Alimentatie stoppen

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Re: Alimentatie stoppen

Bericht door Bertje »

Het gaat mij niet om strijd oid. En het is toch niet meer als normaal dat je als vader de helft van de tijd met je kind ook mag doorbrengen?
Ik wil gewoon weten wat nu mijn rechten en plichten zijn. Ik was van mening dat er bij co-ouderschap geen alimentatie betaald moest worden. Inmiddels ga ik dit gewoon weer doen.
Maar het is toch niet meer dan normaal dat zij dan ook andere dingen met mij deelt die onze zoon toekomt? Zoals kinderbijslag,
en die inkomensafhankelijke combinatiekorting kan ik niet aanvragen omdat mijn vriendin fiscaal partner is dus.....

En in gesprek gaan met mijn ex lukt me niet. Zij wilt niks horen over financiën denkt altijd dat ik aan '' haar '' geld kom'
Ik wil een goede toekomst voor mijn zoon en betrokken zijn. Ik ben vader en heb ook gevoel net als jullie,
Ik weet dat ik dingen verkeerd heb aangepakt , maar om nu gelijk telkens zo aangevallen te worden. Vinden jullie het dan maar teerecht dat de moeder alles maar gedaan krijgt?
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:27

Re: Alimentatie stoppen

Bericht door bliep »

Beste Bertje,

Goed om te horen dat je de KA weer gaat voldoen. In het kader van de cirkel van invloed: ga voor je eigen geluk! Daar heb jij je ex niet voor nodig.

Succes en leef!
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Alimentatie stoppen

Bericht door ll2014 »

Bertje schreef: 06 jun 2018, 21:31 Maar het is toch niet meer dan normaal dat zij dan ook andere dingen met mij deelt die onze zoon toekomt? Zoals kinderbijslag,
en die inkomensafhankelijke combinatiekorting kan ik niet aanvragen omdat mijn vriendin fiscaal partner is dus.....
Zoals al eerder gezegd, de kinderbijslag delen is normaal bij een co-ouderschap. Kinderbijslag is ook niet inkomensafhankelijk, dus ook logisch dat dat gedeeld wordt.
Alle andere financiële regelingen van de overheid m.b.t. kinderen gaan via de belastingdienst en worden individueel bepaald aan de hand van inkomen en gezinssituatie.
Delen daarvan slaat dus nergens op, degene die er recht op heeft krijgt ze, zo simpel is het. Je kunt niet anders dan dat accepteren, het is wettelijk zo geregeld.
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Re: Alimentatie stoppen

Bericht door Bertje »

Maar is het terecht dat mijn ex zwemles enz van de kinderbijslag aftrekt en wat overblijft verdeeld?
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Alimentatie stoppen

Bericht door ll2014 »

Bertje schreef: 07 jun 2018, 18:23 Maar is het terecht dat mijn ex zwemles enz van de kinderbijslag aftrekt en wat overblijft verdeeld?
Als ze kosten aftrekt die jullie logisch gesproken samen horen te verdelen en zij betaalt die kosten, dan zie ik het probleem niet.
Het lijkt mij redelijk dat je bij een co-ouderschap kosten van zwemles ook samen zou moeten betalen.
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:27

Re: Alimentatie stoppen

Bericht door bliep »

Lood om oud ijzer toch?

Als de kinderbijslag over beide huishoudens verdeeld wordt dan moeten specifieke kosten zoals bijvoorbeeld zwemles ook gelijk verdeeld moeten worden.

De gehele finacielle verdeling en wie wat betaald hangt helemaal af van de finacielle afspraken tussen ouders.
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Re: Alimentatie stoppen

Bericht door Bertje »

Volgens mijn vriendin zou ze gewoon de helft over moeten maken zonder dat mijn ex gaat beslissen wat ze met mijn deel doet.
Ik zou heus wel de zwemles betalen maar dit is zo krom. SVB kan het niet rechtstreeks naar mij storten omdat ex weigerd toestemming ervoor de geven.
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:27

Re: Alimentatie stoppen

Bericht door bliep »

Ik adviseer je om een gezamelijke afspraak te maken met een mediator die jullie kan helpen met het maken van goede finacielle afspraken.

Het lijkt dat jij en je ex er niet goed samen uit komen en daar mag best hulp bij worden gevraagd om zo duidelijkheid te krijgen bij zowel jou als je ex.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Alimentatie stoppen

Bericht door ll2014 »

