Verzoekschrift in Jip en Janneke taal

Plaats hier alles wat u met wetgeving te maken heeft.
Dit kunnen onderwerpen over de huidige wetgeving zijn of voorstellen voor nieuwe.
Plaats reactie
JUDGEDREDD
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 okt 2017, 12:56

Verzoekschrift in Jip en Janneke taal

Bericht door JUDGEDREDD »

Let op dat je het verzoekschrift laat opstellen in Jip en Janneke taal door je advocaat.
Daarmee bedoel ik een uitgebreide uitleg met daarbij direct een verwijzing naar het betreffende onderbouwende stuk ( lees: productie)

Tijdens de zitting hoef je niet te rekenen op een kans om uitgebreid je verhaal te doen.
Onmacht
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 dec 2015, 00:59

Re: Verzoekschrift in Jip en Janneke taal

Bericht door Onmacht »

Vooropgesteld dat een rechtbankprocedure helemaal niet nodig zou moeten zijn met 2 weldenkende ouders...

Een verzoek/verweerschrift geeft simpelweg aan wat je wel/niet (voor je kinderen) wilt en waarom en hoort juist formeel, zakelijk en juridisch in taalgebruik te zijn. E.e.a. met verwijzing naar jurisprudentie, wetsartikelen en maatschappelijke maatstaven/ontwikkelingen en verder onderbouwd met feiten en/of aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheden (producties).

Niets Jip en Janneke taal dus. Een advocaat die als typegeit fungeert, ofwel Jip en Janneke taal gebruikt, heb je helemaal niets aan! Het is juist zijn/haar taak om jouw wensen/eisen en vooral emotie om te buigen naar voor een rechter begrijpelijke taal. Een goed advocaat vraagt ook 'weet je het zeker' of zegt je 'daar heb je helemaal niets aan' in plaats van jouw verhaal of wensen klakkeloos voor waar aan te nemen. Naast de kennis en kunde van je advocaat, hangt e.e.a ook -zoals Rinaldo terecht opmerkt - voor een zeer aanzienlijk deel ook van je eigen inbreng af.

De ouder (en vooral de advocaat daarvan) die in het verzoek/verweerschrift een moddergevecht voert (ofwel beschuldiging na verwijt na aantijging jegens de andere ouder) krijgt over het algemeen aanzienlijk minder spreektijd en vooral ruimte in de rechtbank.

Mijn verzoekschrift voldeed aan bovenstaande. Dat verweerschrift van ex een onsamenhangend Jip en Janneke moddergevecht. Zowel mijn advocaat als ik kregen de ruimte om zowel ex als haar advocaat in de rede te vallen. En 1x raden wie 'de meeste punten binnensleepte?'

Dossiervorming is daarbij key. Veel voorkomend voorbeeld: Beweert de ene ouder (moeder) dat er niet of nauwelijks communicatie is? Et voila daar is de lijst met alle persoonlijke ontmoetingen en telefoongesprekken met datum en tijdstuur en uiteraard het aantal emails en whatsappberichten in een periode... Wat nou geen communicatie?!
En wees ook niet bang om de fouten die je gemaakt hebt zélf naar voren te brengen... Komt zowel vrij sterk als volkomen menselijk over
JUDGEDREDD
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 okt 2017, 12:56

Re: Verzoekschrift in Jip en Janneke taal

Bericht door JUDGEDREDD »

Ik neem aan dat deze twee vaders hun zaak gewonnen hebben?
Vermeld graag even de verwijzing naar Rechtspraak.nl. Ik hoor graag hoe goed jullie strategie heeft gewerkt.

Het forum heet dwaze vaders maar dat had naar mijn idee betrekking op het feit dat we zijn getrapt in die ex vrouwen van ons. Het heeft geen nut om je broeders neer te halen, we hebben al genoeg problemen.
Onmacht
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 dec 2015, 00:59

Re: Verzoekschrift in Jip en Janneke taal

Bericht door Onmacht »

JUDGEDREDD schreef: 05 okt 2017, 11:35 Ik neem aan dat deze twee vaders hun zaak gewonnen hebben?
Vermeld graag even de verwijzing naar Rechtspraak.nl. Ik hoor graag hoe goed jullie strategie heeft gewerkt.

Het forum heet dwaze vaders maar dat had naar mijn idee betrekking op het feit dat we zijn getrapt in die ex vrouwen van ons. Het heeft geen nut om je broeders neer te halen, we hebben al genoeg problemen.
Judge, ik heb evenals Rinaldo geenszins de bedoeling een mede-vader in nood neer te halen. Sterker nog, ik ben bereid om mede namens alle vaders in nood een zaak tot de Hoge Raad te voeren indien die kans zich voordoet en wanneer dat wellicht verlichting betekent t.b.v. allen. Dat is in mijn zaak zeker niet uitgesloten en ik heb daarvoor ook de advocaat om dat eventueel ook te doen.

Zoals Rinaldo ook al aangeeft; het is zaak om je eigen belangen (hoe logisch ook!) ondergeschikt te maken aan die van de kinderen. Zelfs wanneer je een volstrekte bitch als ex hebt.
Ja ik heb 'gewonnnen,' niet op alle punten maar wel de meeste. Familierecht kent echter enkel verliezers. De kinderen in het bijzonder.
Plaats reactie