Houding moeder ontvoerd meisje Insya

Heeft u een onderwerp waarover u denkt dat hierover gediscussieerd kan worden, dan kan dit hier.
Plaats reactie
succes
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 jul 2016, 17:27

Houding moeder ontvoerd meisje Insya

Bericht door succes »

Met belangstelling volg ik al enige tijd de berichtgevingen rondom het vorig jaar gewelddadig ontvoerde meisje Insya.
Wat ik interessant aan deze zaak vindt is dat nu een moeder in een hoek zit waar meestal vaders in zitten. Het zet de zaken in een ander perspectief.

De vader van Insya houdt het kind nu al ruim een jaar met man en macht bij deze moeder weg.
Na juridisch touwtrekken lijkt het er nu op dat Insya weer bij haar moeder in Nederland terug zal keren.

Harstikke mooi natuurlijk, maar is de zaak daarmee opgelost? Ik denk namelijk van niet!

Vanavond was de moeder van Insya te gast bij Jinek. In het gesprek bleek dat de moeder de naam van de vader niet eens meer uit wil spreken. Ze sprak steevast over "de ontvoerder" en vond het predikaat "vader" niet meer aan de orde.
Ik heb de indruk dat de rollen straks worden omgedraaid en de moeder het kind straks bij de vader weg zal houden in plaats van andersom. Maar is het kind, waar het toch eigenlijk allemaal om draait, daar dan bij gebaat? In mijn ogen maken beide ouders er op deze manier een potje van.

Hetgeen de vader heeft gedaan is buitengewoon af te keuren. Maar persoonlijk heb ik er ook moeite mee hoe de moeder zich nu opstelt. Ik denk dat de moeder van Insya er beter aan zou doen een andere houding aan te nemen. Ze zou in mijn ogen kunnen zeggen: Ik hoop mijn kind gauw weer in mijn armen te kunnen sluiten, de vader moet berecht worden, ik ben enorm boos om wat hij gedaan heeft en ook bang voor hem, als hij zijn straf heeft uitgezeten en als er op termijn goede en veilige afspraken met hem gemaakt kunnen worden, dan ben ik toch bereid om in de toekomst mogelijk een omgangsregeling met de vader te treffen omdat ik vindt dat mijn dochter het recht heeft haar vader in haar leven te hebben en hij zijn dochter. Als ik haar een advies had mogen geven dan had ik haar en oproep laten doen aan de vader om deze boodschap over te brengen. Beter ook voor de zaak lijkt mij.

Ik denk dat een dergelijke houding van de moeder, een positieve invloed zal hebben op de houding van de nu nog steeds vechtende vader in India. Nu ze zo vijandig blijft praten wordt de situatie alleen maar verder op de spits gedreven. Eerlijk gezegd vindt ik het ook zeer onverantwoordelijk van haar dat ze zich vanavond zo uitlaat in de media. Ze kan haar kind er zelfs mee in gevaar brengen naar mijn idee. De vader heeft immers steeds aangetoond ver te willen gaan en zou op basis van de uitspraken van de moeder misschien kunnen denken: Oke, jij wilt dat ik mijn kind nooit meer ga zien? Nou, dan jij ook niet! Helaas zijn er schrijnende zaken waar radeloze vaders tot vreselijke daden in staat bleken. Ik begrijp niet dat de moeder dit risico neemt eerlijk gezegd.

Hopelijk gaat de in het nauw gedreven vader nu geen gekke dingen doen en komt het mooie kindje Insya ook gauw weer bij haar moeder. Andersom hoop ik ook dat de moeder zo verstandig is dat ze de vader en het kind ook een band gunt. Of in elk geval daar de mogelijkheden in de toekomst voor open houdt.

Trouwens, als wij als vaders, zo vijandig over de moeder zouden praten (zoals de moeder van Insya vanavond op tv doet), dan zou elke rechter zeggen: "Nee, we brengen het kind niet naar u. U praat zo vijandig over de andere ouder, het is niet goed voor het kind om het bij u te plaatsen".

Ikzelf heb mij in mijn rechtszaken altijd corporatief mbt de moeder uitgelaten en ik raad een ieder aan om dat ook te doen. Het heeft mij in elk geval enorm geholpen mijn zaak te winnen en mijn kind in mijn leven te krijgen. Nu heeft mijn kind een fijne band met mij en met de moeder. Iets waar elk kind recht op heeft en volgens mij het meisje Insya ook. Beide ouders zou ik willen oproepen de strijdbijl te begraven en het kind voorop te stellen.

Of ben ik naïef en heeft een vader die zijn kind zo gewelddadig heeft ontvoerd gewoon geen recht meer om vader te zijn?
En zou het kind hier ook zo over denken als het later groot is?

