Begeleide omgang

Bent u gescheiden na 1 maart 2009, geef hier u ervaringen weer over het ouderschapsplan.
Wat kan er allemaal mis gaan en waar men op moet letten bij het opstellen
Plaats reactie
Vader1978
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mar 2017, 21:29

Begeleide omgang

Bericht door Vader1978 »

Beste,

Ik ben 1,5 jaar gescheiden met een mediator uit elkaar gegaan en een ouderschapsplan.
Helaas verloopt contact met ex zeer zeer stroef. Dusdanig dat omgang met de kinderen (ene week een middagje andere weekend met 2 nachten) 5 weken geleden is gestrand. Sindsdien heb ik m'n kinderen (6-8j) van ex niet meer mogen zien. Inmiddels is er hulp (vd gemeente en CJG) ingeschakeld en wil ex wel iets van "ouderschap blijft" gaan volgen. En tegelijkertijd de kids daarbij laten begeleiden en omgang met mij daarbij laten begeleiden. Als ik hier ja tegen zeg, duurt dit ben ik bang zo weer 6-8 weken en zie ik straks m'n kinderen 3 maanden niet!!!!
Net als veel vaders hier, houd ik wanhopig veel van de kinderen......
Niet hier in mee gaan (een advocaat inschakelen a €4 per minuut.. :| , een VoVo etc) heeft denk ik voor de kinderen uiteindelijk het slechtste resultaat. Dus hierin mee gaan en DUS is de ex d'r wil wet........??
Jens
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 okt 2016, 09:20

Re: Begeleide omgang

Bericht door Jens »

Mijn ervaring is inderdaad moeder's wil is wet. Als CJG en met name RvK (nog niet in beeld?) met de eisen van moeder meegaat, dan is mijn ervaring dat een rechter in eerste instantie met de instanties meegaat. En dan heb je dus weinig aan een advocaat. Bovendien ben je ook met een vovo zo weer een aantal weken verder.

Ik denk trouwens niet dat een rechter begeleide omgang zal toekennen: daar is echt wel het een en ander voor nodig. Je zult ook niet zomaar begeleide omgang krijgen op eigen initiatief: instanties zitten heus niet te wachten op begeleide omgang in gevallen waarin dat niet nodig is.

Ik zou kijken of ik op een compromis uit kan komen: je zegt ja op accepteren van hulp van CJG (die er dan snel achter komen dat je die hulp helemaal niet nodig hebt?), maar wel op voorwaarde dat de omgang gehandhaafd blijft en ook per direct weer op gang komt.

En anders aangifte gaan doen van onttrekking aan ouderlijk gezag. Of in ieder geval melding hiervan maken en hier een dossier van opbouwen. Ik heb in ieder geval begrepen dat in een enkel geval een rechter nog wel eens wil besluiten om de kinderen te verplaatsen en de omgangsregeling dus om te draaien.
Vader1978
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mar 2017, 21:29

Re: Begeleide omgang

Bericht door Vader1978 »

Compromis is niet mogelijk met ex. Haar wil = wet. RvK is nog niet in beeld.
Iemand (positieve) ervaring met module "ouderschap blijft"?
Als ik het goed begrijp is dit wel volledig op een normale (lees gelijkwaardige) Omgangsregeling gericht.... Helaas kan start van dit traject nog wel 6-8 weken duren ...
Jens
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 okt 2016, 09:20

Re: Begeleide omgang

Bericht door Jens »

Ik heb hier verder geen ervaring mee, maar hoe staat CJG hierin? Zijn zij van mening dat omgang door moet blijven gaan? Willen zij eventueel je ex dringend verzoeken om zich aan de omgangsregeling te houden en heeft je ex genoeg respect voor dit soort instanties om hiernaar te luisteren? Ik weet noet wat voor redenen je ex opgeeft naar hulpinstanties, of heb jij hier vooral contact mee?

Ondertussen zou ik gewoon doorgaan met het proberen uitvoeren van de regeling, en melding maken bij politie als ze de kinderen weghoudt. Lijkt mij tenminste altijd beter om een dossier aan te leggen met het oog op de (onzekere) toekomst.
Danny54
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 dec 2014, 10:38

Re: Begeleide omgang

Bericht door Danny54 »

Mijn ervaring met ouderschap blijft is positief. De hulpverleners hier waren kritisch naar *beide ouders*. Best confronterend... voor ons beide.

Via ouderschap blijft kan de omgang weer op gang komen. Vanuit het belang van de kinderen zullen ze waarschijnlijk echter ook druk gaan zetten om de tijdelijke omgang naar vast te krijgen.

Ik kan je aanraden om dit op te starten, omdat dit beweging de goede richting in gaat zijn. Ik raad je ook aan om er vol in mee te werken. Ook wanneer het confronterend is. Laat zien dat je meewerkt, dat je beweging wil maken, dat je denkt om je kinderen, en zoek de ruimte, niet te veel het conflict met de andere ouder. Bij ons waren de hulpverleners degene die het conflict wel opzoeken, om beide naar elkaar te laten bewegen.

Mocht het traject stranden, want succes is niet gegarandeerd, is dit ook de opmaat naar vervolgstappen.

Beetje high-level allemaal; maar via PB wil ik gerust meer in detail gaan hoor.
Plaats reactie