Zoontje inschrijven op mijn adres

Plaats hier alles wat u met wetgeving te maken heeft.
Dit kunnen onderwerpen over de huidige wetgeving zijn of voorstellen voor nieuwe.
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Zoontje inschrijven op mijn adres

Bericht door Bertje »

Er komt een co ouderschap. Er staat ook in concept om ex te ontlasten gezien dat mijn zoontje nogal wat problemen heeft.
Nu de vraag van mij en mijn vriendin , kunnen wij hem nu inschrijven op ons adres.
En de SVB? Kunnen wij doorgeven daar dat wij ook een deel van de kinderbijslag willen? Ex is niet van plan om dit te wijzigen. Ook moeten wij nu nog 50 euro per maand aan haar betalen. Zoontje verblijft straks toch de helft van de tijd bij ons?
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Zoontje inschrijven op mijn adres

Bericht door Voiceless »

Ja je kunt inschrijven op jouw of haar adres, maar slechts op 1 adres. Diegene ontvangt ook de kinderbijslag. Je moet onderling afspraken maken over de verdeling.

KA is afhankelijk van draagkracht. Het kan zijn dat je haar moet betalen, terwijl hij toch bij jou woont.

Ik zou me over het geld niet te druk maken. Zorg dat hij bij jou ingeschreven staat, betaal haar eventueel de volledige kinderbijslag plus die 50 euro. Heb je later alleen profijt van.
Thbafani
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 76
Lid geworden op: 12 dec 2014, 23:09

Re: Zoontje inschrijven op mijn adres

Bericht door Thbafani »

Je kunt de kinderbijslag ook voor de helft ontvangen indien co ouderschap. Even de SVB bellen.
Ook kun je even informeren bij de belastingdienst ivm co ouderschap en voordelen.

Hiervoor hoeft het kind niet bij jou ingeschreven te staan, wel moet je dus co ouderschap hebben, waarvan het kind min.3 dagen per week bij jou woont.

Als je die 50€ wilt aanvechten zou dat denk ik via een mediator of advocaat moeten, het klinkt logisch nu je beide 50/50 voor jullie kind gaat zorgen, maar als haar draagkracht veel lager is, betaal je toch een soort verkapte partneralimentatie. :?
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Zoontje inschrijven op mijn adres

Bericht door Voiceless »

Hoi Bertje,

Loop je niet te hard van de stapel. Voorlopig ligt er alleen een concept rapportage van de Raad en komt er alleen maar een OTS. Op die zitting bepaalt de rechter de doelen waaraan door de voogd gewerkt moet worden.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Zoontje inschrijven op mijn adres

Bericht door ll2014 »

Voor het inschrijven op jouw adres moet je ex toestemming geven, tenzij de rechter een uitspraak gedaan heeft dat je zoontje zijn hoofdverblijf bij jou heeft.
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Re: Zoontje inschrijven op mijn adres

Bericht door Bertje »

Zoontje staat al sinds de geboorte bij mijn ex ingeschreven. (Ik was al weg voor de geboorte bij mijn ex, kreeg een relatie met mijn huidige vriendin)

Rechter heeft geen uitspraak gedaan ook niet over dit ouderschapsplan, is door de kinderbescherming opgelegd. En gezegd dat ik de verantwoording voor mijn kind moet gaan nemen.
Wanneer we ons er niet aan houden komt de kinderrechter er aan te pas.
Maar mijn vriendin zei zo van zoontje heeft nu al die jaren bij haar ingeschreven gestaan , mag nu toch wel eens bij ons. Ex geeft geen toestemming.
Ook kinderbescherming heeft niks gezegd hierover.
Is dit nu wel afdwingbaar via de kinderbescherming? Of zou dit nu weer te ver gaan?
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Zoontje inschrijven op mijn adres

Bericht door ll2014 »

Alleen via de rechter kan je inschrijving op jouw adres afdwingen als je ex geen toestemming geeft.
Je kansen daarop zijn volgens mij niet al te groot, bij een co-ouderschap is er eigenlijk niet echt een goed argument om voor de één of voor de andere ouder te kiezen, dus zal je met hele goede argumenten moeten komen om dit te wijzigen.
Je kunt natuurlijk gewoon proberen het kind bij jou in te schrijven, niet alle gemeenten gaan daar op dezelfde manier mee om, sommige doen dit gewoon zonder controles.
Vraag is wel waarom je dit zou willen, met de huidige fiscale regels maakt het niet zo veel meer uit waar het kind is ingeschreven.
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Re: Zoontje inschrijven op mijn adres

Bericht door Bertje »

Mijn ex krijgt nu alleenstaande ouderkorting , KGB en Kinderbijslag. Zou voor ons ook wel meegenomen zijn als we kinderbijslag en KGB krijgen. Waarom trekt mij ex alle financiële voordeeltjes? Gaat ze maar extra werken.

