Wat moet ik doen????

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
ierse90
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 nov 2016, 18:08

Wat moet ik doen????

Bericht door ierse90 »

Hallo iedereen,

Ik ben Gareth. Ik ben een 26 jarige ierse man die samen met een Nederlandse vrouw in Ierland 2 kinderen heeft gehad. Onze dochters zijn nu 1 en 2 en hebben Ierse Nationalteit.
Vervolgens zou ik met mijn partner naar Tsjechie verhuizen. Vanwege de kinderen ben ik echter een aantal weken eerder naar Tsjechie gegaan om alles te regelen qua wonining en alles.

Zij zou met onze kinderen bij familie op bezoek gaan in Nederland als een vakantie tussen de verhuizing door en vervolgens een aantal weken laten in Tsjechie aankomen.
Tijdens deze vakantie heeft zij besloten om in Nederland te blijven met onze kinderen en de relatie te beeindigen.

Ik zit nu dus met het probleem dat ik in Tsjechie zit en dus ook met een Tsjechies salaris Nederlandse kosten moet betalen.
Zelf had ik een Nederlands advocaat in de armen genomen maar vrij snel bleek dat ik geen 190 euro per uur kan betalen en daardoor heeft mijn advocaat haar werk neer moeten leggen.
Omdat in net boven het minimum verdien om pro deo support te krijgen van een advocaat zit ik nu dus met het probleem dat ik alleen moet vechten tegen mijn ex partner en haar advocaat vanuit een land waar ik niks kan doen.

Ik probeer met spoed een baan in Nederland te vinden zodat ik contact kan blijven behouden met mijn kinderen.
Iets wat nu al moeilijk word gemaakt door mijn ex.

Ik zou graag aan jullie willen vragen wat moet ik doen in deze situtie?
Ik ben ten einde raad en weet het echt niet meer.

Ik kan dit niet winnen zonder een advocaat maar een advocaat kan ik niet betalen.
Hoe kan het zijn dat een vrouw alles krijgt maar een man die daadwerklijk in het leven van zijn kinderen wilt zijn en wilt bijdragen aan de kant wordt gezet?
Hoe is dit eerlijk in een democratisch land als Nederland?
Benadeelde
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 feb 2015, 13:51

Re: Wat moet ik doen????

Bericht door Benadeelde »

Hoi Ierse90,

Eerst uitzoeken of dat je geen recht hebt op gesubsidieerde rechtsbijstand.
Heb je daar geen recht op dan zorg jezelf dat je weet wat je wilt wat betreft de zorg over de kinderen. Bijvoorbeeld de helft van de zorg. Ga op zoek naar een goede advocaat die verstand van zaken heeft, bijv een VFAS advocaat en vraag om een betalingsregeling. Bijvoorbeeld € 100,00 per maand. Let op griffierechten dien je apart te betalen. Als je een prijs afspreekt zorg ervoor dat het een all in prijs is met daarbij een maximum waarvoor de advocaat jouw belangen dient te behartigen. Zorg dat jezelf al het voorwerk hebt gedaan en laat de tegenpartij maar komen met de eisen. Je hoeft pas te reageren als het verzoekschrift van de rechtbank is gearriveerd. Ondertussen kun je jezelf voorbereiden maar je hebt een advocaat nodig anders loop je grote kans dat alle eisen van de tegenpartij wordt ingewilligd met als gevolg een veel te hoge kinderalimentatie en geen of weinig recht van het zien van je kinderen. Goed plan om in Nederland te komen werken. Kijk anders in de tuinbouw, hoorde onlangs dat ze personeel kunnen gebruiken. Met een laag loon kan je een advocaat van onvermogen aanvragen.

Heel veel succes
Onmacht
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 dec 2015, 00:59

Re: Wat moet ik doen????

Bericht door Onmacht »

Hi Gareth,

Bijzonder vervelende en ook extreme situatie...

Kernvraag in deze is m.i. welk rechtssysteem van toepassing is. Dat is direct het eerste wat je moet uitzoeken.
M.i. is overigen dat Iers aangezien dat het land is waar jullie (en vooral de kinderen) wat ik begrijp woonden voordat ex dit bizarre besluit nam. Zij is nu dus zonder jouw toestemming/instemming met de kinderen naar een ander land is verhuist.
Enige inschrijving van de kinderen in NL, is daarmee in principe nietig (al zal dit wel juridisch rechtgezet moeten worden...)

Er is er ook sprake van internationale kinderontvoering en daarvan zul je - ongeacht welk rechtssysteem - ab-so-luut en zo snel mogelijk aangifte van moeten doen!!!! Dit is namelijk een grove schending van de rechten van het kind en je ex is hierin in ieder Europees (EU) land strafbaar.

En wat betreft kosten... ik begrijp dat je voor je kinderen wilt zorgen, maar ik zou op dit moment iedere bijdrage onmiddellijk staken, zolang er geen juridische uitspraak over een dergelijke bijdrage is gedaan... En dit kán m.i. niet het geval zijn, immers je kinderen verblijven (buiten vakantie) zonder jouw toestemming en dus 'illegaal' in een ander land.

Aangezien dit een internationale aangelegenheid betreft, denk ik dat je zonder juridische bijstand (advocaat) niet veel verder komt. Maar ik zou deze in eerste instantie zoeken in Ierland en dus niet in NL...
alexgerard
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 okt 2016, 07:31

Re: Wat moet ik doen????

Bericht door alexgerard »

Hoi Gareth,
Ik heb je oproep van december 2016 gelezen
Ik zit in een vergelijkbare situatie alleen mijn ex-partner is met onze 2 kinderen naar Cork,Ierland geëmigreerd zonder mijn instemming als vader. Ik heb de kinderen erkend, maar geen ouderlijk gezag. Op 20 oktober is er een rechtzaak in Cork over access, parental authority echt
Ben je inmiddels al iets verder kunnen komen?
Mvg,
Alexander
Plaats reactie