Noodzakelijke kwaad...

Hoe denkt u over omgangshuizen en wat zijn uw ervaringen hiermee.
Gebruikersavatar
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 aug 2016, 11:50

Noodzakelijke kwaad...

Bericht door mrniemand »

Je voelt je erdoor gecriminaliseerd, gekleineerd en gediskwalificeerd als er sprake is van begeleide contactmomenten met je kind(eren). De andere ouder (de verzorgende ouder, met wie ze vaak toch enige tijd hebben samengewoond) hoeft zijn/haar kind immers niet onder begeleiding te zien. Dat voelt niet alleen als ongelijkheid, het is ongelijkheid. Het is een noodzakelijke kwaad, maar waar je je voordeel mee kunt doen. Begeleide omgang via een omgangshuis is verre van ideaal, maar kan onder omstandigheden zeker een belangrijke stap zijn om je kind weer te zien, en je positie in de proceduretraject versterken.

Ruim 7 jaar heb ik te maken als het gaat om contactmomenten met mijn dochter bij een omgangshuis in de provincie Utrecht. Dit is naar aanleiding van een kort geding in 2011 die ik had aangespannen, nadat ik bijna een 1 jaar mijn dochter (destijds 2 jaar oud bij het weerzien) niet heb mogen zien van de moeder. Om de 14 dagen (vakantieperiodes nagelaten) en gedurende 1 uur en 3 kwartier heb ik de gelegenheid om een goede en leuke contactmomenten met mijn dochter op te bouwen.

In het 4e jaar had ik het bijna opgegeven en had ik bijna de handdoek in de ring gegooid. Totdat mijn dochter gedurende een psychodiagnostische onderzoek d.z.v. RvdK, te kennen had gegeven mij vaker te willen zien. Tsja, als je kind dit aangeeft, dan ga je gewoon door. In mijn geval het voortzetten van de contactmomenten bij het omgangshuis, hoe overheersend het vernederend gevoel ook is.

Momenteel bevindt de zaak zich in een fase waarbij de rechter een wijziging gaat uitspreken m.b.t. tot de contactmomenten tussen tussen mijn dochter en mij. Uit het laatste onderzoek (d.z.v. het NIFP) is gebleken dat er geen enkele aanleiding bestaan die de voortzetting van (begeleide) contactmomenten bij het omgangshuis nog langer 'rechtvaardigen' Ook wordt bevestigd dat er geen sprake is van enige risico. Fijn die bevestiging na al die jaren. Advies nu is om 3 a 5 begeleide contactmomenten bij SAVE te laten plaatsvinden voordat het omgezet wordt naar onbegeleide contact. Ik hoop zo dat die beslissing dit jaar nog door de kinderrechter wordt uitgesproken en dat mijn dochter en ik, voor het eerst in totale 'vrijheid' van elkaar kunnen genieten.

Let op de werkwijze van het omgangshuis

Omgangshuizen bevinden zich over het hele land en in de meeste gevallen bekend bij de rechtbanken. De ene is de andere niet. Het omgangshuis waarin ik mij bevind doet bijv. niet aan rapportages (staat ook in het contract). Het geeft enkel informatie als iets niet goed gaat. De coordinator van het omgangshuis gaf te kennen dat men aan de kinderrechter kon doorgeven, zodra er naar gevraagd werd, dat indien een contactmoment van begin tot eind heeft plaatsgevonden, dat men er van uit kan gaan dat er sprake is van een goede/positieve contactmoment. Immers, bij mij zijn er permanent 3 begeleider aanwezig die de boel waarnemen of het contactmoment volgens de geldende regels verloopt. Via via gaf een lotgenoot mij de tip voor een omgangshuis in Noord Holland, die aan videoregistratie deed. Op die manier kon de verzorgende ouder zien hoe een kind zich daadwerkelijk op de niet verzorgde ouder reageerde. Dit zou ik persoonlijk sterk aanraden (iets waar mijn ex uiteraard niet voor open stond). Ook zijn er omgangshuizen die wel rapportages/observatie verslagen opstellen en deze beschikbaar stellen aan beide ouders. Zelf denk ik dat het uiteindelijk sterk afhangt in hoeverre de andere ouder hier voor open staat. Houd hier dus rekening mee.

Ik hoop met bovenstaande informatie (toekomstige) lotgenoten te kunnen steunen in hun (soortgelijke) situatie, of die zo een omgangshuis situatie tegemoet gaan.

Tip: focus je volledig op het contact met je kind. En onderneem zo veel mogelijk leuke activiteiten gedurende het contactmoment, hoe beperkt dit ook kan zijn. Bij mij is na al die jaren (moeite) uiteindelijk vastgesteld dat er door de langdurige contactmomenten bij het omgangshuis, in zekere zin hechting dan wel een band met mijn dochter is opgebouwd gedurende al die jaren (wat niet vanzelfsprekend is).
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
Plaats reactie