gehad en een verhaal vol onwaarheden opgehangen. Daarna heb ik een gesprek met haar gehad en ik ben eerlijk geweest. Heel stom, ik had ook een verhaal met onwaarheden moeten vertellen. De kinderen heeft ze nooit gesproken en aan school drie suggestieve vragen gesteld. Je raad het al, advies onhaalbaar met mijn werk en rechter gaat klakkeloos op dat advies af. Gevolg, baan kwijt. Dus de kinderen ook de dupe helaas.
Caroline
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2018, 11:12

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Caroline »

Wat voor omgangsregwkibg goed zou zijn? 1 waarbij Sander zich prettig voelt. Hij mag in de tijd dat hij bij hun is geen contact met mij hebben. In en in triest. Mij is destijds gevraagd om hem te negeren als ik hem tegenkwam op school hier vlakbij . (Woon vlakbij school) . Dat wilde de vriendin van vader. Op zwemles had ze even doodleuk verteld dat zij de moeder was. Nou toen ben ik toch wel even uit mijn vel gesprongen.

Dit co ouderschap heeft als enige voordeel voor vader dat er een financiele voordeel aan vast kleeft. Die vriendin stuurt mij niet voor niks een week voor de kbs komt al berichten van het moet wel overgemaakt worden.

De kinderbescherming die kijken gewoon niet naar de kinderen. Doen waar ze denken weer wat centen mee binnen te kunnen harken. Die trut die hier kwam mee dr hakschoentjes en dr kakmantelpakje sorry hoor ben pissig op die griet, mogen ze van mij aan de hoogste boom opknopen. Lijkt wel of mn ex dr heeft liggen ..... voor zijn gelijk te krijgen. Want ook ik was de slechte ex hij de zielige papa want hij beweerde gewoo n dat ik Sander bij hem weg hield en dat hij van mij niet bij gesprekken van hulpverleners aanwezig mocht zijn. Ik zou info hebben achter gehouden. Ja als kinderbescherming daar toch in mee gaat om dan toch dat co ouderschap op te leggen houdt het op... je kan niks meer.

Vandaar ook mijn onzekerheid wel richting kinderbescherming en rechters , ik heb zeer slecht vertrouwen in die lui.

Sander zegt wel wanneer hij zelf mag beslissen hij absoluut niet meer naar zijn vader gaat. Hij zegt altijd overal de schuld van te krijgen bij haar omdat zij dr eigen kind voortrekt. Zijn vader komt nooit eens voor hem op. In en in triest gewoon.

Is het ook zo wanneer je kind 12 is hij inderdaad zelf mag beslissen?
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:27

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door bliep »

Het is een veelgemaakte denkfout dat een kind vanaf zijn twaalfde jaar mag kiezen waar hij gaat wonen. De ouders moeten deze keuze maken en als die er samen niet uitkomen mag een rechtbank enkel het kind horen en zijn/haar wensen meenemen in de beslissing. Ik meen zelfs dat er plannen zijn dat een kind van 8 of 10 jaar oud al gehoord mag worden door een rechtbank, maar weet niet wat daar nu de status van is. Een voorwaarde bij co-ouderschap is wel dat het kind dit zelf ook wil en ook aan kan. Het lijkt er sterk op dat dit niet het geval is. Hoe de procedure opgestart moet worden weet ik niet, maar er zal vast iemand zijn op dit forum die dat wel weet en je daarin kan adviseren.

Laat je niet ondersneeuwen door de vriendin van je ex. Sander weet heus wel wie zijn echte moeder is en naarmate hij ouder wordt en een meer vrije wil ontwikkeld en van zich af kan bijten weet hij waar hij moet zijn als in het huishouden van je ex het dreigt verkeerd te gaan. Om Sander te wapenen tegen het emotioneel geweld van de vriendin van je ex staan in deze topic goede tips. www.dwazevaders.nl/forum/viewtopic.php? ... aal#p12246
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Leermoment »

blieb heeft helemaal gelijk. Sander weet heel goed wie zijn moeder is en ook wie zijn moeder vooral NIET is. Die vriendin van je ex moet je echt proberen los te zien van alles. Moeilijk maar zeker niet onmogelijk. Dat topic van die link is een hele puist werk om door te nemen maar zeer zeker de moeite waard. Gewoon ‘s avonds, glaasje wijn erbij en lezen.

Voor wat betreft het kiezen is het zo dat een kind niet kan bepalen waar hij of zij gaat wonen. Wel wordt de voorkeur meegewogen in de beslissing. Ik heb ook wel gehoord dat kinderen die jonger zijn hun voorkeur hebben opgeschreven in een brief aan de rechter en ik kan me niet voorstellen dat daar niet naar gekeken wordt. Sander zou natuurlijk in zijn eigen woorden ook zo’n brief kunnen schrijven, desnoods met de instantie erbij die co ouderschap een goed idee vond. Wellicht komt er voor Sander dan een comfortabelere omgangsregeling en hoeft hij niet nog jaren met deze, voor hem ongewenste, co ouderschap.
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:27

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door bliep »

Het heeft mij wel wat meer dan een glaasje wijn gekost bij het lezen van het stuk . Eerder een flinke slok bij elke zin... :roll: ...en heb het stuk zelfs meerdere malen gelezen....alles viel ineens zo op zijn plaats. De zorgen over mijn kinderen blijven, maar heb veel handvaten gevonden voor mezelf en mijn twee donderstraaltjes wat veel rust bied.

Terug naar de topic.@caroline.