Ik ben benieuwd hoe er hier op het forum tegen deze zaak wordt aangekeken en wat hier uit te leren valt voor een ieder die in een vergelijkbare situatie verkeerd.
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: Houding moeder ontvoerd meisje Insya

Bericht door BetsLenie »

Eenvoudige reactie: Hoe kan het dat men van de andere partij altijd bovenmenselijke eigenschappen verwacht en een heilige vergevingsgezinde persoon moet zijn.
Beide personen zijn mensen met hun goede en slechte, zwakke en sterke eigenschappen. Niets menselijks is de mens vreemd. In een echtscheiding spelen dan ook nog verschillende culturen mee. Zelfs binnen dezelfde achtergrond. In ieder gezin groeit iemand anders op en dan komen mensen uit twee verschillende gezinnen samen en beginnen een nieuw gezin. Maar ze brengen altijd verschillende gewoonten en dergelijke mee. Dat kan leiden tot extreme echtscheidingen. Enzovoorts.
Het ligt allemaal zo genuanceerd en iedere situatie is uniek. Daar wordt gewoon te weinig mee rekening gehouden. Iedereen meent dat iedereen hetzelfde moet zijn en doen als hij of zij zelf. Zo zit de wereld niet in elkaar. Daarom ook zoveel verschillende politieke partijen en zoveel religies waarbinnen ook weer stromingen. Het leven is ingewikkeld.
En dan vinden we het kennelijk ook nog leuk om naar andermans ellende te luisteren en kijken. Er zou wat meer echte humor moeten zijn in de wereld en niet humor ten koste van. Gewoon eenvoudige humor. Misschien waren er dan al minder echtscheidingen.
JCC
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 dec 2010, 09:46

Re: Houding moeder ontvoerd meisje Insya

Bericht door JCC »

Ik volg de zaak ook en snap je redenatie. Vader is fout omdat hij het kind heeft ontvoerd. Dat ontvoering een reactie is op een situatie die de meeste van ons mee hebben gemaakt doet daar niets aan af. Een kind hoort bij de moeder, daar is nu ook een rechtbank in India het mee eens.

Dat beide ouders fout zijn en de ander het kind niet gunnen is wel duidelijk en hier heeft de moeder het (internationale) voordeel. Andersom had er geen haan gekraaid naar deze zaak.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Houding moeder ontvoerd meisje Insya

Bericht door ll2014 »

JCC schreef: 31 jan 2018, 15:45 Een kind hoort bij de moeder
Dat vind ik dus een fout uitgangspunt!
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Houding moeder ontvoerd meisje Insya

Bericht door Leermoment »

JCC schreef: 31 jan 2018, 15:45 Een kind hoort bij de moeder, daar is nu ook een rechtbank in India het mee eens.
Hoe kun je dit nou denken? Een kind heeft recht op beide ouders. Indien de ouders dit niet kunnen opbrengen, hebben zij hulp nodig. Door te stellen dat een kind bij de moeder hoort, doe je het kind tekort. Nou is dit wel een extreem geval en is de beslissing misschien wel goed. Moeder moet wel volledige medewerking geven aan het tot stand komen en in stand houden van de relatie met de vader. Tenzij er misbruik door een ouder wordt gepleegd. Maar dat is een ander verhaal.
Vadervan2
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 mar 2018, 10:43

Re: Houding moeder ontvoerd meisje Insya

Bericht door Vadervan2 »

Ik heb eea gezien van deze zaak en ik had het nog niet bekeken vanuit deze hoek. Best gek eigenlijk want ik zit zelf in een situatie waarin de moeder de kinderen claimt en ik het tot op heden moet doen met 1 weekend in de twee weken. Ik heb inmiddels drie jaar geprobeerd het normaal op te lossen maar voor iedere oplossing komt een nieuw probleem terug. Ik ga kijken wat een juridische weg kan doen, maar dit is zeker niet wat ik wil.

Ik begrijp nog niet helemaal hoe de opmerking, een kind hoor bij de moeder, is bedoelt. De zin is wat mij betreft in de aanleiding volgend en daarna een soort van sarcastisch tegendraads. Maar linksom of rechtsom is het een verlies als twee mensen houden van 1 of meer andere kleine mensjes en dan niet in staat zijn hun eigen problemen opzij te zetten zodra het om deze kleine mensjes gaat. Maar begrijp mij niet verkeerd, ik en mogelijk de meeste ouders zijn geen heiligen. Dus keur de man of op zijn ontvoering en je gaat misschien voorbij aan alles wat die wel is, keur de vrouw af op haar rol en je gaat voorbij aan alles wat ze wel is.

