Bespaar veel advocaatkosten!!!!!!!

Plaats hier alles wat u met wetgeving te maken heeft.
Dit kunnen onderwerpen over de huidige wetgeving zijn of voorstellen voor nieuwe.
Plaats reactie
JUDGEDREDD
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 okt 2017, 12:56

Bespaar veel advocaatkosten!!!!!!!

Bericht door JUDGEDREDD »

Let op. Er is veel onduidelijkheid over de verplichting van een advocaat. Althans alleen bij advocaten die veel uren willen schrijven.

Je hebt de advocaat alleen nodig voor het opstellen van een (aanvullend) verweerschrift en een ( aanvullend) verzoekschrift.

Voor het indienen van aanvullende stukken heb je geen advocaat nodig.
Ook hoeft er geen advocaat aanwezig te zijn tijdens de zitting.

Ik heb dit pas meegemaakt. Mijn stukken werden gewoon geaccepteerd en ik zat op de zitting zonder problemen zonder advocaat.

BRON: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 19913e3809

2.8
In de literatuur wordt in het algemeen aangenomen dat in verzoekschriftprocedures een beperkte procesvertegenwoordigingsplicht geldt die meebrengt dat afgezien van het ondertekenen van (aanvullend) verzoekschrift (of verweerschrift) geen procesvertegenwoordiging door een advocaat vereist is voor andere handelingen zoals het overleggen van stukken, de indiening van een nadere toelichting of het corresponderen met de betreffende gerechtelijke instantie.28 Voor het verschijnen ter zitting volgt dit al uit art. 279 lid 3 Rv.

2.9
In het licht van de wettekst, wetsgeschiedenis, rechtspraak en literatuur meen ik dat onttrekking door een advocaat ná het moment van indiening van het (appel)verzoekschrift (of verweerschrift) er niet aan in de weg staat dat de betreffende partij nadere stukken in het geding brengt. Dit sluit aan bij het gegeven dat dergelijke stukken ook mogen worden overgelegd tijdens de mondelinge behandeling29, waar, als gezegd, partijen in persoon kunnen verschijnen (art. 279 lid 3 Rv). Anders dan de rechtsklacht betoogt, mocht het hof derhalve wel acht slaan op stukken die de man inbracht op een moment dat hij in het geding niet langer werd vertegenwoordigd door een advocaat.
Leermoment
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 nov 2017, 09:35

Re: Bespaar veel advocaatkosten!!!!!!!

Bericht door Leermoment »

Dit had ik eerder moeten weten. :D
Ik verwacht deze week alweer de nieuwe beschikking en ik heb besloten om mij daar zoveel mogelijk aan te houden en indien dat niet kan, ik dit gewoon niet ga doen. Ik ben momenteel al meer dan €25000,- aan advocaatkosten kwijt en ik heb zelfs bezittingen moeten verkopen. Mijn ex wil nergens aan meewerken en ik verwacht ook niet dat dit de laatste rechtszaak zal zijn. Om nieuwe advocaatkosten te voorkomen was ik van plan om helemaal geen advocaat meer in de arm te nemen. Weet iemand wat niet de consequenties van kunnen zijn? Of is de tip van TS een beter alternatief?
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: Bespaar veel advocaatkosten!!!!!!!

Bericht door BetsLenie »

Wij zijn ook gestopt met advocaatkosten. Al heel veel kwijt . Vervolgens geeft de rechter een beschikking voor de echtscheiding die daarmee een feit is en zonder dat er een ouderschapsplan is. Wat er officieel wel zou moeten zijn. Hij gelast geen onderzoek door de RvK ondanks dat er minderjarige kinderen zijn met als motivatie dat er een lange wachtlijst is. Inmiddels zijn we een jaar verder en hebben door veel geduld en lange adem nu bereikt dat de jeugdzorg er in zit. In dit geval is dat nodig en als je met hen werkt kan dat ook best goed gaan. Dus in plaats van via weer de rechter te proberen af te dwingen dat er een onderzoek komt kunnen we dit toch bereiken via CJG. Vergt wel onderzoek van jezelf om te weten hoe men werkt en wat dus de protocollen en regels zijn bij die instanties. Helaas kost dit veel tijd en veel leeswerk en gesprekken en zijn we er met twee mensen heel veel tijd aan kwijt geweest. Dat moet je wel kunnen. Maar het is tevens ook nodig omdat je zelf het beste weet wat nodig is en wat er speelt. Dat kun je eigenlijk nooit aan een buitenstaander zoals een advocaat overbrengen en daarom kost het dan vele uren en dus veel geld en is het dan ook nog niet altijd succesvol.
Wel nuttig te weten hoe dat gaat bij de rechter voor de toekomst als blijkt dat moeder toch nog weer daarheen wil. Dus dank voor dat bericht.
Bezorgd
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 sep 2017, 18:57

Re: Bespaar veel advocaatkosten!!!!!!!

Bericht door Bezorgd »

BetsLenie schreef: 21 dec 2017, 11:04 Wij zijn ook gestopt met advocaatkosten. Al heel veel kwijt . Vervolgens geeft de rechter een beschikking voor de echtscheiding die daarmee een feit is en zonder dat er een ouderschapsplan is. Wat er officieel wel zou moeten zijn.
Maar hopelijk is er toch wel iets besloten over een zorg- en contactregeling? Die hoeft niet acceptabel te zijn (is bij ons ook niet), maar er zou iets van op papier moeten staan.