Wat voor argumenten zou ik kunnen gebruiken om dit wel voor elkaar te krijgen. Heb mijn ex een bericht gestuurd dat wij dit graag zouden willen. Zij gaat gelijk in de verdediging dat ik al die jaren mij niet voldoende heb ingezet voor mijn kind en nu zelfs adreswijziging wilt voor onze zoon. Ze gaat niet akkoord. Ik heb ook gezegd dat ik mij nu volledig ga inzetten en de afspraken netjes na zal komen. Ik wil gewoon niet meer dat zij misbruik maakt van die macht van hij staat bij mij ingeschreven.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Zoontje inschrijven op mijn adres

Bericht door ll2014 »

Bertje schreef:Mijn ex krijgt nu alleenstaande ouderkorting
Lijkt me sterk, die is vervallen in 2016.
Als je daadwerkelijk een co-ouderschap hebt, heb jij net zo goed recht op de helft van de kinderbijslag, daarvoor maakt het ook niet uit waar het kind staat ingeschreven, gewoon contact opnemen met SVB.
Het is wel handig als je ook aannemelijk kunt maken dat er ook inderdaad sprake is van co-ouderschap.
Mijn ervaring is dat SVB al snel overgaat tot het 50/50 verdelen als beide ouders claimen recht te hebben op een gedeelte of de volledige KB, dus dat zou bij jou ook moeten lukken.
KGB is wat lastiger, die wordt betaald door de fiscus, en wel aan de oorspronkelijke aanvrager van de KB.
Wel telt de KGB mee bij de draagkracht van de ontvanger, dus ook voor de eventuele KA die jij (of zij) moet betalen.
Al met al is het adres waarop het kind staat ingeschreven dus lang niet altijd meer van financieel belang, maar meer van psychologisch belang.
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Re: Zoontje inschrijven op mijn adres

Bericht door Bertje »

co -ouderschap wordt opgebouwd he, KGB zou inderdaad ook wel meegenomen zijn.
Maar een stuk Kinderbijslag alles wat we kunnen trekken zou meegenomen zijn.
Moet de rechter weer opnieuw een uitspraak doen voor alimentatie? Of kan dat ook via de kinderbescherming worden opgelegd.
Zij gaf al aan dat ik ook de helft moet gaan betalen wanneer ik de kinderbijslag opeis voor de zwemlessen en sport, en schooluitjes enz.

Kan ze toch doen van die alimentatie die ik per maand betaal lijkt me. Ik vind dan ook dat er eens gekeken moet worden of ik geen alimentatie kan krijgen van haar. zij heeft een hoge functie . Wij werken met zijn tweeën maar toch als je zie wat zij ophaalt per maand is dat gewoon meer dan dat wij gemiddeld per persoon hebben.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Zoontje inschrijven op mijn adres

Bericht door Voiceless »

De kinderbescherming legt niets op,dat doet de rechter nav een verzoek. Verder heeft de raad een adviserende taak aan de rechter. In jouw geval zal de raad een verzoek tot ondertoezichtstelling (OTS) gaan doen.

Als er een OTS is opgelegd door de rechter, dan heeft de voogd wel vergaande bevoegdheden. Zie hieronder voor een overzicht http://www.nji.nl/nl/Jeugdbescherming/J ... ezinsvoogd

Alimentatie loopt altijd via de rechter, daar heeft de voogd niets mee van doen. Zal je zelf een verzoek voor moeten indienen.

Bij jou is er alleen sprake van een raadsrapport, nog geen zitting, nog geen OTS, nog geen co-ouderschap. Wacht dus eerst af wat de rechter gaat bepalen, en wat de voogd vetvolgens gaat voorstellen. Of heb ik iets gemist?
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Re: Zoontje inschrijven op mijn adres

Bericht door Bertje »

Bij ons is het zo dat ik samen met mijn ex afspraken heb gemaakt tijdens dat gesprek daar, en die zijn op papier gezet. Ze hebben een conceptrapport naar ons toegestuurd en daar mochten we op reageren. Deze is nu definitief geworden omdat de datum van reageren verstreken is.

