SVB wijzigingen zonder toestemming beide ouders

Plaats hier alles wat u met wetgeving te maken heeft.
Dit kunnen onderwerpen over de huidige wetgeving zijn of voorstellen voor nieuwe.
Plaats reactie
Arnold
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 nov 2016, 00:40

SVB wijzigingen zonder toestemming beide ouders

Bericht door Arnold »

Hallo allemaal,
ik zal me eerst even voorstellen.

ik ben alweer bijna 4 jaar gescheiden en heb met enige slag en stoot (mediation, advocaat, rechter) een 50/50 omgangsregeling bedongen voor mijn 2 kinderen van inmiddels 13 en 11.

Echter op financieel gebied heeft mijn ex nooit 'verantwoording' willen afleggen en niet willen mee werken aan een gezamenlijke rekening en heeft ze nooit vrijwillig het gezag willen delen.
Daarom betaal ik nu alimentatie en staat in het ouderschapsplan vastgelegd dat zij alle verblijfsoverstijgende lasten voor haar rekening zijn. Door de rechter is met de alimentatieregeling ook het gezag voor beide kinderen gedeeld.

Voor de belastingdienst is dit alles voldoende om een co-ouderschap te noemen maar het mag duidelijk zijn dat dat toch anders voelt.
De omgangsregeling verloopt over het algemeen goed, maar op alle andere vlakken merk ik duidelijk dat dit zeker geen regeling betreft waarin we samen in gesprek zijn om het beste voor onze kinderen te bereiken.
Moeizaam dus, maar ik ben wel zeer dankbaar dat ik mijn kinderen nog vaak zie, hun sporten kan bijwonen en vooral gewoon hun vader kan zijn.

Maar nu mijn vraag. De kinderbijslag hadden wij ook verdeeld. Ik ontving KB voor de jongste, en zij voor de oudste. Alleen ik was de 'hoofdaanvrager' en had daarmee voor de belastingdienst alleen recht op het kindgebondenbudget.
Nu wilde mijn ex hoofdaanvrager worden voor de oudste om ook KGB te kunnen aanvragen. Ik weet niet of dat haar veel oplevert gezien het inkomensafhankelijk is en ik ken haar inkomen nu niet, maar financieel maakt het voor mij weinig uit.

Volgens de SVB moesten beide ouders akkoord gaan en daarom kwam ze vorig jaar bij mij met papieren om te ondertekenen, maar omdat er nog andere afspraken nagekomen moesten worden heb ik geweigerd mee te werken aan die wijziging.
Ik heb de SVB mede gedeeld dat ik eerst met haar om de tafel wilde om daar overeenstemming te krijgen over meerdere zaken, en dat dit dan ook wel geregeld kon worden.

Enkele maanden later ontving ik echter een brief dat ze toch hoofdaanvrager is geworden voor onze dochter. Zonder mijn toestemming. Ik blijf wel hoofdaanvrager voor onze zoon.

Financieel zal dit voor mij niet veel uitmaken, maar ik vind het wel heel kwalijk dat ik voor elke regeling in mijn belang naar de rechter moet stappen maar dat zij een zielig verhaal op kan hangen en ineens dingen achter mijn rug om geregeld kunnen worden.

Nu vraag ik mij af, kan een SVB of andere organisatie eenzijdig dit soort wijzigingen doorvoeren? En hebben jullie vergelijkbare ervaringen? Of ben ik hier onredelijk om te vinden dat SVB hier voor eigen rechter is gaan spelen?

In december zal de rechter een oordeel vellen maar ik ben toch nieuwsgierig wat hier de ervaringen zijn.
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:27

Re: SVB wijzigingen zonder toestemming beide ouders

Bericht door bliep »

Beste Arnold,

Welkom.

Ik heb het met de SVB zo geregeld dat ik en mijn ex beide hoofdaanvrager zijn. Ik ontvang KB voor mijn oudste kind die hoofdverblijfplaats bij mij heeft en mijn ex voor de jongste die de hoofdverblijfplaats bij haar heeft. De SVB licht de belastingdienst hierover in zodat beide ouders recht hebben op KGB.

Hier zit ook een groot financieel voordeel aan. Als één ouder ouder voor beide kinderen KGB ontvangt is de totale som minder dan als beide ouders KGB ontvangen omdat je voor het tweede kind je minder KGB ontvangt. In mijn situatie komt dat neer op een bedrag van een kleine 15K euro netto over de gehele looptijd. Easy money.

Ik heb inmiddels een discussie met mijn ex over deze beide bijdragen. Mijn oudste is 6 jaar geworden waardoor de KB wordt verhoogd. Mijn ex wil de helft van deze verhoging terugzien wat niet meer dan redelijk is. Echter mijn ex ontvangt de KB en KGB over de jongste waardoor zij het - leeftijdsverschil tussen de kinderen - langer KB én KGB gaat ontvangen. Mijn KB en KGB vervalt namelijk als mijn oudste 18 jaar wordt. Maar hier kan natuurlijk niet over worden gepraat. Zucht.

