ik wil helft kinderbijslag en helft KGB

Plaats hier alles wat u met wetgeving te maken heeft.
Dit kunnen onderwerpen over de huidige wetgeving zijn of voorstellen voor nieuwe.
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

ik wil helft kinderbijslag en helft KGB

Bericht door Bertje »

Titel zegt het al. Ik heb aan het eind van het jaar co ouderschap en wil dan de helft van de kinderbijslag en KGB. Nu hebben wij zitten zoeken maar dan komen we uit dat zoon toch bij mij op adres moet ingeschreven moet worden. Ex wilt dit niet want zij heeft volgens haar recht op de KGB.

Hoe zit dat kunnen wij ex verplichten om maandelijks de helft van het KGB over te maken naar ons en iedere 3 maanden de helft van de Kinderbijslag?
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:27

Re: ik wil helft kinderbijslag en helft KGB

Bericht door bliep »

Jullie blijven samen financieel verantwoordelijk voor jullie kind.

Naar draagkracht en procentuele verdeling omgang, zullen de kosten voor onderhoud van jullie kind verdeeld gaan worden. Afspraken wie bijvoorbeeld verantwoordelijk wordt voor aanschaf kleding, fietsen, schoolkosten et cetera zullen ook moeten worden gemaakt. Als jij KGB en KBS gaat ontvangen stijgt je draagkracht en daarmee ook jouw procentuele bijdrage in de financiën. Deze afspraken zullen vast worden gelegd in het OP en in een evt. convenant.

Een mediator of advocaat helpt je met het opstellen van een OP die tevens de draagkrachtberekening maakt.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: ik wil helft kinderbijslag en helft KGB

Bericht door ll2014 »

KGB wordt door de Belastingdienst betaald aan de aanvrager van de KB.
SVB wil als gescheiden ouders het niet eens zijn, maar wel duidelijk gemaakt kan worden dat het kind niet uitsluitend bij één van beide ouders woont, de KB wel verdelen over beide ouders, weet ik uit eigen ervaring. Ik kreeg de helft rechtstreeks op mijn rekening bijgeboekt, ook al was mijn ex het daar niet mee eens.
Toen de rechter later vaststelde dat het hoofdverblijf bij mij kwam en mijn ex een omgangsregeling kreeg, was het opsturen van een kopie van de uitspraak voldoende om de volledige KB te krijgen.
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Re: ik wil helft kinderbijslag en helft KGB

Bericht door Bertje »

Volgens ex gaat KGB naar inkomen. wij zijn met 2 inkomens en zouden volgens onze proefberekening niks krijgen. Ex krijgt door de 300 euro dan zou het toch wel netjes zijn dat ze ons maandelijks 150 euro geeft lijkt mij. Zij profiteerd hier toch ook van.

Ik kan mijn zoon niet bij ons laten inschrijven, ex schijnt een aantal jaar terug daar iets over vast te hebben laten leggen bij de gemeente. SVB wil mij niet de helft overmaken van de Kinderbijslag. Hier moet ex toestemming voor geven. Wel is ze bereid om de helft van de Kinderbijslag op mijn rekening te storten na ontvangst. Maar ja dat KGB gaat ze niet in mee omdat ik daar geen recht op heb volgens haar.

Advocaat zegt weinig hieraan te kunnen doen, hoofdverblijf wijzigen is zoiezo heel moeilijk gaf hij aan.
Onmacht
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 dec 2015, 00:59

Re: ik wil helft kinderbijslag en helft KGB

Bericht door Onmacht »

Niet druk maken om KGB. Deze is inderdaad inkomensafhankelijk en dus verbonden aan inkomen van je ex. Het is een tegemoetkoming naar de ouder om in het onderhoud van het kind te voorzien. Als je zelf geen recht hebt op KGB, anders had je het wellicht ook zelf aan kunnen vragen, is het dus echt onzin om te zeggen dat je recht hebt op de helft van wat je ex ontvangt. Je ex heeft hierin dus gewoon gelijk!

