Verhaalsbijstand gemeente (draagkrachtberekening) KA

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Svennietje
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 mei 2017, 08:43

Verhaalsbijstand gemeente (draagkrachtberekening) KA

Bericht door Svennietje »

Hoi,

Heb een dreigende brief ontvangen van een incassobureau. Ik moet binnen 2 weken al mijn, én die van mijn vrouw, financiele gegevens opsturen om te kijken of ik niet meer kan bijdragen. Zo niet dan gaan ze de bruto bijstand op mij verhalen. Mag dit laatste zomaar?

Het betreft alleen KA geen PA (was niet getrouwd en geen geregistreerd partnerschap en gelukkig ook want mijn ex heeft letterlijk mij bedreigd dat ze me compleet tot de grond zou ruineren als we dat wel hadden gehad). Dus gaat alleen om KinderAlimentatie mijn deel.

De kinderen (zijn 11 en 9) wonen niet bij ons maar bij ex-vriendin (bijstand) en haar nieuwe vriend (sinds enkele weken een inkomen. Ik heb gehoord dat de inkomen van mijn vrouw niet opgevraagd zou mogen worden als ze hier niet wonen? Er is een omgangsregeling om het weekend + extra dagen in kleine vakanties + 2 weken zomervakantie. Ik betaal 150,- per maand en haal/breng ze (70km enkele reis). Overigens heeft mijn ex in 2011 geprocedeerd voor KA maar die verloren. Heb dus in weze geen verplichting gehad te betalen maar vanuit moreel oogpunt betaal ik wel. Maar mogelijk te weinig volgens de gemeente die nu wil kijken of ze de bijstand lekker bij mij kunnen verhalen.

Mag een gemeente/incassobureau mij dwingen dit op te sturen? Heeft iemand ervaring?

Hoop dat iemand me kan helpen want ik google en informeer maar ik kom nergens verder...
Onmacht
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 dec 2015, 00:59

Re: Verhaalsbijstand gemeente (draagkrachtberekening) KA

Bericht door Onmacht »

Geen idee. Ik zou juridisch advies inwinnen.

Logica zegt mij dat geen enkele instantie aan een gerechtelijke beschikking voorbij kan gaan. En dus zou ik die sturen + dat KA vrijwillige basis is. Volgens mij kunnen ze dit dus niet doen, maar wel vervolgens je ex dwingen een nieuwe procedure voor KA te starten.

Las trouwens in een ander berichtje dat je ex samenwoont? Weet de uitkeringsinstantie hiervan? Indien niet (en dus niet op zelfde adres ingeschreven in GBA) en voeren zij wel samen een huishouden dan pleegt ex fraude.
Plaats reactie