Kinderbijslag delen

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Caroline
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2018, 11:12

Kinderbijslag delen

Bericht door Caroline »

Beste vaders en moeders,

Ik zal mezelf even voorstellen. Ik ben Caroline 37 jaar. Heb een zoon van 10 jaar Sander . Ik heb co-ouderschap met mijn ex. Mijn ex was al voor de geboorte van Sander weg, hij ging verder met zijn huidige partner.
Mijn ex heeft een vriendin en zij is voortdurend de storende factor in de omgang.
Ook zoekt zij voortdurend strijd op. Beweerd dat ik niet goed voor mijn zoon zorg, niks voor hem over heb, dit omdat ze er zijn achter gekomen dat ik een weekendje met een vriendin weggeweest ben om er eens even uit te zijn. Mijn zoon was toen bij opa en oma gaan logeren wat hij heel erg leuk vind.

Nu heeft de vriendin van mijn ex mij een maand of 4 terug een bericht gestuurd dat er bij co ouderschap geen alimentatie hoeft worden betaald, ik ben hiermee akkoord gegaan omdat ik geen zin heb in steeds strijd.
Het was een bedrag van 125 euro per maand.

Nu beginnen ze te eisen dat ik KGB moet delen en de kinderbijslag. De Kinderbijslag maakte ik altijd voor de helft over naar mijn ex. Ze stuurde van het weekend dat het op haar rekening moet omdat zij voor de huishoudelijke uitgaven bij hun thuis zorgt. Ik heb geantwoord dat ik het naar mijn ex overmaak.
Vervolgens krijg ik het bericht dat ik de volledige helft moet overmaken en niet een deel mag achterhouden om te verrekenen met het sportabonement ,en tijdschrift lidmaatschap .
Zij zijn van mening dat ik deze kosten maar moet voldoen omdat ik KGB krijg en hun niet. Kinderbijslag willen zij vrij te besteden hebben, ze gaan samen binnenkort naar Barcelona een weekje. ik heb gezegd dit is voor Sander , om kleding ed te kopen

Is het mijn recht nu ze geen alimentatie willen betalen , om mij dan maar alle kosten te laten betalen omdat ik KGB krijg.
Ik ben van mening dat hij ook wel een steentje mag bijdragen hieraan. Ik heb inderdaad toen hij nog alimentatie betaalde de volledige helft over gemaakt naar hem maar nu dit is gestopt verreken ik de kosten en wat overblijft verdelen we.

Stel dat ze nu toch weer een rechtzaak starten hierover, hoe groot is de kans dat ze winnen?
Wordt na ruim 10 jaar echt de strijd zo beu.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Condat47 »

Hoi Caroline,

Welkom hier, hopelijk kan ik je antwoorden geven.
Caroline schreef: 02 jul 2018, 11:35 Mijn ex heeft een vriendin en zij is voortdurend de storende factor in de omgang.
Ook zoekt zij voortdurend strijd op. Beweerd dat ik niet goed voor mijn zoon zorg, niks voor hem over heb, dit omdat ze er zijn achter gekomen dat ik een weekendje met een vriendin weggeweest ben om er eens even uit te zijn. Mijn zoon was toen bij opa en oma gaan logeren wat hij heel erg leuk vind.
Op het moment dat je zoon bij jou is mag jij bepalen hoe jij die tijd invuld wat betekend dat als jij lekker op vakantie wil en de zorg over draagd naar opa en oma dit door jou beslist mag worden. Hier heeft jou ex, en zeker de vriendin van jou ex niets over te zeggen (ze kan er een mening over hebben maar dat wil niet zeggen dat jij op die mening moet reageren). Mijn advies, niet reageren op dit soort aantijgingen (hoe frustrerend ook).

Jij hebt een omgangsregeling met je ex, niet met de vriendin van je ex!
Stuur je ex een berichtje dat je enkel nog communiceer met je ex en niet met de vriendin van je ex. Zij is geen partij in deze kwestie.

Wat betreft je vragen over de verdeling van kinderbijslag en KGB. Is er een beschikking van de rechtbank en wat staat hierin geschreven met betrekking tot de alimentatie?

Ik begrijp dat je het strijden na tien jaar volledig beu bent maar ex en vriendin moeten toch niet al te gek doen.
Caroline
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2018, 11:12

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Caroline »

Hoi

Er is een beschikking vanuit de rechtbank waarin staat dat mijn ex toen 122 euro moest betalen wat nu inmiddels met de jaarlijkse verhoging 125 euro was geworden.