Kinderbijslag ander verhaal, zeker bij 50/50. Zie Il2014 of laat het anders je ex inderdaad gewoon doorstorten (zorg wel dat je die afspraak op papier hebt!).

Wellicht nog wel een meevaller voor je: de inkomensafhankelijke combinatiekorting:
http://financieel.infonu.nl/belasting/1 ... -2017.html
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: ik wil helft kinderbijslag en helft KGB

Bericht door ll2014 »

Voor wat betreft KGB heeft je ex gelijk, die is zoals je zelf ook al hebt geconstateerd inkomensafhankelijk.
Omdat haar inkomen laag heeft, heeft ze recht op deze ondersteuning.
Jij niet want je inkomen is hoog genoeg, je hebt toch ook geen recht op de helft van bijvoorbeeld haar zorgtoeslag?
SVB zou in principe gewoon mee moeten werken en niet alleen naar de moeder luisteren, maar dan zal jij wel een en ander moeten bewijzen.
Je zoon bij jou inschrijven heeft financieel geen enkel effect, het maakt hooguit je positie wat sterker bij SVB, maar dat is dan ook alles.
Ik zou als ik jou was dan ook niet al te moeilijk doen, ze wil je immers datgene geven waar je recht op hebt.
Daarnaast gaat het met de KB om zulke geringe bedragen, dat het het gesteggel niet waard is, een advocaat kost je al gauw veel meer...
Wijzigen hoofdverblijf moet een hele goede reden voor zijn voor het kind, anders gaat een rechter daar vaak niet in mee.
Alhoewel mijn ex het bij de rechtbank toch voor elkaar kreeg zonder ook maar één deugdelijk argument. Gelukkig was het gerechtshof in de beroepszaak een stuk objectiever dan de troela bij de rechtbank, en werd de wijziging van het hoofdverblijf weer teniet gedaan, en bleef mijn zoon gewoon op het adres wonen waar hij al vanaf zijn geboorte in woonde.
Ik snap trouwens niet wat je ex heeft vast kunnen leggen bij de gemeente om te voorkomen dat jij je zoon kan laten overschrijven. Zoiets kan alleen maar met behulp van een gerechtelijke uitspraak.
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Re: ik wil helft kinderbijslag en helft KGB

Bericht door Bertje »

@II2014 Dit kan schijntbaar door een melding daar te doen, toen ik er kwam zei die dame daar al van uw ex geeft hier geen toestemming voor dit staat hier. .... dus ze konden mij niet helpen.

KGB moet ik dat ook aanvragen dan voor mijn zoon?
want bij die proefberekening vragen ze is dit een kind van u of uw partner dus JA. Dan ontvangt u voor dit kind kinderbijslag. ? Nou wanneer de SVB dit niet na mij overmaakt dan moet ik toch nee invullen en krijgen ik dus niks.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: ik wil helft kinderbijslag en helft KGB

Bericht door ll2014 »

Bertje schreef:@II2014 Dit kan schijntbaar door een melding daar te doen, toen ik er kwam zei die dame daar al van uw ex geeft hier geen toestemming voor dit staat hier. .... dus ze konden mij niet helpen.
Blijkbaar kan op deze manier dan voorkomen worden dat een kind van adres kan wijzigen. Woont je zoon nu op het adres waar hij altijd heeft gewoond of heeft je ex hem wel ergens anders ingeschreven? Als dat zo is had dat dan ook niet zonder jouw toestemming mogen gebeuren denk ik.
Afgezien daarvan is het financieel gezien totaal oninteressant waar een kind staat ingeschreven sinds de fiscale één ouder korting is vervallen.
Als het kind de helft van de tijd bij jouw woont heb je gewoon recht op de helft van de KB.
Onmacht
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 dec 2015, 00:59

Re: ik wil helft kinderbijslag en helft KGB

Bericht door Onmacht »

Woont je zoon nu op het adres waar hij altijd heeft gewoond of heeft je ex hem wel ergens anders ingeschreven? Als dat zo is had dat dan ook niet zonder jouw toestemming mogen gebeuren denk ik.
In theorie: Ja, absoluut. In praktijk: Nope... mijn ex kon zonder problemen tot 2 maal toe zonder enige toestemming mijn kind inschrijven in een andere gemeente... En ga je daarover klagen dan is de reactie steevast 'ja, maar meneer wij gaan er gewoon van uit dat de andere ouder het ermee eens is.'

