Ex frustreert omgang: wat is wijsheid, wat te doen?

Heeft u een onderwerp waarover u denkt dat hierover gediscussieerd kan worden, dan kan dit hier.
Plaats reactie
Aloramax
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 mar 2018, 12:02

Ex frustreert omgang: wat is wijsheid, wat te doen?

Bericht door Aloramax »

Helaas sinds enkele maanden in de positie gekomen dat ik ben overgeleverd aan hoe de moeder, van Oost-Europese komaf, het dicteert en eenzijdig afkondigt wat betreft omgang tussen mij en mijn zoon. Blijkbaar is daar, nu er nog geen ouderschapsplan/omgangsregeling is vastgesteld, alle ruimte voor. Dag in, dag uit krijg ik nul op het rekest bij mijn verzoeken aan de moeder om toch vooral het contact tussen vader en zoon mogelijk te maken, toe te staan. En niet langer de volledige claim te leggen op de zorg voor onze zoon, die het volste recht heeft op een volwaardige band met zowel zijn vader als moeder. Moeder en ik dragen beiden het ouderlijk gezag, plus ik heb mijn zoon erkend. Voor wie in dezelfde situatie zit: wat houdt jou op de been, hoe ga jij hiermee om, wat is wijsheid in deze?

Aloramax
Zuid-Holland
Laatst gewijzigd door Aloramax op 25 mar 2018, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Ex frustreert omgang: wat is wijsheid, wat te doen?

Bericht door Leermoment »

Je zou een kort geding kunnen aanspannen om het contact op gang te brengen. Is de snelste manier. Overleg even met een advocaat. Praat met familie en vrienden en probeer ook te genieten. Doe ook leuke dingen met vrienden. Suc6
Vadervan2
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 mar 2018, 10:43

Re: Ex frustreert omgang: wat is wijsheid, wat te doen?

Bericht door Vadervan2 »

Het advies van Leermoment, is het beste advies dat je kunt krijgen.

Je hoopt, althans dat deed ik, dat de ex ooit wel tot bezinning komt. Een nadelig gevolg van hoop is dat het niet uit hoeft te komen. Het is als hopen op het winnen van een lot.

Daarnaast moet je beseffen dat diep in het zijn van een vrouw de drang zit om moeder te worden. En een moeder die op emotie vaart (ook als het niet zo lijkt) zal alles doen om de kinderen bij zich te houden.

Combineer bovenstaande met wat je van je ex kent, is ze stil en teruggetrokken, direct en temperamentvol of wat dan ook en probeer een inschatting te maken van wat zij zou doen. Probeer absoluut al jouw dromen en projecties los te laten anders projecteer je wat je wilt en niet wat je kunt verwachten.

Heb je een goed beeld van je ex, zorg dan dat je je eigen zaken op orde hebt. Doe leuke dingen en zorg dat je opgeladen bent (of juist ontladen als je veel frustratie hebt) en ga middels een advocaat de weg bewandelen die nodig is. Let wel, in Nederland heb je een streepje minder als man zijnde.

Makkelijk gaat het niet worden, leuk ook niet. Enige wat ik je verder kan melden is dat de weg van hoop hopeloos is. Ondanks alle toezeggingen en eisen die gesteld werden heeft mijn ex geen enkele afspraak nagekomen. Ze heeft hiermee drie jaar gewonnen en het gevecht begint nu pas, niet omdat ik wil vechten maar omdat ik nu inzie wat de realiteit is. Namelijk dat mijn ex alles doet, waaronder liegen, bedriegen en de kinderen voorliegen zonder te beseffen dat ze hiermee de kinderen ook een kans ontneemt op een jeugd met hun vader.

Succes,
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Ex frustreert omgang: wat is wijsheid, wat te doen?

Bericht door Leermoment »

Wat Vadervan2 zegt heb ik ook ervaren en dat je als man een puntje achter loopt heb ik inmiddels ook ervaren. Ik heb wel begrepen dat in beroep gaan nog wel eens wil helpen. Dat wordt er inhoudelijker naar de zaak gekeken door meerdere mensen.
Aloramax
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 mar 2018, 12:02

Re: Ex frustreert omgang: wat is wijsheid, wat te doen?

Bericht door Aloramax »

Allereerst hartelijk dank voor de reacties. Verschrikkelijk en confronterend om te lezen, wie weet wat me allemaal nog te wachten staat.
De frustratie en machteloosheid zijn op dit moment nog veel te sterk bij mij - de moeder die samen met haar familie de vol-le-dige claim legt op de zorg voor onze zoon, ik voel me diep van binnen vervreemden van mijn eigen zoon en dat is mijn grootste angst.

Nogmaals bedankt, ik zal voor nu in ieder geval het hoofd koel houden en proberen met haar in gesprek te blijven.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Ex frustreert omgang: wat is wijsheid, wat te doen?

Bericht door Leermoment »

Er staat op deze site een topic over communicatie. Zoek op neutraliteit en je vind het vanzelf. Erg interessant en leerzaam. Suc6.
Vadervan2
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 mar 2018, 10:43

Re: Ex frustreert omgang: wat is wijsheid, wat te doen?

Bericht door Vadervan2 »

Dat topic ga ik dan ook nog even doornemen. Wel denk ik dat het voor mij geen verschil meer zal maken.

