Verhuizen buiten gebied afgesproken in Ouderschapsplan

Bent u gescheiden na 1 maart 2009, geef hier u ervaringen weer over het ouderschapsplan.
Wat kan er allemaal mis gaan en waar men op moet letten bij het opstellen
Plaats reactie
neeisnee
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:04

Verhuizen buiten gebied afgesproken in Ouderschapsplan

Bericht door neeisnee »

Goedemiddag,

Ik ben een vader van 35 jaar, inmiddels na een relatie van 13 jaar (ongehuwd), bijna 3 jaar uit elkaar met mijn ex. Samen hebben wij een dochtertje van 5 (beiden ouderlijk gezag) met co-ouderschap. Het uit elkaar gaan ging niet zonder slag of stoot. Om bijna elke wissewasje werd wel een rechtszaak gestart door mijn ex. Ik kreeg tot 3x toe een dagvaarding op de mat. Zij was van mening dat ik maar moest buigen omdat zij een moeder is.

Eerst ging het om de afwikkeling van de koopwoning en mijn inbreng daarin --> rechtszaak door mij gewonnen
Vervolgens om waar onze dochter naar school moest --> rechtszaak door mij gewonnen
Voor het ouderschapsplan werden wij door de rechtbank doorverwezen naar een mediator, want volgens de rechtbank was duidelijk dat ik open stond voor overleg en dat er prima met mij te praten viel.

Bij de mediator heb ik ook moeten knokken voor mijn kleine meid, want we zaten nog maar 10 minuten binnen of ik stond al 1-0 achter omdat deze vrouw vond dat een kind van nature meer bij de moeder hoorde te zijn dan bij de vader. Afspraken die we de ene sessie maakten werden de volgende sessie alweer ingetrokken door mijn ex. Ook werd mij stelselmatig verweten dat ik haar zou bedreigen. De mediator vond dat allemaal prima, ik moest steeds maar water bij de wijn doen, maar andersom hoefde dat niet zo nodig. Maar goed. Eind goed al goed. We hadden een ouderschapsplan opgesteld waarin we afspraken hebben vastgelegd, oa. over de regio waar wij zouden gaan wonen.

Binnen een bepaald gebied konden we zonder toestemming van de andere partner verhuizen, daarbuiten zouden we in overleg treden.

Ondertussen heb ik mijn ex uitgekocht uit de woning en heb ik altijd mij best gedaan om zo min mogelijk te veranderen voor mijn dochter. Mijn nieuwe vriendin is bij ons komen wonen, opa's en oma's wonen vlakbij. Zo ook neefjes en nichtjes, vriendjes en vriendinnetjes. Mijn ex is in een dorp 5 km verderop gaan wonen. Tot daar gaat alles naar wens. Echter......

Nu heet zij echter een relatie gekregen met iemand die 22 km hier vandaan woont en wil zij gaan samenwonen in zijn huis. Hij heeft een koophuis en zij een huurhuis. Zelf was ik daar niet erg enthousiast over, want op die afstand zal mijn dochter een stuk minder makkelijk met kinderen van school gaan spelen. Als ouder van een ander kind zou ik ook niet even dat stuk heen en weer rijden, zeker niet in de zomer waarin je in ons gebied erg veel strandgangers en toeristen hebt waardoor je snel 45min kwijt ben voor een enkele reis. Zij gaat midden in de polder op een boerderij wonen zonder andere kinderen in buurt, dus ik vrees een sociaal isolement voor mij dochter.

Ik heb mijn bezwaren uitgesproken, maar aangegeven dat als wij afspraken kunnen maken zodat zowel onze dochter als ikzelf zo min mogelijk hinder van de verhuizing ondervinden, ik wel mee wil werken. Echter komen wij er maar niet aan toe om afspraken te maken. Ik heb via de e-mail een aantal vragen gesteld over punten die we moeten afstemmen wil ik akkoord gaan, maar krijg daarop totaal geen antwoord. Vervolgens heb ik voorgesteld om face to face dingen te bespreken, want dan moet zij er wel op in gaan.

