Alimentatie innen

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
sebastian2
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jun 2018, 21:07

Alimentatie innen

Bericht door sebastian2 »

Hai,

Ik heb een probleem met mijn vader, hij heeft al jaren geen alimentatie betaalt.
Mijn moeder wilt niks meer met hem te maken hebben maar ik vindt dat ik recht heb op dat geld.
Dus vroeg ik me af of het mogelijk is om de alimentatie individueel te claimen?

Ook wou ik weten vanaf welke levetijd dit mogelijk is? op het moment ben ik 17 jaar.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Alimentatie innen

Bericht door Leermoment »

Volgens mij is je vader alimentatieplichtig tot je 21 jaar bent en vanaf je 18e zal hij jou moeten betalen. Je moeder kan naar het LBIO stappen. Zij hanteren geloof ik een achterstand van 6 maanden. Kost haar niks.
sebastian2
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jun 2018, 21:07

Re: Alimentatie innen

Bericht door sebastian2 »

Leermoment schreef: 17 jun 2018, 21:30 Volgens mij is je vader alimentatieplichtig tot je 21 jaar bent en vanaf je 18e zal hij jou moeten betalen. Je moeder kan naar het LBIO stappen. Zij hanteren geloof ik een achterstand van 6 maanden. Kost haar niks.
Oke, maar mijn moeder wilt hier niks mee te maken hebben.
Ik wil dit individueel doen, en het gaat om meer dan een paar maanden. het is nu al 4 jaar zo bezig.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Alimentatie innen

Bericht door Leermoment »

Misschien is het het beste als je eerst met je vader in gesprek gaat. Wellicht komen jullie er samen uit en zal jullie relatie niet verslechteren. Indien dat niet helpt, zal je een advocaat in de arm moeten nemen. Gezien je leeftijd zal je inkomen niet zo hoog zijn dus kan je een toevoeging krijgen waardoor je advocaatkosten minimaal zijn.
sebastian2
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jun 2018, 21:07

Re: Alimentatie innen

Bericht door sebastian2 »

Leermoment schreef: 17 jun 2018, 21:45 Misschien is het het beste als je eerst met je vader in gesprek gaat. Wellicht komen jullie er samen uit en zal jullie relatie niet verslechteren. Indien dat niet helpt, zal je een advocaat in de arm moeten nemen. Gezien je leeftijd zal je inkomen niet zo hoog zijn dus kan je een toevoeging krijgen waardoor je advocaatkosten minimaal zijn.
De relatie tussen mijn vader en ik kan niet verder achteruit, want er is absoluut geen contact.
Dus ik zal waarschijnlijk wel een advocaat moeten huren, en dit kan pas vanaf 18 jaar toch?
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Alimentatie innen

Bericht door Leermoment »

Ik zou nu alvast advies inwinnen en proberen vanaf het moment dat je 18 bent, de betalingen te ontvangen. Vraag dus of je voordat je 18 jaar bent, alvast kan beginnen met procederen. Juridisch loket is een goede start op te beginnen. Of je neemt meteen contact op met een advocatenbureau. Vooral niet te lang mee wachten. Bij mij heeft het ongeveer 1 jaar geduurd om de alimentatieaanpassing rond te krijgen.
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: Alimentatie innen

Bericht door BetsLenie »

Je hebt al lang geen contact met je vader. Hoe weet je dat hij geen contact wil en waarom? Of wil jij perse geen contact en waarom?
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Alimentatie innen

Bericht door ll2014 »

Leermoment schreef: 17 jun 2018, 22:08 Vraag dus of je voordat je 18 jaar bent, alvast kan beginnen met procederen.
Lijkt me vreemd om al te kunnen gaan procederen voordat er een recht ergens op is, misschien betaalt vader wel gewoon vanaf 18 jaar.
En of vader en of moeder betalen is natuurlijk ook helemaal niet duidelijk.
Ouders zijn beide verantwoordelijk voor het financieel onderhoud van hun kinderen tussen 18 en 21 jaar.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Alimentatie innen

Bericht door ll2014 »

sebastian2 schreef: 17 jun 2018, 21:16maar ik vindt dat ik recht heb op dat geld.
Zolang je geen 18 bent heb je zelf geen recht op alimentatie, zo simpel is dat, je moeder is (eventueel) alimentatiegerechtigd, maar mag daar ook best vanaf zien als ze dat wil, bijvoorbeeld om niets meer met haar ex te maken te hebben.
Blijkbaar redt ze het financieel zo ook. Je hebt helemaal geen contact met je vader, dus weet je ook helemaal niet of de huidige financiële van je vader en moeder zodanig is dat er door één van beide alimentatie betaald zou moeten worden.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Alimentatie innen

Bericht door Leermoment »

Is op zich ook vreemd maar ruim 11 maanden alimentatieverlaging rekken is net zo vreemd. Toch is dat gebeurd bij mij.