Ik heb meegemaakt dat ik voor de relatiebreuk ontstond ik met haar ouders was gaan praten. Daar melde ik dat ik mij zorgde maakte hoe ze als moeder was en dat ze sinds ze moeder was constant gespannen was. Ik zag daar totaal geen reden voor, genoeg spaargeld beide opa’s en oma’s hadden de zaken ook goed voor elkaar, etc etc. Dus alles was aanwezig om te onderzoeken hoe die spanning weggenomen kon worden. Minder werken, meer oppas, etc etc.

Ik was, deels uit nood, voor mijzelf begonnen en ik combineerde dat met huisman zodat mijn ex enkel op werk en ontspanning thuis hoefde te focussen. Haar vader geloofd er niet zo in wat ik wilde bewerkstelligen en op die betrekkelijke avond hebben we daar wat woorden aan besteed.

Geen vuiltje aan de lucht als je het mij vraagt, maar een week later melde mijn ex dat haar vader had aangegeven dat ik nooit mijn plannen zou kunnen realiseren en als het wel zou lukken ik arrogant zou worden.

4 weken later ben ik netjes op verzoek weg gegaan om ruimte te geven. Daarna nooit meer een normaal gesprek gehad met die mensen. Haar ouders doen nu alles wat ik toen deed. Koken, de kinderen opvangen en ze gaan zelfs met haar en de kinderen op vakantie.

Ik ben daar weg gegaan met enkel een sporttas met kleren. Ik had niets om op terug te vallen en omdat ik mijn ex en de kids niet wilde opzadelen met verhuizen heb ik gezegd dat ik het geld niet hoefde vanuitgaande dat er ooit wel iets terug zou komen.

Ik mocht niet spontaan de kids opzoeken want dat is ‘slecht’ voor ze, mijn jongste mocht ik niet optillen want anders zou mijn ex dat ook ‘moeten’ doen. De mondelinge en schriftelijke afspraken worden niet nagekomen.

Nu drie jaar verder en heel veel frustratie verder heb ik weer een huis, weer een beetje een normaal inkomen maar nog steeds geen zicht op een normale rol als vader.

Het punt dat ik wil maken is deze. Hoe leuk jullie ook waren hoe graag je ook hoopt dat dit als ‘vrienden’ kan, ga er vanuit dat ze je ergste vijand gaat worden en ga met niets akkoord dat niet goed voelt voor jou.

Beeld je in dat ze je vijand is en het kan alleen maar meevallen. Maar beeld je in dat jullie dit samen ‘kunnen’ zoals je dit dacht voordat jullie uit elkaar gingen en je zult vijandig naar elkaar worden omdat je teleurstelling op teleurstelling ontvangt.
Jens
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 okt 2016, 09:20

Re: Ex frustreert omgang: wat is wijsheid, wat te doen?

Bericht door Jens »

Wat er volgens mij zo lastig aan is, is dat je steeds achter de feiten aanloopt. Ten tijde van de scheiding dat je dat je op een redelijke manier uit elkaar te kunnen gaan. Of anders denk je dat de emoties snel zullen bedaren. Pas later merk je dat je het verkeerd hebt ingeschat, maar dan ben je al jaren verder. Met elke maand en elk jaar dat je verder komt, raken de zaken meer gecompliceerd en moeilijker op te lossen. Ik durf gerust te zeggen dat de rechtspraak en hulpverlening in Nederland hier ook (onbewust) aan meewerkt, en dat er minder leed zou zijn als er sneller een definitief besluit zou worden genomen over zorg en omgang, of als het besluit in eerste instantie uitgaat van 50/50.

Ik denk ook dat de trage gang van zaken via rechtszaken en hulpverleningsinstanties ook in de hand werkt dat moeders (of vaders natuurlijk) zich gesterkt voelen in hun gedrag (geef ze een vinger en ze pakken de hele hand).

Als hij alles van tevoren geweten had, was Vadervan2 bijvoorbeeld misschien niet zo welwillend geweest om het huis te verlaten. Niet zonder goede afspraken over de kinderen.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Ex frustreert omgang: wat is wijsheid, wat te doen?

Bericht door Leermoment »

Geloof mij, dat topic zou heel goed het verschil kunnen maken. Ik wou dat ik het eerder gelezen had.
Aloramax
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 mar 2018, 12:02

Re: Ex frustreert omgang: wat is wijsheid, wat te doen?

Bericht door Aloramax »

Sinds een half jaar liggen mijn partner en ik in scheiding. Onze zoon is nu 2 jaar oud, en gelukkig heb ik fantastische mensen om me heen. Voor een luisterend oor, voor advies, steun: alles, ik voel me bevoorrecht. Vaak genoeg zit ik vast en weet ik niet om te gaan met de muur die de moeder optrekt, waarmee ze elk contact met mijn zoon onmogelijk maakt. Inmiddels begin ik in te zien dat ik moet uitgaan van mijn eigen verhaal, mijn eisen, en de rug rechthouden. Me niet iedere keer weer in het defensief te laten drijven. Tegelijkertijd: met de moeder in gesprek zien te blijven, ook al reageert ze meestal niet op mijn mails, berichten, whatapps, sms etcetera. Dat wil zeggen, hierbij maak ik me niet afhankelijk van haar reactie of antwoord. Ik weiger me in alle bochten te wringen om vooral mijn ex niet voor het hoofd te stoten, waarmee ze nog meer de hakken in het zand gaat zetten wat betreft omgang. Uitgaan van mijn verhaal, dat is wat ik doe, nu dat ik aan het begin sta van de bodemprocedure voor wat betreft de verdeling van de zorg.
Plaats reactie