Zij wil echter niet alleen met mij aan tafel gaan zitten om te overleggen, maar wil een advocaat of haar nieuwe vriend meenemen. Dat heb ik geen trek in. Ik heb met haar een dochter, niet met haar advocaat en als we niet normaal over zulke dingen kunnen praten terwijl we co-ouderschap hebben, waar kunnen we dan wel over praten? Haar nieuwe vriend heb ik nog nooit ontmoet en ik vind een dergelijk gesprek niet de tijd en plaats voor een ontmoeting. Ook dreigt ze met weer een rechtszaak als ik geen akkoord voor de verhuizing geef.

Ik heb aangegeven dat als zij weigert persoonlijk met mij te overleggen, ik dan alleen nog een mediator als mogelijkheid zie. Echter ben ik het een beetje beu aan het raken dat ik steeds maar op kosten gejaagd wordt omdat normaal overleg en het nakomen van afspraken niet mogelijk is.

Ik heb daarom de volgende vragen:
Zijn er mensen die ervaring hebben met een rechtszaak rondom een zelfstandig verzoek voor toestemming om te verhuizing buiten het afgesproken gebied?
Is het onredelijk van mij dat ik verwacht dat zij de kosten voor de mediator op zich neemt? Zij is immers de persoon die wil verhuizen en wijzigingen in het plan aan wil brengen.

Alvast bedankt voor jullie tijd.
Onmacht
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 dec 2015, 00:59

Re: Verhuizen buiten gebied afgesproken in Ouderschapsplan

Bericht door Onmacht »

Sorry, geen ervaring mee. Maar; zij wilt iets en daar heeft ze sowieso jou toestemming voor nodig... Laat de bal dus lekker bij haar liggen.. Jij hebt schriftelijk en dus aantoonbaar aangegeven dat er over te praten valt (ondanks gemaakte afspraken). Meer kun je m.i. niet doen. Kortom niet jouw maar haar probleem.

Voor mogelijk vergelijkbare zaken zie https://www.rechtspraak.nl/

En nee, persoonlijk vind ik het dus niet onlogische gezien jouw en haar houding dat zij voor de kosten opdraait...
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Verhuizen buiten gebied afgesproken in Ouderschapsplan

Bericht door EDA »

22 km ( slechts ) is niet het andere eind van de wereld.

Maar als je per se wil dwarsliggen...... be my guest.

ALLES binnen het "familerecht" is gestoeld op HANDELSrecht, waarbinnen alleen mogelijkheden tot contract zijn bij OVEREENSTEMMING.

En nu wil jij een stok tussen spaken steken??? Is dat wijs?
BetsLenie
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 sep 2016, 16:14

Re: Verhuizen buiten gebied afgesproken in Ouderschapsplan

Bericht door BetsLenie »

EDA
22 kom is wel te ver voor co-ouderschap want dan kan het kind niet vanuit woning van beide ouders bijvoorbeeld naar school. Is niet realistisch. dan is co-ouderschap gewoon niet mogelijk in de zin van van ongeveer 50/50 voor het kind zorgen.
Dat soort dingen maakt co-ouderschap als dat is vastgesteld onuitvoerbaar. Dus een probleem.
neeisnee
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:04

Re: Verhuizen buiten gebied afgesproken in Ouderschapsplan

Bericht door neeisnee »

EDA schreef:22 km ( slechts ) is niet het andere eind van de wereld.

Maar als je per se wil dwarsliggen...... be my guest.

ALLES binnen het "familerecht" is gestoeld op HANDELSrecht, waarbinnen alleen mogelijkheden tot contract zijn bij OVEREENSTEMMING.

