Kinderalimentatie herrekenen bij gelijke omstandigheden?

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Pajago
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2017, 21:30

Kinderalimentatie herrekenen bij gelijke omstandigheden?

Bericht door Pajago »

Hallo,
Sinds 2 jaar betaal ik voor mijn kind een bedrag van ca. 600€ aan kinderalimentatie per maand.
Het is officieel berekend destijds door een intermediair en zo vastgelegd.
Een tijdje later is de woning volledig op mijn naam gekomen. De hypotheek is voor het deel van mijn expartner opnieuw ondergebracht middels geldende regels daarvoor.
Gevolg is dat ik enorm veel geld kwijt ben aan deze twee 'posten'

Ik heb eerst bekeken of ik een kleinere woning kan kopen om zo de lasten te beperken. Ondanks stapje terug blijven de lasten ongeveer gelijk ivm alle veranderingen ondertussen in aftrek en hypotheek.
Uiteraard kan ik ook ontzettend klein en goedkoop proberen te gaan wonen dan zal dat uiteindelijk gaan uitmaken.. maar vraag me af waarom ik dergelijke stap terug moet doen;

In de tussentijd is woonverdeling mbt co-ouder schap ook gelijker geworden. 6 van de 14 dagen is mijn kind bij mij.
Ik vraag me af wat de kindbehoefte is?
Mijn ex krijgt ook alle toeslagen en kinderbijslag, plus mijn alimentatie.
De kosten die ik heb als hij bij mij is betaal ik nog los hier van.

Is dit allemaal redelijk?
Weliswaar heb ik een redelijk salaris wat van invloed is maar dat is toch niet enige wat grondslag is

Uiteraard wil ik dat mijn kind krijgt wat nodig is maar heb twijfels over dat bedrag..

Ben benieuwd naar ervaringen of tips!

Dank!
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Kinderalimentatie herrekenen bij gelijke omstandigheden?

Bericht door ll2014 »

Pajago schreef: Ik vraag me af wat de kindbehoefte is?
Is die niet vastgesteld bij de berekening van de alimentatie?
Een heel ruw uitgangspunt is dat bij één kind ongeveer 17 procent van het gezinsinkomen wordt uitgegeven aan het kind.

Gezien het feit dat jij terwijl je zoon ook nog eens bijna de helft van de tijd bij jou is, neem ik aan dat je ex vrijwel geen draagkracht heeft en je een flink inkomen hebt.
Vraag is ook of bij de berekening is uitgegaan van de verdeling van 6 van de 14 dagen bij jou of een duidelijk andere verhouding.
Bij deze verhouding zou je recht hebben op 35 procent zorgkorting op de behoefte en wordt er bovendien van uit gegaan dat je ex de algemene kosten van je zoon zoals bijvoorbeeld kleding, sport, school e.d. van de alimentatie betaalt.

Mijn ex vond het ook normaal dat ik naast een alimentatie van 550 euro (wat de volledig berekende kinderbehoefte was) per maand ook nog eens opdraaide voor die kosten, maar gelukkig heeft de rechter duidelijk gemaakt dat dat niet terecht was, en is mede daardoor ook het hoofdverblijf omgedraaid....

Ik kan zo niet over jouw situatie oordelen, daarvoor zijn er gewoon te weinig gegevens, maar het zou best onredelijk kunnen zijn, vooral als er nog veel veranderd is sinds vaststelling.
Pajago
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2017, 21:30

Re: Kinderalimentatie herrekenen bij gelijke omstandigheden?

Bericht door Pajago »

ll2014 schreef:
Pajago schreef: Ik vraag me af wat de kindbehoefte is?
Is die niet vastgesteld bij de berekening van de alimentatie?
Een heel ruw uitgangspunt is dat bij één kind ongeveer 17 procent van het gezinsinkomen wordt uitgegeven aan het kind.

Gezien het feit dat jij terwijl je zoon ook nog eens bijna de helft van de tijd bij jou is, neem ik aan dat je ex vrijwel geen draagkracht heeft en je een flink inkomen hebt.
Vraag is ook of bij de berekening is uitgegaan van de verdeling van 6 van de 14 dagen bij jou of een duidelijk andere verhouding.
Bij deze verhouding zou je recht hebben op 35 procent zorgkorting op de behoefte en wordt er bovendien van uit gegaan dat je ex de algemene kosten van je zoon zoals bijvoorbeeld kleding, sport, school e.d. van de alimentatie betaalt.

Mijn ex vond het ook normaal dat ik naast een alimentatie van 550 euro (wat de volledig berekende kinderbehoefte was) per maand ook nog eens opdraaide voor die kosten, maar gelukkig heeft de rechter duidelijk gemaakt dat dat niet terecht was, en is mede daardoor ook het hoofdverblijf omgedraaid....

Ik kan zo niet over jouw situatie oordelen, daarvoor zijn er gewoon te weinig gegevens, maar het zou best onredelijk kunnen zijn, vooral als er nog veel veranderd is sinds vaststelling.
De verhouding is inderdaad gewijzigd. Zelfs meer gelijk getrokken. Per 14 dagen is mijn zoon 6 dagen bij mij en 8 bij mijn ex.
Dat was 5, geen heel groot verschil.

Zelf heb ik nog eens de berekening bekeken van de mediator destijds met 19 pagina's aan berekeningen, zelf kom ik dan op 2 getallen... (365 en 551)
Ik denk dat ik daar eens op moet induiken.
Door de huidige kindalimentatie lasten van 600,- plus mijn hypotheek teer ik beetje bij beetje in op mijn reserves. Kan het huis verkopen en in een klein(er) huisje gaan wonen. Maar ik vind dat eerst duidelijk moet zijn of het bedrag reëel is alvorens ik toch wel verstrekkende acties onderneem...
Dank voor het meendenken in ieder geval!!
Plaats reactie