Onterechte ahcterstand alimentatie met LBIO

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
laurens79
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 feb 2017, 20:09

Onterechte ahcterstand alimentatie met LBIO

Bericht door laurens79 »

Goedendag,

Mijn ex-partner woont al ruim een jaar samen, maar hield dit altijd stil. Om de goede vrede te bewaren, heb ik dit laten gaan en telkens keurig kinder- en partneralimentatie betaald. In oktober kregen we een discussie en had ik een gepast moment het aan de kaak te stellen. Dit ging via whatsapp en zal hieronder het gesprek citeren:

Zei: wat wil je doen met de alimentatie nu je weet dat ik met grote kans in jan ga samenwonen....
Ik: ik denk dat het eerlijk is om in dat geval de alimentatie stop te zetten toch?
Zei: per jan dan. Ik wel eerst nov afwachten. En idd als ik ga samenwonen dan is ie stoppen idd
Ik: maar in principe kan nu toch ook en als hij op zichzelf gaat weer starten. Of als jullie samen gaan definitief. Dat gaf je zelf vorige week ook aan
Zei: Ok. Ik voel me soms gewoon genaaid door je. Jij verteld mij nooit iets en als het andersom is begin je te piepen namelijk.

Op basis van bovenstaande heb en mag ik concluderen dat zei destijds met stopzetten akkoord ging. Artikel 6:217 lid 1 van BW geeft ook aan dat er vormvrijheid is.

Het LBIO legt de app communicatie naast zich neer. Zij gaf telefonisch aan dat een bericht vol emotie verstuurd kan worden. Maar dat staat volledig los of iets rechtsgeldig is.

Het LBIO blijft erbij dat ik alsnog moet betalen. Ongeacht of hetgeen is afgesproken per app rechtsgeldig is.

Wie heeft dit eerder meegemaakt en hoe heb je dat aangepakt? Of wie weet wat ik hiermee kan gaan doen? Klopt mijn veronderstelling dat ik obv geciteerde tekst mijn ex aan haar toezegging kan houden en hoe pak ik dat aan?

Ten tweede: mijn ex wilt ook geen inzage geven in haar salaris. Hier zou ik recht op hebben aangeszien aanpassing haar draagkracht kan verhogen en ik minder zou hoeven betalen. Ook dit weigert ze. Nu woont ze ook samen, dus zouden de woonlasten gedeeld mogen worden wat ook draagkrachtverhogend is. Ik heb altijd de behoefte betaald, dus nooit minder ivm te lage draagkracht. Nu ben ik wel meer gaan verdienen.
Weet iemand hoe dit in een gerechtelijk proces gaat? Als ik al de maximale behoefte betaal, maakt het daarna niet mer uit dat ik een stuk meer ben gaan verdienen? Kortom: herzieining kan dan alleen maar voor verlaging zorgen of gelijk blijven?
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Onterechte ahcterstand alimentatie met LBIO

Bericht door ll2014 »

Ik kan niet op al je vragen een antwoord geven, maar kan wel zeggen dat je nooit afstand kunt doen van kinderalimentatie.
Je ex kan wel afzien van haar mogelijkheid om kinderalimentatie te ontvangen, maar haar recht op kinderalimentatie blijft dan gewoon bestaan.
Dit kan pas veranderen als de rechter uitspreekt dat de door jou verschuldigde alimentatie wordt verminderd of op nul wordt gezet.
Gezien de draagkracht die je nu hebt zal het door de rechter hooguit worden verminderd, maar geen nul worden.
laurens79
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 feb 2017, 20:09

Re: Onterechte ahcterstand alimentatie met LBIO

Bericht door laurens79 »

Bedankt voor de reactie. Ik zag dat ik niet duidelijk was in mijn bericht. Ik praat over partneralimentatie. Kinderalimentatie heb eb blijf ik inderdaad betalen en staat niet ter discussie.

Enkel eventueel de hoogte omdat zij meer is gaan verdienen en met samenwonen de woonlasten moet delen in de draagkrachtberekening.
Plaats reactie