En nu wil jij een stok tussen spaken steken??? Is dat wijs?
Het is niet zo zeer dat ik perse een stok tussen de spaken wil steken, ik kijk puur naar de belangen van mijn dochter.

Zoals ik al eerder zei, het is afhankelijk van de drukte tussen de 20 tot 45 minuten rijden. Ik zou als andere ouder zijnde niet heel dat stuk gaan rijden met mijn kind om daar bijvoorbeeld op woensdag middag te gaan spelen. Kortom, mijn dochter gaat alleen nog de mogelijkheid hebben om thuis met klasgenoten te spelen als zij bij mij is. Dat is er van uitgaand dat mijn ex niet moeilijk gaat doen over de school waar mijn dochter ingeschreven staat. Misschien wil zij straks wel dat mijn dochter naar een andere school gaat?

Waar zij nu woont is dichtbij genoeg voor onze dochter om als zij iets ouder is zelfstandig van beide woningen naar school te fietsen. Ook kan zij dan op de fiets zelf tussen papa en mama heen en weer pendelen als zij dat wil.

In het ouderschapsplan hebben wij niet voor niets de regio afgestemd op waar wij gaan wonen. Dat hebben wij destijds gedaan met het belang van onze dochter als uitgangspunt. Ik heb destijds zelfs voorgesteld om te verhuizen naar de nieuwe woonplaats van mijn ex. Puur in het belang van mijn dochter, dan echter wel met de garantie dat zij daar zou blijven wonen. Zij wou zicht daar echter niet in vastleggen met het huidig ouderschapsplan en regio als resultaat. De rechtbank heeft daar nota ben zelfs nog een stempel op gezet om het ouderschapsplan te bekrachtigen.

Een leuk detail is dat zij heeft aangegeven te moeten verhuizen omdat haar nieuwe vriend een koopwoning zou hebben. Ik heb navraag gedaan bij het kadaster en wat blijkt. De woning is helemaal niet van hem. Hij huurt het van zijn ouders.

Ik zie dus geen economische noodzaak, ze wil immers nog verder van haar werk gaan wonen. Ik zie dat onze dochter hoogst waarschijnlijk minder sociale omgang zal hebben met klasgenoten. In de toekomst wordt contact tussen kind en beide ouders moeilijker omdat zij niet zelfstandig tussen beide woningen heen en weer kan reizen.

Nog een punt is dat zij mij destijds voor het gerecht gesleept heeft omdat zij vond dat onze dochter in haar huidige woonplaats naar school moest in plaats van in mijn woonplaats. De afstand van 5km vond zij toen al onoverbrugbaar. De rechtbank was het niet met haar eens. Als 5 km eerst al een probleem was voor mijn ex, waarom die 22km nu dan opeens niet?

Als je het mij vraagt komt dat omdat zij nu in haar eigen belang aan het denken is en niet in het belang van onze dochter en ik vraag mij hardop af in welke mate ik daarin mee moet gaan om de goede vrede te bewaren.
vechtvader
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 dec 2017, 13:17

Re: Verhuizen buiten gebied afgesproken in Ouderschapsplan

Bericht door vechtvader »

zover ik weet moet je ex ten alle tijde toestemming vragen ,ook al is het in het zelfde dorp.
echter zal een rechter bij een verhuizing van 22 km eerder de moeders kant op gaan als dat zij 50km verderweg gaat wonen. omdat een expartner de gelegenheid moet krijgen elders een leven op te bouwen .
snap jou wel helemaal , wij als vaders moeten meer vechten voor onze kinderen dan de moeders. nu zal dat niet overal zo zijn ,maar durf wel te stellen dat moeders 80 procent in alle gevallen meer rechten toe gesproken krijgen.
bij mij wil mijn expartner 200km verder weg verhuizen na een co-ouderschap van 2 jaar. kinderen gaan zelfs nog bij mij in dorp naar school. zit niks anders op dan een kort geding, verbod verhuizing.
Plaats reactie