Hoezo recht?

Plaats hier alles wat u met wetgeving te maken heeft.
Dit kunnen onderwerpen over de huidige wetgeving zijn of voorstellen voor nieuwe.
Plaats reactie
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Hoezo recht?

Bericht door Leermoment »

Hallo allemaal,

Deze week is eindelijk de nieuwe beschikking gekomen. Zoals sommige al hadden verwacht is de uitkomst niet goed voor mij. Waar de enorme frustratie zit is het volgende:
Een jaar geleden werkeloos geworden en mijn ex een heel net voorstel gedaan voor de alimentatie. Omgangsregeling wilde ik aangepast hebben naar fiftyfifty. De doordeweekse regeling wilde ik aanpassen op het moment dat ik nieuw werk zou hebben. Dit is resoluut van de hand gewezen en alles moest blijven zoals het was. Mevrouw heeft dit zo lang weten te rekken dat we na een jaar pas de nieuwe beschikking hebben. Al die tijd heb ik dus teveel alimentatie betaald en hiervoor zelfs mijn auto moeten verkopen. Helemaal blut met schuld bij mijn advocaat ( en familie ) krijg ik de beschikking en wat denk je? Alimentatie is vastgesteld ( niet helemaal correct) en de teveel betaalde alimentatie hoeft ex dus NIET terug te betalen omdat dit voor haar problematisch zou zijn. Alsof mijn schulden die ik heb moeten maken om de onterecht hoge alimentatie te voldoen niet problematisch zijn voor mij?
Ik zit nu zonder vervoer, met schulden en de verplichting om de kinderen te halen en te brengen.

Ik heb afscheid genomen van mijn advocaat, ex gemaild dat ik de kinderen niet meer kan halen en brengen omdat ik geen vervoer meer kan regelen. ( die zijn er ook klaar mee ) Geen geld voor hoger beroep en nu maar afwachten hoe het zal gaan lopen. Weet niet meer wat ik kan doen. Zo boos😡
Zus
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 jul 2016, 18:20

Re: Hoezo recht?

Bericht door Zus »

Daar ben je dan mooi klaar mee..... Met zo'n ex, maar volgens mij heeft je advocaat hier ook steken laten vallen.

Even praktisch gedacht: wonen je kinderen erg ver weg? Is fietsen een optie? Auto lenen van familie?

Ben je alweer aan het werk of heb je nog steeds een uitkering? Hoe hoog is je uitkering? Laag genoeg voor toevoeging mocht je in beroep willen/kunnen gaan?

Sterkte in ieder geval!!!
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:27

Re: Hoezo recht?

Bericht door bliep »

Beste Leermoment,

Gezien dat een wens voor (tijdelijke) lagere alimentatie uit loopt in een juridische procedure heb je waarschijnlijk niet de meest meegaande ex. Uit je verhaal maak ik op dat jij het verzoek hebt ingediend bij de rechtbank. Ik snap dit even niet want een w.w. uitkering is immers toch een tijdelijke situatie en woog dit dan op tegen de verwachte kosten van een juridische procedure?

Je geeft aan dat je niet meer weet wat te doen. Uit je verhaal maak ik op dat je nog werkloos bent gezien dat er een lagere KA is vastgesteld? Je moet eigenlijk jezelf nu de vraag stellen wat jou ex gaat doen zodra je weer een baan hebt en daardoor weer een hogere KA kan gaan betalen. Ik zal snel een baan gaan vinden en de zaak snel gaan vergeten en wie weet kan je het te veel betaalde bedrag aan KA weer (gedeeltelijk) terug ontvangen middels de huidige hoogte KA.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Hoezo recht?