Bertje schreef: 07 jun 2018, 22:48 Volgens mijn vriendin zou ze gewoon de helft over moeten maken zonder dat mijn ex gaat beslissen wat ze met mijn deel doet.
Je vriendin staat hier helemaal buiten en heeft er niets mee te maken. Als ze kosten verrekent waarmee jij het eens bent dan is er toch helemaal niets aan de hand? Wat is jouw voordeel om de volledige helft van de KB te krijgen en dan het gedeelte voor bijvoorbeeld zwemlessen weer terug te betalen omdat je ex dat heeft betaald? Als je het niet eens bent met wat je ex verrekent wordt het een andere zaak, maar ik neem aan dat jullie het eens zijn over die zwemlessen.
Zolang je ex netjes aangeeft wat ze verrekent en je het eens bent met die zaken zie ik het probleem niet, laat je niet zo beïnvloeden door je huidige vriendin voor wat betreft zaken die tussen jou en je ex spelen.
Uit het feit dat je het trouwens hebt over "mijn deel" zie ik trouwens al het verkeerde uitgangspunt. KB is bedoeld voor je kind, en niet voor jou! Zolang jullie samen de uitgaven die niet van de KB betaald kunnen worden naar draagkracht verdelen en je ex geen zaken gaat verrekenen die heel duidelijk alleen door haar zelf betaald moeten worden, zoals eten en drinken bij haar of iets dergelijks, zou ik me er niet te druk om maken.
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Re: Alimentatie stoppen

Bericht door Bertje »

Een mediator is denk ik een goed idee , alleen is dat net zo duur als een advocaat?
Heb het er met mijn vriendin over gehad en zij geeft aan er moeite mee te hebben dat ik nog contact heb met mijn ex, daarom wilt zij dat doen? Maar mijn ex heeft aangegeven dat zij absoluut niet meer gezamenlijke gesprekken wilt voeren als mijn vriendin erbij zit.
Dus ik weet niet of dat allemaal gaat lukken met een mediator.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Alimentatie stoppen

Bericht door Leermoment »

Hey bertje, doe jij nou helemaal niks met de adviezen die je hier krijgt? Luister je liever naar je huidige vriendin? Jarenlange ervaring in dit soort materie vs niet objectieve vriendin! Suc6 ermee.
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Re: Alimentatie stoppen

Bericht door Bertje »

Leermoment schreef: 09 jun 2018, 00:37 Hey bertje, doe jij nou helemaal niks met de adviezen die je hier krijgt? Luister je liever naar je huidige vriendin? Jarenlange ervaring in dit soort materie vs niet objectieve vriendin! Suc6 ermee.
Ik neem jullie adviezen wel serieus alleen mijn vriendin accepteert dingen niet waardoor ik vaak ruzie heb met haar erover. Ik wil er steeds niet tussen zitten. Ik kan mijn vriendin ook begrijpen die zegt gewoon van ex moet de helft delen wij draaien ook voor de helft op en waarom moet zij dan alle fiscale voordelen opstrijken?
Ik weet ook wel dat mijn ex minder inkomen heeft dan ons. Maar toch . IK wil die strijd ook steeds niet meer aangaan.
Maar als ik het dan weer laat gebeuren zoekt mijn vriendin weer contact met mijn ex.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Alimentatie stoppen

Bericht door Leermoment »

Bertje, vertel je vriendin hoe het zit. Je mag best even de grens aangeven maar zorg er ook voor dat jullie met z’n tweeën leuke dingen doen. Het is natuurlijk ook niet makkelijk voor haar. Geniet ook samen met je vriendin van het leven, dat is beter dan in de negativiteit te blijven hangen. Daar worden jullie niet gelukkiger van. Geen energie steken in negativiteit maar positieve energie in je relatie is mijn advies. Fijn weekend.
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:27

Re: Alimentatie stoppen

Bericht door bliep »

Beste Bertje,

Heb jij aan je ex eens gevraagd waarom zij niet wil dat je huidige vriendin aansluit bij gezamenlijke gesprekken? Welkicht ziet ze haar als een gevaar voor zichzelf.

En heb/had jij je huidige vriendin nodig in de gezamenlijke gesprekken? Je huidige vriendin staat namelijk volledig buiten jou en de moeder van jouw zoon. Je vriendin moet ook goed gaan beseffen dat er altijd contact zal blijven bestaan tussen jou en je ex. Het ouderschap stopt nooit. Als zij dit niet wil begrijpen dan heb je naar m.i. een verkeerde getroffen.

Als jij je vriendin meenam voor emotionele steun dan zou ik dit kenbaar maken bij je ex. Als je ex dit weet gaan "jullie" wellicht op een andere manier in gesprek. Als je ex het echt niet ziet zitten kan je voorstellen dat je iemand anders meeneemt.

Kosten voor een mediator liggen aanzienlijk lager dan een advocaat. Bel er eens een aantal op en vraag om een kostenindicatie voor begeleiding in de verwarring/onduidelijkheden die jij en je ex ervaren.

Eén ding wordt duidelijk uit je verhaal. Jij en je ex moeten met elkaar in gesprek!
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Re: Alimentatie stoppen

Bericht door Bertje »

@leerervaring en Bliep

Dan je wel voor jullie adviezen. Ik heb duidelijk tegen mijn vriendin gezegd dat ik zoiezo met mijn ex te maken blijf houden. Mijn vriendin is juist bang dat ik haar nooit los zal kunnen laten .
Plaats reactie