Over KGB staat niks beschreven.
Dat co ouderschap staat ook niet daarin. Dat is pas later gekomen in overleg met jeugdzorg, zij vonden het onterecht dat ik steeds in mijn eentje voor de zorg van Sander opdraaide en mijn ex alleen wanneer het hem uitkwam.dit is nooit bekrachtigd door de rechtbank.

Van die kinderbijslag waren we zelf overeengekomen van we delen het. Maar merk gewoon dat ze steeds meer en meer geld eisen.

Maar kunnen ze wel dat allemaal eisen en indeddaad afdwingen via de rechtbank
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Leermoment »

Als er een beschikking is waarin staat dat je ex alimentatie moet betalen, kan je dit gewoon eisen. Co ouderschap betekent niet dat er geen alimentatie betaalt hoeft te worden!
Jij hebt recht op alimentatie dus hij moet gewoon betalen.
Jij hebt recht op KGB en dat hoef je NIET te delen.
Als jij de kinderbijslag wil delen, is dat jouw goed recht.
Zijn vriendin is geen partij in deze kwestie en dit kan je ook heel duidelijk kenbaar maken. Zeker geen geld overmaken aan haar.
Het LBIO kan voor jou de achterstallige alimentatie innen tot een periode van 6 maanden en kost jou niks.
Mijn advies is: kom op voor datgene waar jij recht op heb en waar jij je prettig bij voelt. Als zij zo op de centen zitten, zou ik alimentatie eisen, kinderbijslag en KGB lekker zelf houden. Van de alimentatie betaal je idd kleding, sporten, zwemles, eten etc voor je zoon. Daar hoort je ex aan mee te betalen. Het is een ... als hij dat niet doet of niet wil doen. Suc6 ermee.
Caroline
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2018, 11:12

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Caroline »

Ik ben gewoon bang dat hij een rechtzaak gaat beginnen en weer die stress enz. Of als hij naar een advocaat gaat komt er toch eerst een brief waar ik weer tegen in verweer kan gaan en komen we er dan niet uit dan wordt het toch een rechtzaak? Ik weet het gewoon af en toe niet meer.
Caroline
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2018, 11:12

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Caroline »

@leermoment hij weigerd gewoon aan alles mee te betalen . En daarom.verreken ik de zwemles met de kinderbijslag. Die meid van hem eist dat dit met kgb moet.
Zij is een echte golddinger .
Ik kan de klok erop gelijk zetten dat ze altijd een dag voordat de kbs gestort wordt een bericht stuur en kbs eist. Ik reageer daar ook niet meer op. Het gaat me niet zozeer om het geld maar om de ergernis die ze iedere keer veroorzaakt

Wat kan ik doen mochten ze daadwerkelijk werr naar een advocaat stappen
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Condat47 »

Hoi Caroline,

Gewoon rustig blijven.

1. via LBIO achterstallige alimentatie laten innen.
2. Als meneer al een rechtszaak wil beginnen dan eerst een voorstel tot nieuwe berekening via LBIO laten doen en vervolgens laten bekrachtigen door de rechtbank.

Ik herken de stress en steeds de onzekerheid. Het niet reageren op mails van de vriendin van je ex is een eerste stap. Maak dit ook gewoon duidelijk aan je ex dat je enkel met hem communiceer. Blokeer haar nummer en e-mail enz. Zij is geen partij in deze zaak.

Succes en hou je goed, laat je vooral niet ondersneeuwen.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Leermoment »

Dag Caroline,

Heel vervelend dat het zo gaat. Het is nu aan jou om heel duidelijk te zijn.

Mail je ex dat hij gewoon alimentatie moet betalen en ook het achterstallige deel. Zet daar ook in dat als hij dit niet doet, jij het LBIO zal inschakelen en dat de eventuele extra kosten voor zijn rekening zijn.

Vertel in die mail ook meteen dat jij met hem communiceert en niet met zijn vriendin. Op berichten van zijn vriendin reageer jij niet meer.

KGB is voor jou en daar krijgt hij niks van.

Mocht je graag de kinderbijslag willen delen, gewoon doen. Niet verrekenen met de alimentatie.

Laat niet over je heen lopen. Hopelijk heb je vrienden en familie die je kunnen helpen met de mail.

Heel veel sterkte.
Caroline
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2018, 11:12

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Caroline »

Dank je wel voor jullie berichten.