Op het moment wordt ik geconfronteerd met een vrouw die ik niet herken en die zoals ik dat ervaar, over lijken gaat. Ze zegt niets naars direct tegen mij (en ik kan en heb dat in het verleden echt wel gedaan) maar via via en inmiddels ook via de kinderen hoor ik van alles. En er is niets mis mee dat ze boos is op mij, er is ook niets mis dat ze liever de kinderen vaker bij haar ziet, maar het is niet haar recht. Ze weet dat ik nu via de rechtelijke weg wil afdwingen de kinderen vaker te zien, en nu krijg ik van de kinderen opmerkingen te horen dat ze die ene broek op maandag weer aan moeten als ik ze naar school breng. Als ik dan aangeef dat die eigenlijk gewassen moet worden en dat ik nog wel een schone broek voor ze heb dan zeggen ze dat mamma mijn kleren niet in huis wil hebben. Maar het zijn niet mijn kleren, het zijn die van de kinderen. Waar gaat dit dan heen, heb ik dan straks kinderen die niet trots naar mama kunnen gaan omdat ze zelf een leuke jurk hebben uitgekozen?

Het is in en in triest en ik ben heel benieuwd wat voor ervaring hier zit om mij te voorzien van informatie die mijn kinderen verder helpt dan ik nu kan overzien. Want als het echt zo is dat kinderen beter af zijn bij de moeder, wat ik betwijfel, of als een rechtgang zoveel inpakt en nasleep heeft dat dit ook negatief uitpakt dan moet ik dat meenemen in mijn aanpak, of er van afzien en mij focussen op een leven zonder die twee waarvan ik nooit had gedacht dat ik met hun en hun moeder in deze situatie zou komen.
Gebruikersavatar
Marta
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 mar 2018, 10:51
Locatie: Belgische Kempen

Re: Houding moeder ontvoerd meisje Insya

Bericht door Marta »

Vadervan2 schreef: 11 mar 2018, 23:33 Het is in en in triest en ik ben heel benieuwd wat voor ervaring hier zit om mij te voorzien van informatie die mijn kinderen verder helpt dan ik nu kan overzien. Want als het echt zo is dat kinderen beter af zijn bij de moeder, wat ik betwijfel, of als een rechtgang zoveel inpakt en nasleep heeft dat dit ook negatief uitpakt dan moet ik dat meenemen in mijn aanpak, of er van afzien en mij focussen op een leven zonder die twee waarvan ik nooit had gedacht dat ik met hun en hun moeder in deze situatie zou komen.
Ik denk dat je een soort tussenweg moet zien te vinden tussen het onderste uit de kan proberen te halen, en bij de pakken neerzitten.
Een juridische procedure hoeft volgens mij niet perse negatief uit te pakken. Maar dan moet je wel proberen om het zakelijk te houden. Feitelijk, netjes en zonder beschuldigingen de zaken op een rijtje zetten. Ik weet niet of de moeder van jouw kinderen jouw nog brieven of e-mails stuurt e.d., maar negeer dan alle negativiteit zoveel als je kan. Je kunt haar toch niet veranderen. En als je de vrede een beetje kunt bewaren heb je nog de beste kans op succes.
Wanneer het niet meer slechter kan gaan, kan het alleen nog maar beter gaan.
Vadervan2
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 mar 2018, 10:43

Re: Houding moeder ontvoerd meisje Insya

Bericht door Vadervan2 »

Ik denk dat je een soort tussenweg moet zien te vinden tussen het onderste uit de kan proberen te halen, en bij de pakken neerzitten.
Ja, daar zeg je wat. Het ligt complex zoals dat altijd zit als twee ruzie hebben. Mijn verzoeken zijn heel minimaal en vragen niet veel van de andere ouder. Er was ooit afgesproken langzaam mijn dagen weer op te bouwen zodra ik zaken op orde had. Lang verhaal maar de breuk kwam in een periode waarin ik als net afgestudeerde opzoek was naar een baan en daardoor met alles wat toen op mijn pad kwam ik tussen wal en schip viel. Nu is het zover en dat heeft erg lang geduurd maar nu komt ze er op terug. Al die tijd heb ik meermaals mijn wens om vader te kunnen zijn uitgesproken, gevraagd hoe ze daar over denkt, waar de bezwaren zitten, hoe we sommige weg kunnen nemen, eventueel een voorstel van haar, etc. Maar niets, helemaal niets ondanks afspraken gemaakt bij een mediator.

Mijn vraag voor nu was 24 uur erbij op twee weken. Ja, meningen verschillen of dit veel is of niet. Mij gaat het erom dat ik niet enkel een weekend papa ben om de week maar dat ik ook meekrijg wat er in hun leven gebeurt. Dit kan in mijn optiek door ook de schooldagen de verantwoordelijkheid te nemen. En als dat goed gaat en goed is voor de kids dan zie ik geen reden dat niet langzaam uit te breiden naar meer dagen, maar ik zie ook geen reden om dat flexibel te houden dus niet perse 50/50 of 70/30 maar gewoon hoe het gaat.