Dus zelfs al lijkt er langmzaam een kentering in de rechtspraak zichtbaar, bij gemeente, scholen en dergelijke is er nog een lange weg te gaan. Overal moeten gelijke rechten voro vrouwen gelden, stimulatieregelingen zijn er nog steeds; maar waar het om kinderen gaat, kraait geen haan naar de achterstand die mannen hebben.
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Re: ik wil helft kinderbijslag en helft KGB

Bericht door Bertje »

Mijn zoon heeft altijd al bij mijn ex ingeschreven gestaan. IK heb nooit met mijn zoon op hetzelfde adres gewoond.
Ik kan dit niet zomaar wijzigen.
Die KB wil ze me voor de helft betalen dus dat is dan oke alleen ik blijf die KGB oneerlijk vinden.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: ik wil helft kinderbijslag en helft KGB

Bericht door ll2014 »

Bertje schreef:alleen ik blijf die KGB oneerlijk vinden.
Dat ligt dan aan jou.
KGB is nu eenmaal een inkomensafhankelijke regeling en je ex komt daar door haar inkomen voor in aanmerking. Het is bedoeld om haar inkomen aan te vullen, waarom zou dit dan ook voor jou moeten zijn? Als ze in aanmerking komt voor huurtoeslag hoeft ze dat toch ook niet met jou te delen?
Je zou hooguit kunnen stellen dat ze omdat je zoon maar de helf van de tijd bij haar is slechts de helft van de normale KGB zou moeten krijgen.
Dat zou je eerlijk kunnen noemen, dan kunnen wij als belastingbetalers de andere helft houden :wink:
Ik zie in ieder geval geen enkele reden waarom het eerlijk zou zijn dat jij de helft van die KGB zou krijgen.
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Re: ik wil helft kinderbijslag en helft KGB

Bericht door Bertje »

wat is het normale KGB dan?
ik begrijp dat mensen met een lager inkomen meer KGB krijgen hoor maar toch bij Co ouderschap moeten ze dat toch verdelen vind ik. Ik draai toch voor de helft van de kosten per maand op.
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Re: ik wil helft kinderbijslag en helft KGB

Bericht door Bertje »

kan ik dit zelf aanvragen bij de belastingdienst?

ze betalen het toch niet uit wanneer je geen KB krijg?
Thbafani
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 76
Lid geworden op: 12 dec 2014, 23:09

Re: ik wil helft kinderbijslag en helft KGB

Bericht door Thbafani »

Als je hebt geregeld met de svb dat je e helft van de kinderbijslag krijgt op jou rekening ivm co ouderschap dan kun je misschien, ligt aan je inkomen ook kgb ontvangen.

Zoals eerder gezegd en ook door II2014 jij hebt niks met haar kgb te maken. Dat heeft alleen met haar inkomen te maken.
Er is geen normale kgb bedrag, alles staat en valt met het inkomen van de aanvrager.
bliep
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:27

Re: ik wil helft kinderbijslag en helft KGB

Bericht door bliep »

@Bertje,

Ik ken je situatie niet geheel maar als er nu al 'gesteggel' is om de helft van het KGB en KB dan zijn jullie eigenlijk nog niet klaar voor een co-ouderschap.

Zijn er al afspraken gemaakt over wie de kosten gaat dragen voor kleding, kinderdagopvang, schoolkosten, contributies et cetera? Normaal gesproken zal dit naar rato inkomen verdeeld gaan worden, tenzij je hier andere afspraken over maakt. Je wil nu de helft van de extra inkomsten die je ex ontvangt, die je vervolgens weer kwijt bent aan bovengenoemde kosten.

Lood om oud ijzer.
Plaats reactie