Bij de SVB is het mogelijk om het totaal te ontvangen KB van alle kinderen eerst bij elkaar op te tellen en vervolgens de helft hiervan uit te keren naar beide ouders. Formulier aanvragen, beide ouders ondertekening en terug sturen en het is geregeld. Bij de belastingdienst werkt dit helaas niet.

Iets om rekening mee te houden.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: SVB wijzigingen zonder toestemming beide ouders

Bericht door ll2014 »

bliep schreef: Ik heb inmiddels een discussie met mijn ex over deze beide bijdragen. Mijn oudste is 6 jaar geworden waardoor de KB wordt verhoogd. Mijn ex wil de helft van deze verhoging terugzien wat niet meer dan redelijk is. Echter mijn ex ontvangt de KB en KGB over de jongste waardoor zij het - leeftijdsverschil tussen de kinderen - langer KB én KGB gaat ontvangen. Mijn KB en KGB vervalt namelijk als mijn oudste 18 jaar wordt. Maar hier kan natuurlijk niet over worden gepraat. Zucht.
Redelijk zou zijn als je af zou spreken om op elk moment, dus ook nadat bijdragen voor één van de kinderen vervallen, eerst alles op te tellen en dan te delen door twee.
Zij wil dat blijkbaar niet op het moment dat niet delen in haar voordeel is, dus waarom zou je dan wel delen als niet delen in jouw voordeel is.

Kortom, als ik jou was zou ik de verhoging in KB niet gaan delen, zij krijgt immers dezelfde verhoging ook vanzelf zodra de jongste 6 wordt, en is zelfs als jij nu de extra bijdrage niet deelt, uiteindelijk nog steeds beter af dan jij..
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:27

Re: SVB wijzigingen zonder toestemming beide ouders

Bericht door bliep »

@ll2014

Heb contact gehad met de SVB en zij kunnen het totale bedrag van KB eerst bij elkaar optellen en naar een op te geven procentuele verdeling over maken naar beide ouders.

Formulier aanvragen, beide ouders ondertekenen en retourneren en dan worden alle gelde eerlijk verdeeld. Dus ook als het recht op KB komt te vervallen voor één kind.

Een berekening maken nadat voor één kind de KB komt te vervallen lijkt me nogal omslachtig en zie nu al op tegen de discussie die 'pas'over 12 jaar plaats gaat vinden. :( :? :roll:
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:27

Re: SVB wijzigingen zonder toestemming beide ouders

Bericht door bliep »

@ll2014

Heb je tips over hoe ik het moet aanpakken m.b.t het KGB? De belastingdienst kan niet het bedrag, na vervallen van een KGB voor één kind, overmaken naar twee rekeningen zoals bij het SVB wel mogelijk is.

Het leeftijdverschil tussen mijn kinderen is bijna twee jaar. Mijn ex ontvangt volgens mij 260 euro KGB per maand x twee jaar = 6240 euro in totaal wat ik en mijn kinderen waarschijnlijk niet terug gaan zien als hier geen goede afspraak over wordt gemaakt. Het KGB wordt volgens mij, bij het bereiken van een 16 jarige leeftijd ook nog verhoogd als tegemoetkoming voor schoolkosten.

Ik zie dat bedrag liever naar de spaarrekening gaan voor bv een studie/school/uitzet. Maar wederom een lange discussie over 'slechts' en minimaal 6240 euro op 12 jaar is mij het eigenlijk niet waard.

Daarnaast bedenk ik ineens dat mediators cq advocaten hiervan ook op de hoogte dienen te zijn zodat dit al opgenomen kan worden in een OP. Een goede tip voor de mensen die nog in dit stadium zijn.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: SVB wijzigingen zonder toestemming beide ouders

Bericht door ll2014 »

bliep schreef:Formulier aanvragen, beide ouders ondertekenen en retourneren en dan worden alle gelde eerlijk verdeeld. Dus ook als het recht op KB komt te vervallen voor één kind.
Als je ex het daar mee eens is, lijkt mij dat de beste oplossing.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: SVB wijzigingen zonder toestemming beide ouders

Bericht door ll2014 »

bliep schreef:Maar wederom een lange discussie over 'slechts' en minimaal 6240 euro op 12 jaar is mij het eigenlijk niet waard.
Waarvan bij eerlijk delen dan 3120 via jou bij de kinderen terecht zou komen.
Lijkt mij ook niet dat je daar een verder werkend co-ouderschap voor op het spel moet zetten.
Je zou natuurlijk ook kunnen zeggen dat degene die voor een kind de KGB krijgt ook bepaalde kosten betaald, dan krijg je misschien al wat meer gelijkheid.
En als ze niet mee wil werken houdt het op, recht heb je niet op een deel van de KGB die de ander krijgt, juridisch valt er dus ook niets te bereiken, nog even afgezien van de daarmee gemoeide kosten.
Plaats reactie