Rechten man bij ongewenste zwangerschap

Heeft u een onderwerp waarover u denkt dat hierover gediscussieerd kan worden, dan kan dit hier.
Plaats reactie
echteman
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jan 2018, 01:52

Rechten man bij ongewenste zwangerschap

Bericht door echteman »

Ik heb begrepen dat een vrouw in Nederland volledig in haar recht staat om geld van een man te eisen wanneer ze ongewenst een kind van hem neemt. Dit kan gebeuren wanneer je beide op een spannende date gaat en de vrouw bijvoorbeeld liegt dat ze een pil gebruikt en dat niet doet. Ik vind dat echt heel erg raar en schokkend. Hoe kan het dat in een land als Nederland de rechten van de man niet beschermd zijn op dit punt? Waarom mag een vrouw beslissen of er wel of geen kind komt zonder toestemming te vragen aan de man of hij een kind wil? Ik heb het niet over abortus afdwingen hoewel dat ook een optie zou kunnen zijn. Maar het is toch heel gek dat je als meid maar gewoon een man in luren kunt leggen en dat ons rechtssysteem dat beloond met een financiële bijdrage van een man die nooit vader van een kind met haar had willen zijn?
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Rechten man bij ongewenste zwangerschap

Bericht door Leermoment »

Hoe dat juridisch zit, weet ik niet. Als ik een spannende date zou hebben maar absoluut nietnog een keer vader zou willen worden, zou ik een condoom gebruiken. Ongeacht of zij voorzorgsmaatregelen heeft genomen of niet.
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:27

Re: Rechten man bij ongewenste zwangerschap

Bericht door bliep »

Volgens mij heb je pas een onderhoudsplicht als je het kind erkend hebt.
succes
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 jul 2016, 17:27

Re: Rechten man bij ongewenste zwangerschap

Bericht door succes »

Het klopt. Als verwekker ben je verplicht te betalen voor het door jou verwekte kind. Ook als je het kind niet hebt erkend.

Bekijk het zo: Niet de moeder heeft recht op geld van jou als vader, maar het kind dat door jou verwekt is.
Vanuit dat oogpunt gezien "beloont" (zoals jij het omschrijft) de wet niet de moeder met een financieel bijdrage, maar het kind waar jij de vader van bent. Het geld dat jij moet betalen is bedoeld om een gedeelte van de levenskosten van je kind te betalen en dus niet om de moeder te sponsoren.

Als vader dwingt de wet jou dus om een bijdrage te doen in de levenskosten van je opgroeiende bloedeigen kind. Ik vindt dat een goede zaak. Jij bent immers een volwassen man en het kind kan er niets aan doen dat jij iemand onbedoeld zwanger hebt gemaakt.

Ikzelf vindt overigens dat je als vader gewoon je verantwoordelijkheid moet nemen als zoiets je overkomt. Stel je voor dat jijzelf op zo een manier ter wereld komt. Hoe zou jij het dan vinden als je later hoort dat je eigen vader niet bereid was zich over je te ontfermen?

Belangrijk om te weten: Voor de identiteitsvorming van elk mens is het van groot belang dat beide ouders hun verantwoordelijkheid nemen. En ja, dat geldt ook als het kind uit een (al of niet door de moeder opgezet) "ongelukje" geboren wordt. Jij bent net zo verantwoordelijk voor de onbedoelde zwangerschap. Programma's als spoorloos en DNA onbekend laten keer op keer zien dat de biologische band met ouders heel diep gaat. Ook als iemand uit een one night stand verwekt is.

En zoals 'leermoment' schrijft. Gebruik een condoom als je absoluut geen kind wilt. Doe je dat niet? Draag de gevolgen als een echte vader. Ben er voor je kind dat je hebt verwekt. Kans groot dat je er zelf ook heel gelukkig van wordt later.

Hopelijk geeft mijn berichtje je een ander licht op de zaak. Elk kind heeft een fijne vader nodig, iets waar we hier op dit forum allemaal zo graag voor strijden.

Succes
Plaats reactie