Hun moeder is helaas nogal zwart/wit en heeft veel behoefte aan controle en zekerheid. Maar ik wil niet verder gaan in het bieden van zekerheid dan dat ik in die dagen mijn verantwoordelijkheid neem en zorg dat ze gevoed, gekleed en als het kan met een goed humeur op school, thuis of op sport komen.
Gebruikersavatar
Marta
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 mar 2018, 10:51
Locatie: Belgische Kempen

Re: Houding moeder ontvoerd meisje Insya

Bericht door Marta »

Als ik het goed begrijp ga je nu naar de rechter. Ik denk dat je duidelijk moet maken wat je wil en waar je toe bereid bent.
Je hebt een ideaal beeld voor ogen van een flexibele opvang, zoiets kan alleen als jullie goed met elkaar overweg kunnen. En ik heb de indruk dat dat niet het geval is. In ieder geval niet op dit moment.
Ik zou me eerst maar richten op een duidelijke regeling en die een redelijke tijd volgen. Ervoor zorgen dat je zelf je goed aan de afspraken houdt. Je kunt niet alles tegelijk krijgen.
Misschien als het een tijdje goed gaat, dat jullie verstandhouding verbetert en er later meer mogelijk is.
Wanneer het niet meer slechter kan gaan, kan het alleen nog maar beter gaan.
Vadervan2
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 mar 2018, 10:43

Re: Houding moeder ontvoerd meisje Insya

Bericht door Vadervan2 »

Je hebt helemaal gelijk Marta en dat hoor ik van meer mensen. Maar, en ja er is een maar. Mijn ex vertoont eigenschappen die je ook vind bij autistische mensen. Dus het is heel moeilijk om daar normaal mee te redeneren.

Het is opmerkelijk dat ik in de relatie hier nooit problemen mee heb gehad. Maar nu is het allemaal erg helder. Ik woon op 20 minuten afstand en dat was in het begin een bezwaar. Toen we daar na veel begeleiding over eens waren dat dit zou kunnen en dat we zouden blijven praten komt ze daar nu op terug.

Er zijn tijden van praten maar nu is het praten na drie jaar toch echt wel voorbij.

Ik begrijp haar wel. Ze is angstig en dat was ze altijd. Ze wil een enorme hoeveelheid controle omdat ze niet kan loslaten. Combineer dat met moedeinstinkt en je krijgt een cocktail die je voor jezelf en voor je kinderen maar beter kunt proberen te doorgronden en zo goed als mogelijk beteugelen. Maar dat wil ze niet.

Ik kan niet langer wachten. Mijn geschiedenis met haar heeft bijzondere herinneringen. Een vakantie die tot op de puntjes op fouten werdt geanalyseerd, deurkrukken die ieder dag werden schoongemaakt, alle kranen iedere dag controleren, etc.

Begrijp me niet verkeerd, het was voor mij nooit een probleem en ik had veel geduld of legde sommige wensen naast mij neer. Maar met deze vrouw kan ik geen redelijke afspraak maken. Niet omdat er onwil is, maar onmacht omdat ze gewoon zo angstig is.

Ook het moederschap verloopt niet perse ‘normaal’. Maar dat zijn haar keuzes. Ik wil de mijne kunnen maken, maar ik krijg niet eens perspectief op de toekomst. En dat maakt radeloos.
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: Houding moeder ontvoerd meisje Insya

Bericht door BetsLenie »

Volgens mij zijn er veel ouders waarvan beiden wel een of ander probleem hebben waardoor ze gaan scheiden en waardoor het voor de kinderen super slecht uitpakt. Het is gewoon al niet goed natuurlijk. Als die ouders zelf in deze tijd kind waren zouden ze zelf misschien een diagnose krijgen zoals tegenwoordig zo veel kinderen. Wat moet dat worden met die kinderen die nu gelabeld worden en straks zelf kinderen gaan maken. Nog meer problematische scheidingen en kinderen die weer net dezelfde problemen krijgen als ouder als hun ouders nu enzovoort. Er komt geen einde aan en neemt alleen maar toe.
Het voorbeeld dat de president van Amerika geeft in deze tijd is iets waar de hele wereld mee te maken heeft of gaat hebben. Die voorbeelden hebben grote invloed op het gedrag van een groot deel van de mensen. Is het niet naar je zin dan maak je gewoon ruzie/oorlog is het voorbeeld en de rest staat er bij en kijkt er naar en de bevolking is net als kinderen de dupe. Net als de jeugdzorg er vaak bij staat en niets doet of niet snapt war ze moeten of kunnen doen. Ik vind het inmiddels allemaal behoorlijk hopeloos en vraag me af waar we nog moeite voor doen.
Plaats reactie