Maar in gesprek gaan met vader blijft de beste oplossing. Mocht vaders echt niks willen, is de gang naar de rechter de enige keuze.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Alimentatie innen

Bericht door ll2014 »

Leermoment schreef: 18 jun 2018, 21:10 Is op zich ook vreemd maar ruim 11 maanden alimentatieverlaging rekken is net zo vreemd.
Vreemd misschien wel, maar niet net zo vreemd, een kind van 17 is niet alimentatiegerechtigd, dus kan er ook geen proces over aanspannen, is misschien maar goed ook....
Het lijkt me verschrikkelijk als ik vader zou zijn van een zoon die geen interesse in mij had, maar mij alleen maar zag als een soort veredelde geldautomaat.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Alimentatie innen

Bericht door Leermoment »

Ik ken een vader die zijn dochter niet wil zien. Geen verjaardagskaarten meer stuurt. Nooit interesse toont en nog nooit een cent alimentatie heeft betaald. Die dochter heeft daar zoveel verdriet van gehad en nu nog steeds. Zo’n vader mag van mij best een veredelde pinautomaat zijn. Nu al een proces aanspannen zodat je over een aantal maanden meteen alimentatie kan ontvangen. Betaald hij niet, meteen het LBIO. Als je wacht tot je 18 bent, ben je misschien al 19 voordat je je eerste alimentatie ontvangt. Is dat wel correct?

Maar vnog steeds denk ik dat praten met zijn vader een beter idee is.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Alimentatie innen

Bericht door ll2014 »

Leermoment schreef: 18 jun 2018, 22:32 Nu al een proces aanspannen zodat je over een aantal maanden meteen alimentatie kan ontvangen. Betaald hij niet, meteen het LBIO. Als je wacht tot je 18 bent, ben je misschien al 19 voordat je je eerste alimentatie ontvangt.
Is volledig zinloos, ten opzichte van de zoon is er tot deze 18 wordt geen verplichting voor kinderalimentatie.
Overigens KAN het ook gewoon niet om als 17 jarige zo'n zaak aan te spannen. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... er-stappen
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Alimentatie innen

Bericht door Leermoment »

Daarom zei ik ook als het kan. Wist niet of die mogelijkheid er was of niet. Nu maar hopen dat de rechter een simpele alimentatieberekening niet 11 maanden laat duren.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Alimentatie innen

Bericht door ll2014 »

Gaat in dit geval nog best lastig worden denk ik.
Kinderen van 18 tot 21 hebben zelf recht op de kinderalimentatie.
Wie dan wat gaat betalen zal afhangen van het inkomen van beide ouders. Als het kind nog bij één van die ouders woont, zal die ouder zijn of haar deel in natura bijdragen. De rest zal die ouder dan aan het kind in rekening moeten brengen die het dan weer van de andere ouder moet krijgen.
In bovenstaand geval wil moeder niets met vader te maken hebben en neemt blijkbaar de complete verzorging op zich. Als ze dat blijft doen en geen bijdrage van haar zoon vraagt, is er dus geen alimentatiebehoefte en eindigt het verhaal dus.
Gaat zoonlief echter op zichzelf wonen dan zullen zijn onderhoudskosten door vader en moeder samen naar draagkracht moeten worden betaald. Dan moeten beide ouders dus een bedrag aan zoonlief betalen. Ze zullen dan dus in overleg moeten, of één van de twee moet vrijwillig in de volledige behoefte voorzien. Anders zal de rechter moeten bepalen hoe de bijdrage verdeeld moet worden tussen beide ouders, en ik vraag me af of moeders daar zin in heeft in dit geval.
Plaats reactie