Stel dat hij nu een rechtzaak gaat beginnen, krijg ik weer eerst een brief van een advocaat en kost het mij gewoon weer een hoop geld die ik gewoon beter voor mijn zoon kan besteden maar goed dat terzijde.

Ex zit gewoon onder de plak bij zijn mokkel merk ik en dat wil hij op mij afreageren, hoe vaak hun al niet uit elkaar zijn geweest wil je niet weten. Mijn ex is ook al diverse keren vreemd gegaan, waardoor zijn vriendin hem lijkt wel niet te vertrouwen.
Bijv als we op oudergesprek moeten op school moet het altijd zijn met haar erbij. Hij mag niet alleen met mij in gesprek over iets. Ik voel me er niet prettig meer bij dat zij erbij zit want zij behandeld mij gewoon als voetveeg.

Ik mag bijvoorbeeld niet zeggen dat hij de eerste tijd nooit naar zijn kind heeft omgekeken. Hij heeft nog laat in de zwangerschap abortus geeist enz.
Zij leek het op
een gegeven moment wel leuk om eens voor een baby te zorgen, alleen zover is het nooit gekomen want Sander was al ruim 2,5 jaar toen die voor het eerst mee ging met hem voor 2 uurtjes.

Maar die stress en strijd voor weer een evt rechtzaak weer een hele sores daar zit ik gewoon niet op te wachten.
Soms denk ik wel eens was mijn kind maar volwassen dan was ik er vanaf.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Leermoment »

Dag Caroline,

Ik snap je gevoel en je hebt ook helemaal gelijk. Natuurlijk kan je je geld en energie beter in je zoon steken. Het is ook ontzettend jammer dat het zo loopt maar daar kan jij weinig aan doen. Je laten chanteren is ook geen oplossing. Er zijn wel mogelijkheden om de advocaatkosten zo laag mogelijk te houden maar dan moet je zelf goed voorbereid zijn en stevig in je schoenen staan. Wat zeggen je vrienden en familie? Is erg fijn als je steun uit die hoek krijgt. Sterkte
Caroline
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2018, 11:12

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Caroline »

Mijn ouders zeggen van laat ze lekker doen.
Ik moet ook eerlijk zeggen hoor mijn ex en zijn vriendin ook alleen maar wanneer ze geld willen. Ze heeft al eens gezegt van wij kunnen van jouw ook alimentatie gaan eisen, omdat ik de helft van het KGB niet wilde overmaken. Ik zeg doe je best en vervolgens noiit iets gehoord.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Condat47 »

Lieve Caroline,

De nieuwe vriendin van je ex heeft helemaal niets te zeggen. Niet over je geld, niet over het meegaan naar oudergesprekken enz. Laat dit ook vanaf heden op geen enkele manier meer toe. Maak je ex duidelijk dat enkel jij en je ex het gezag hebben over jullie zoon en dat zijn vriendin hier geen partij in is.

Dit betekend in de praktijk dat jij op geen enkel bericht, whattsapp, mail enz. meer gaat reageren als deze van zijn vriendin komt en dat je het niet meer tolereert dat zij bij oudergesprekken over jullie zoon aanwezig is.
Hoe de relatie van je ex in elkaar zit (wel of niet onder de plak) is zijn probleem en hier heb jij weer weinig over te zeggen (je mag er wel een mening over hebben maar deze zou ik niet ventileren). Alle andere opmerkingen welke door vriendin gemaakt worden over jou of je zoon moet je DIRECT van je af laten glijden (jaja, dat is een hele lastige). Vooral als ze weet dat ze je hiermee van je stuk kan brengen. Ik leef helemaal met je mee (heb hier zelf te maken met een narcistische ex), dus weet hoe het is om uit de tent gelokt te worden met opmerkingen enz.

Vooral niet aan toe geven.

Even nog over de alimentatie want daar ging het onderwerp over:
Stel dat jij zelf vind dat een alimentatieregeling meer in lijn zou zijn met het co-ouderschap wat jullie voeren: waarom laat je dan niet een nieuwe alimentatieberekening maken op basis van co-ouderschap via het LBIO?
Dit kost je in het ergste geval 50 euro maar dan moet ex wel bereid zijn zijn laatste drie loonstroken in te leveren (en eventuele andere financiële documenten welke van toepassing zijn voor de berekening) bij het LBIO ander kan er geen berekening gemaakt worden. Stel dat deze enigzins redelijk uitpakt voor beide partijen dan kan je deze berekening gewoon via de advocaat bij de rechtbank laten bekrachtigen in een nieuwe beschikking en is er voor iedereen weer duidelijkheid. Rust in de tent en geen stress meer.