Bericht door ll2014 »

bliep schreef: 04 jan 2018, 20:15 wie weet kan je het te veel betaalde bedrag aan KA weer (gedeeltelijk) terug ontvangen middels de huidige hoogte KA.
Als in de uitspraak is vastgelegd dat ex niet hoeft terug te betalen, kan je vergeten dat je er nog iets van terug ziet.
Als er niets in staat over terugbetalen en wel over nieuw vastgestelde KA met een ingangsdatum is het een ander verhaal, dan kan je het teveel betaalde zien als een onverschuldigde betaling en die kan je terug vorderen. LBIO staat in zo'n geval ook toe dat deze teveel betaalde KA wordt verrekend met de nieuw vastgestelde KA.
Als je het niet eens bent met het feit dat je ex niet hoeft terug te betalen, zou je in beroep kunnen gaan, maar dan is het wel belangrijk dat je goede argumenten hebt dat ze terug zou moeten kunnen betalen.
Als je bijvoorbeeld bewijs hebt dat je haar heel duidelijk hebt verteld het niet eens te zijn met de te hoge alimentatie en dat je dat terug gaat vorderen via de rechter, dan mag ze er op dat moment redelijkerwijs niet meer van uit gaan dat ze de alimentatie vrij kan gaan uitgeven, en is het dus redelijk om terugbetaling te verlangen.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Hoezo recht?

Bericht door Leermoment »

Bedankt voor de reactie’s. Helaas heb ik geen meegaande ex ( zij wil mij vernietigen volgens haar familie ) en zij denkt al helemaal niet in het belang van de kinderen. Dat ik verlaging heb aangevraagd is omdat ik een eerlijk bedrag wil betalen en ik al voorzien had dat het vinden van een nieuwe baan niet makkelijk zal zijn. Uitkering is te hoog voor een toevoeging dus de advocaatkosten zijn voor mijn rekening. Heb nu helemaal niks meer behalve een schuld bij mijn advocaat. Waarom niet snel werk vinden? Salaris ligt een stuk lager dan ik had en lager dan mijn uitkering en de omgangsregeling was zo dat ik, met mijn leeftijd erbij, niet aantrekkelijk ben voor werkgevers. Met de nieuwe omgangsregeling is het zelfs onmogelijk.
Teveel betaalde alimentatie hoeft niet terug betaald te worden omdat dit problematisch zou zijn voor mijn ex. Zij heeft een betere baan dan ik had en woont samen met haar nieuwe vriend. Helaas is de afstand ruim 60 kilometer enkele reis. Zij wil niet halen of brengen omdat zij daar geen tijd voor heeft. Ze heeft potjandorie een lease auto waar ze ook privé mee rijdt.
Mijn plan is om netjes de alimentatie te betalen en de kinderen niet te halen. Gaat zij een rechtszaak beginnen en ik laat alleen een verweerschrift opstellen en verder doe ik alles zelf. Hier zijn de kinderen enorm de dupe van helaas. Mijn familie is er klaar meeen leent mij ook geen auto meer. Iemand nog tips?
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Hoezo recht?

Bericht door Leermoment »

Oh ja, mijn advocaat heeft heel wat steken laten vallen. Heb maar om de eindafrekening gevraagd. Was ook wel een heel ingewikkelde zaak en hij had geen ervaring in vechtscheidingen. Ik had ook niet gedacht dat het zo zou lopen maar dan nog had ik meer verwacht van mijn advocaat. Een voorbeeld: ex ontkent bij de rechter dat er schulden zijn. Hij had het eerste verweer erbij moeten pakken en laten zien dat de schuldenpositie wel degelijk bekend was of had kunnen zijn. Hij zei niks en ik was zo kwaad dat er gelogen werd, dat ik er ook niet aan gedacht heb. Het was weer een andere rechter dus die vond dat we het op de gang moesten regelen. Ik was verbijsterd. En zo zijn er meer voorbeelden.
Gebruikersavatar
Marta
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 mar 2018, 10:51
Locatie: Belgische Kempen

Re: Hoezo recht?

Bericht door Marta »

Superklote.
Ik heb ook het gevoel dat mijn advocaten steken hebben laten vallen en in ieder geval dingen te veel hebben gerekt waardoor het nodeloos te lang duurde en dus nodeloos de kosten te hoog opliepen.

Van anderen hoor ik ook alleen maar teleurstellende ervaringen met advocaten.
Wanneer het niet meer slechter kan gaan, kan het alleen nog maar beter gaan.
Plaats reactie