Hier toch maar even met advocaat verder. Jeugdzorg zit er ook al in, maar is duidelijk partijdig. Ex weet ze goed voor haar karretje te spannen. Petje af voor jullie dat jullie dit allemaal zelf oppakken. Het gaat niet alleen om de tijd die het je kost, maar ook om de (emotionele) energie.
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: Bespaar veel advocaatkosten!!!!!!!

Bericht door BetsLenie »

Er is door de rechter een standaardomgangsregeling opgenomen. Maar zegt dus niets over het ouderschap. Moeder informeert bijvoorbeeld vader over niets wat van belang is voor de kinderen. Punt is dat ik overal hoor en lees dat CJG dan de baas is over de kinderen en vooral achter moeder staat. Dat zal best vaak zo zijn. Maar het is ook heel erg van belang om inderdaad de emoties te reguleren bij jezelf. En het is heel erg van belang om de zaken zo zakelijk mogelijk en liefst met onderbouwing van onafhankelijke derden voor te leggen aan CJG. Het blijft altijd afhankelijk van de deskundigheid en betrokkenheid van mensen. Ook rechters en advocaten en feitelijk iedereen heeft een eigen achtergrond met meningen en ervaringen die men meebrengt naar zijn werk. En je bent een van de vele dossiers op hun bureau. Wil je mensen die bij CJG werken dus goed informeren dan doe je dat het beste ook schriftelijk. Wij hebben voor het eerste gesprek alles op papier gezet en dat heel vaak herlezen en gecorrigeerd en zo meer. Vervolgens dit mee nemen naar het gesprek en je houden aan wat je belangrijk vindt. Teveel aan informatie die afleidt van hoofdpunten zo vermijden en dan mag je zowel meewerken als ook je eigen grenzen stellen. En je moet je realiseren wat zij wel en niet kunnen. Zij hebben ook hun eigen regels en protocollen omdat ze anders de hele wereld over zich heen krijgen. Binnen die marges moet je opereren. De uitkomst is nooit gegarandeerd maar het blijft dan ook mensenwerk zoals ik hiervoor heb beschreven. Al met al moet je zelf de verstandige proberen te zijn hoe moeilijk ook. Dat geeft de meeste kans op een goede uitkomst voor de kinderen en dat is het belangrijkste. Niet de volwassenen.
Gebruikersavatar
mrniemand
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 aug 2016, 11:50

Re: Bespaar veel advocaatkosten!!!!!!!

Bericht door mrniemand »

BetsLenie schreef: 22 dec 2017, 09:58 Er is door de rechter een standaardomgangsregeling opgenomen.
BetsLenie,

En wat hield deze standaardomgangsregeling in? Wordt daarmee ook rekening gehouden met onderwerpen zoals bijv. de vakantiedagen, maar ook wie het kind brengt en ophaalt? Een aantal onderwerpen die je normaliter in een ouderschapsplan verwacht, maar dus niet is meegenomen in jouw zaak.

Als het gaat om informatie die je van moeder verwacht maar dus niet krijgt: ga NIET dit gevecht aan door dit van haar te eisen en af te wachten. In plaats daar van, zelf achteraan gaan zoals bij school en de huisarts. Zo heb verkrijg je uiteindelijk de informatie waar je recht op hebt. Zowel de Raad als de GI zien dit in mijn zaak als een positieve eigenschap en benoemde moeder haar weigering van het delen van informatie als een zorgpunt.
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have...
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: Bespaar veel advocaatkosten!!!!!!!

Bericht door BetsLenie »

Ik ben nog een antwoord schuldig. De standaard omgangsregeling heeft de rechter opgelegd: Weekend per 14 dagen en de helft van vakanties volgens bepaalde verdeling. Inderdaad hebben we de school steeds om informatie gevraagd. Die geven ze dan wel. Maar er speelt een probleem met een van de kinderen. Al vanaf de kleuterschool feitelijk. Nu wil moeder niet dat vader verder daarvan op de hoogte blijft omdat vader niet mag weten dat het probleemgedrag blijft voortduren. Zij wijt dat gedrag aan de echtscheiding nu. Maar als gezegd het kind leverde al problemen op vanaf de kleuterklas. Moeder wil niet erkennen dat de ouders hier zelf schuld aan zijn door de vrije opvoeding die moeder wilde voor de kinderen. Vader kon dit ten tijde van het huwelijk alleen maar laten gebeuren anders waren ze nog eerder gescheiden waarschijnlijk. De huisarts staat aan de zijde van de moeder en daar hebben de kinderen ook niets aan en vader zeker niet. Maar gelukkig inmiddels wel wat tegengas door deskundigen beschikbaar. Het wordt een lange adem. Het is niet in het belang van de kinderen dat vader met moeder blijft ruzie maken. Moeder maakt nu ook al met school ruzie omdat zij het niet eens is met het schooladvies. Dus dat belooft wat voor de middelbare school. Inmiddels zijn we aanbeland bij de jeugdbescherming en wachten we af wat die gaan doen/bepalen inzake de omgang en de ondersteuning van de kinderen. Wordt interessant. Een gedragsdeskundige moet nu een oordeel geven. Bezien of die doorziet dat een opvoedprobleem dat met name door moeder als huisvrouw is gedaan de grondslag is voor alles wat nu gebeurt.
Plaats reactie