Optie 2: is de achterstallige alimentatie via het LBIO. LBIO vraagt een kopie van de beschikking en beginnen met een brief te sturen naar je ex waarin ze vragen de achterstallige betalingen te voldoen. Communicatie hierover enkel via LBIO laten lopen en niet recht reeks meer via ex naar jou (via mail bv.).
Mocht ex het daarna niet eens zijn met de beschikking dan kan je altijd nog een voorstel doen om een nieuwe berekening te maken via het LBIO op basis van co-ouderschap.

Of als hij het niet via het LBIO wil laten lopen maar liever via zijn advocaat, prima, maar dan zijn de advocaatkosten van de berekening ook voor hem :mrgreen: .

Helemaal niets doen lijkt me geen optie want dan loop je gewoon alimentatie mis wat je anders voor je zoon kan gebruiken.

Ik zou dus beginnen met een nette mail op te stellen waarin je aangeeft dat je je vanaf heden gewoon aan de beschikking van de rechtbank houd en dat je graag de achterstallige alimentatie wil ontvangen. Kinderbijslag gewoon door de helft.
KGB; dit is afhankelijk van JOU loon en is verwerkt in de alimentatieberekening welke eerder is gedaan en voordat deze door de rechtbank is bekrachtigd.
Stel dat er een nieuwe berekening wordt gedaan dan wordt het KGB hierin verwerkt. Deze hoef je dus achteraf nooit meer te delen.
De argumentatie dat deze volgens vriendin ex gedeeld moet worden klopt dus helemaal niet want deze is al verwerkt in de alimentatieberekening.
kijk maar eens in de volgende link: https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkom ... kenen.html
Hierin kan je zien dat de KGB gewoon is meegenomen in de berekening.
Als je een berekening laat uitvoeren via het LBIO is dit dus ook zo, en ook als hij via tremanormen wordt uitgevoerd.

Laat je dus niet om de tuin lijden door nieuwe vriendin of ex want ze weet er dus te weinig van af.

Met een goed onderbouwde mail krijg je ze wel klein :lol: .
Hou je goed en rug recht Caroline!!!
Caroline
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2018, 11:12

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Caroline »

@condat47.

Bedankt voor je antwoord.

Ik ga vanaf nu ook niet meer op berichten van haar reageren.
Om de alimentatie te laten berekenen gaar vrees ik niet zo eenvouding zijn. Hij heeft een eigen klusbedrijfje opgestart, doet geregeld gedeeltes in zwart waarvoor hij al eens gepakt is bij belastingdienst. Hij heeft hier boete voor gekregen.
Ook werkt zijn vriendin, waardoor zijn draagkracht groter wordt. Vorige alimentatie berekening had zij zogenaamd geen werk nog. Vraag me af hoe hij zijn financien in kaart gaat brengen dan.

Stel dat hij een rechtzaak begint he over dat geld enz. Hoe groot is de kans dat hij dat wint?

Het zijn narcistische nare ruziezoekers allebei. Ze accepteren geen tegenspraak alles moet op hun manier.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door Leermoment »

Heel goed dat je zijn vriendin gaat negeren. Lees dit topic maar eens door. Heel nuttig voor je, maar wel een klus hoor😀.
viewtopic.php?f=9&t=2148&p=12246&hilit= ... aal#p12246

Het is inderdaad lastig als hij een klusbedrijfje heeft. Het is afwachten wat hij opgeeft als inkomen en als je het niet vertrouwd, zou je dit kenbaar kunnen maken bij de rechter. Of deze er iets mee doet is afwachten. Dat zijn vriendin nu werkt zorgt er idd voor dat zijn draagkracht groter wordt, echter wordt haar inkomen niet meegenomen in de alimentatieberekening. Mijn ex ging samenwonen waardoor zij bepaalde toeslagen niet meer kreeg omdat hun gezamenlijke inkomen veel te hoog was en ik dus iets meer alimentatie moest betalen.

Suc6 ermee.
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:27

Re: Kinderbijslag delen

Bericht door bliep »

Zal Caroline de ex zijn van forum bezoeker Bertje? Beide verhalen lijken sterk op elkaar en qua tijdlijn lijkt het ook aardig te kloppen.
Plaats reactie