Is jou ex als vader veranderd sinds er een co-ouderschap is? Toont hij nu wel interesse in school, gezondheid en welzijn van Sander en komt hij de omgang nu wel na? Oftewel: heeft hij nu geleerd wat bij opvoeding en verzorging komt kijken zoals de Rvk voor ogen had?

Wat betreft de communicatie met de vriendin van je ex: stilte is ook communicatie. Een hele sterke vorm van communicatie. Ikzelf gebruik de 3L techniek. Lekker Laten Lullen. Werkt erg goed.
Caroline
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2018, 11:12

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Caroline »

Dank je voor jullie berichtjes doet me echt goed!
Ik doe mn best voor Sander en hij weet ook in de week dat hij bij mij is ben ik er voor hem.
Het geeft hem rust en structuur hier.
De 3 weken zomervakantie achter elkaar is gewoon een straf voor hem. 3 weken weg bij mij. Hij zegt zelf dat vreselijk te vinden.
Ik ga me eens verdiepen of het inderdaad mogelijk is om het terug te kunnen draaien met de tijd.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door ll2014 »

Caroline schreef: 10 jul 2018, 22:04 Het klopt niet geheel wat je zegt. Ik snap je punt hoor. Maar KGB hoef ik niet te delen dat is berekent op mijn inkomen.
Dat klopt, maar als je ex een herberekening aanvraagt van de alimentatie zou het wel eens slechter voor je uit kunnen pakken. Als hij in aanmerking komt voor KGB heeft hij dus geen hoge draagkracht en is jouw draagkracht inclusief ontvangen KGB misschien zelfs hoger, dat kan ik zo niet zien natuurlijk.
Aangezien de zorg al 50/50 verdeeld wordt, zou dit kunnen betekenen dat je geen recht meer hebt op KA en misschien zelfs KA moet betalen.
Als je dit kan voorkomen door de KGB te delen is dat financieel misschien wel beter.
In principe is het slim om de KGB te aten ontvangen door de ouder met het laagste inkomen en dan het bedrag te delen, helaas zijn bij een vechtscheiding vaak de beide ex-ouders niet meer zo slim om dit nog te zien, dan wordt niet meer gedacht aan het belang van het kind, maar aan het eigen belang.
Caroline schreef: 10 jul 2018, 22:04Kinderbijslag hoeft pas gedeeld te worden wanneer hij ook de helft vd schoolkosten en zwemles ed gaat betalen.
Maar ook zonder dat de rechter dit oplegt ben ik dit niet verplicht.
SVB noemt dit soort verplichtingen niet bij hun regels voor co-ouderschap
https://www.svb.nl/int/nl/kinderbijslag ... it_elkaar/
Bij een co-ouderschap is het niet meer dan logisch dat kinderbijslag gedeeld wordt, de vraag is hier natuurlijk alleen of er hier iets vastgelegd is van dat co-ouderschap. Tot die tijd zal je wel niet verplicht zijn om de kinderbijslag te gaan delen, maar voor de rechter is dat co-ouderschap waarschijnlijk snel vastgelegd, lijkt me niet dat je dat kunt ontkennen.
Natuurlijk is je ex ook verplicht om bij te dragen in de kosten van je zoon, maar als hij dat niet doet geeft dat jou geen rechten om dat ergens anders te verrekenen.

Samen proberen er uit te komen is denk ik beter dan via de rechter alles uit te vechten.
Misschien moet je je ex voorstellen om KGB en KB te delen, maar dan ook alle kosten te delen.
Nu stelt je ex misschien dat hij niet wil bijdragen aan alle kosten omdat jij de KGB niet deelt, en zo blijven jullie bezig.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Leermoment »

Ik blijf maar denken aan Sander, wat hij wil en wat het beste is voor hem. Volgens mij zou de omgangsregeling anders moeten zijn. Mocht dat betekenen dat Caroline heel veel zelf moet regelen en haar ex bijna niks ( toch de reden voor co ouderschap ) dan is dat jammer voor Caroline maar het gaat om Sander volgens mij. Pas als de omgangsregeling goed is afgestemd, zou er een juiste alimentatieberekening gemaakt kunnen worden en heeft iedereen rust.
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door BetsLenie »

Daar ben ik het helemaal mee eens Leermoment. De belangen van de kinderen toch eerst en niet het geld of de ouder.
Caroline
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2018, 11:12

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Caroline »

Mijn ex heeft samen met zijn vriendin een kind. Als ze inderdaad recht hebben op KGB
Zullen ze dit krijgen. Ze zeggen dat ze het niet krijgen omdat ze beiden werken.
Ik krijg het wel. Dus ik begrijp dat ze het ook willen hebben.

Kinderbijslag deel ik terwijl mijn advocaad zegt sat dat niet moet . Kindgebonden budget deel ik niet . Als ze er recht op hebben zouden ze het wel krijgen.

Mijn ex betaald niks verder aan kosten. Medicatie, zwemles. Sport schoolreisje alles betaal ik . Hij weigerd gewoon. Hij zei al eens dan gaat hij maar niet mee op schoolreis.
Caroline
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2018, 11:12

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Caroline »

@ leermoment. Dat ik alles moet regelen doe ik met liefde voor Sander. Ik heb nooit dat co ouderschap gewild.dit hebben ze opgelgd omdat mn ex weigerde om.met hulpverlening in gesprek te gaan. Volgens hem waren er geen problemen. Hij moest het zelf gaan ervaren vond kinderbescherming daarom hebben ze dat opgelegd en ook zodat hij de verantwoording kon nemen.
Plaats reactie