Vaststellingsovereenkomst in buitenland geldig?

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Roel-123
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jan 2018, 20:54

Vaststellingsovereenkomst in buitenland geldig?

Bericht door Roel-123 »

Goedendag,

Mijn zoon van bijna 15 is met zijn moeder in Belgie gaan wonen. Tijdens ons huwelijk woonden ze in NL. Toen ze daar ging wonen met haar nieuwe partner kwam de partneralimentatie te vervallen. Ik kreeg dus van mijn ex het verzoek om meer kinderalimentatie te betalen omdat ik meer draagkracht had. Om nog een rechtszaak te voorkomen ben ik maar akkoord gegaan maar we hebben wel een vaststellingsovereenkomst getekend zodat me dit niet nog een keer zou overkomen. In belgie zijn de regels voor de alimentatie wat anders als hier, daar betaal je minder maar je draagt dan wel bij in de helft van de bijzondere kosten zoals schoolgeld of en beugel. Nu wil mijn ex dus dat ik nu ook de helft van de bijzondere kosten ga betalen. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik kan er nergens iets over vinden. Alvast bedankt! Groet, Roel
Bezorgd
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 sep 2017, 18:57

Re: Vaststellingsovereenkomst in buitenland geldig?

Bericht door Bezorgd »

Geen ervaring, maar ik neem aan dat je ex en zoon de Nederlandse nationaliteit hebben, en dat gewoon het Nederlandse recht geldt? Dan heb jij dus niks te maken met de regels die in Belgie gelden. En als je ex iets wil wijzigen, zal zij volgens mij ook bij een Nederlandse rechtbank moeten zijn. Dat lijkt mij tenminste logisch.
Roel-123
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jan 2018, 20:54

Re: Vaststellingsovereenkomst in buitenland geldig?

Bericht door Roel-123 »

Hallo,

Ze hebben inderdaad beiden de Nederlandse nationaliteit. Maar ik moet toch in belgie voor de rechtbank verschijnen. Wegblijven lijkt me ook niet verstandig. Moeilijk dit, zit met mijn handen in het haar.

Gr Roel
Bezorgd
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 sep 2017, 18:57

Re: Vaststellingsovereenkomst in buitenland geldig?

Bericht door Bezorgd »

Vreemd dat je in Belgie voor de rechtbank moet verschijnen. Misschien even bij een rechtswinkel navragen of dat wel klopt?

Maar zou het ongunstig voor je zijn? Je zegt dat de alimentatie in Belgie lager is. Als je inderdaad het Belgische systeem moet volgen, zou je moeten bijdragen in de kosten, maar zou je ook minder alimentatie gaan betalen, toch?

Misschien dat er andere forummers zijn die meer weten.

Na wat gegoochel vond ik trouwens deze link:
http://www.vrp-advocaten.nl/nl/familier ... okken-zijn

Hieruit blijkt dat waarschijnlijk Belgisch recht zal worden toegepast als de onderhoudsgerechtigde in Belgie woont.
Roel-123
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jan 2018, 20:54

Re: Vaststellingsovereenkomst in buitenland geldig?

Bericht door Roel-123 »

Het is inderdaad zo dat we de het Belgische systeem moeten volgen, ze woont in belgie... de hoogte van het bedrag hoeft van mij helemaal niet lager. Ik wil gewoon een keer van de stress af zijn. Maar ik betaal inmiddels zo’n hoog bedrag aan kinderalimentatie dat ik het wel goed vind zo... De laatste keer ben ik wederom met een verhoging akkoord gegaan om die stress te voorkomen, maar dan wel met die vaststellingsovereenkomst. Die overeenkomst is bij de notaris opgesteld en getekend zodat ik van die eeuwige onzekerheid af zou zijn. Ik word er zo verdrietig en moe van. Maakt niet uit hoe veel ik betaal en wat ik doe, het is nooit goed of genoeg. Iedere maand word er op tijd betaald, altijd! En altijd geïndexeerd. Maar het moet steeds meer worden lijkt het. Ik betaal overigens 362,- per maand voor hem. Dat is toch een heel redelijk bedrag voor een 15 jarige. Helemaal omdat je daar tal van subsidies en een hoog bedrag aan kinderbijslag krijgt.

Gr. Roel
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Vaststellingsovereenkomst in buitenland geldig?

Bericht door ll2014 »

Roel-123 schreef: 10 jan 2018, 08:35Ik betaal overigens 362,- per maand voor hem. Dat is toch een heel redelijk bedrag voor een 15 jarige. Helemaal omdat je daar tal van subsidies en een hoog bedrag aan kinderbijslag krijgt.
Of dat een redelijk bedrag is, valt moeilijk te zeggen zonder je inkomen te kennen.
Ik weet dat voor mijn zoon de behoefte is vastgesteld op 550 euro per maand, klinkt voor mij ook wat hoog, maar door NIBUD is eens bepaald dat een kind iets van 17% van het besteedbaar inkomen kost. https://www.nibud.nl/consumenten/wat-kost-uw-kind/
De tremanormen schijnen dit min of meer als uitgangspunt te hebben. Het besteedbaar gezinsinkomen ten tijde van de scheiding is daarbij uitgangspunt.
Plaats reactie