We moeten ons nu houden aan de afspraken. OTS zou eerst komen maar is van tafel geveegd omdat we ons aan de afspraken gaan houden, dat hebben we afgesproken dus ze gaven ons de kans.........
Er komt geen zitting en geen rechter aan te pas. Wel hebben we een jaar begeleiding door een maatschappelijk werker die de opbouw van omgang en afspraken gaat coordineren. en komt er een huishulp/begeleider bij ons beiden thuis kijken. Wanneer afspraken spaak lopen om wat voor reden dan ook wordt dit gemeld aan de raad van de kinderbescherming.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Zoontje inschrijven op mijn adres

Bericht door ll2014 »

Bertje schreef:Ik vind dan ook dat er eens gekeken moet worden of ik geen alimentatie kan krijgen van haar. zij heeft een hoge functie . Wij werken met zijn tweeën maar toch als je zie wat zij ophaalt per maand is dat gewoon meer dan dat wij gemiddeld per persoon hebben.
Als haar draagkracht aanzienlijk hoger is dan jouw draagkracht (die van je vriendin is hierop niet van invloed), zou het kunnen dat je recht hebt op alimentatie, maar alleen de rechter kan dit vaststellen als jullie het onderling niet eens worden.
Van degene die het hoofdverblijf heeft, dus daar waar het kind is ingeschreven, wordt verwacht dat deze de kindgebonden kosten, zoals sport, schooluitjes en dergelijke volledig betaalt. Deze ouder is dan ook officieel de verzorgende ouder.
De kinderbijslag staat daar volkomen los van.
De zogenaamd niet verzorgende ouder, ook al neemt die dus 50 procent van de verzorging op zich hoeft uitsluitend de verzorgingskosten van het kind gedurende het verblijf bij hem of haar op zich te nemen, en wordt daar bij voldoende draagkracht van beide ouders samen voor gecompenseerd door een zorgkorting van maximaal 35% op de te betalen kinderalimentatie.
Deze richtlijnen zijn typisch gemaakt voor de situatie dat de minstverdienende ouder verzorgende ouder is en de meestverdienende ouder de niet verzorgende ouder is.
Echter in de situatie dat de meestverdienende ouder ook verzorgende ouder is, kan deze ouder ook nog eens verplicht worden tot het betalen van KA aan de minstverdiendende ouder, zelfs als er voor deze minstverdienende ouder alleen maar een omgangsregeling geldt.
Als je ex dus echt aantoonbaar meer verdient, kan het best zijn dat je recht hebt op KA, maar dat zal de rechter dus moeten vaststellen.
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Re: Zoontje inschrijven op mijn adres

Bericht door Bertje »

We hebben eens gepuzzeld en gedaan, en komen tot een conclusie dat wanneer we via een rechter alimentatie gaan eisen eerst weer een hoop aan advocaatkosten kwijt zijn , zou best een behoorlijk eigen bijdrage moeten betalen. Ook mijn vriendin haar inkomen wordt meegeteld voor deze eigen bijdrage en dan is het nog maar de vraag van wat gaat eruit komen.

Waar we over zaten te denken is , dat wanneer mijn kind straks langere tijd naar ons toe komt , zou het wel een stuk praktischer zijn dat mijn zoon bij ons in onze woonplaats op school zou zitten. School neemt zoiezo nieuwe kindjes aan. Alleen ik weet nu al dat mijn ex dat dus niet gaat toestaan omdat mijn zoontje nu al al die jaren op dezelfde school zit in haar woonplaats. Ook heeft zij goed contact met die school en ik in het verleden nog al eens de boel laten afweten. Ik ben niet naar oudergesprekken gekomen . Ik ga hier wel verandering in brengen.

Hebben wij het recht om mijn zoontje bij ons in de schrijven op school of kan dit zomaar niet. ???
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Zoontje inschrijven op mijn adres

Bericht door ll2014 »

Ook voor inschrijving bij een school moeten beide ouders akkoord gaan, je ziet dan ook dat een co-ouderschap in de praktijk alleen maar werkt als beide ouders dicht bij elkaar wonen.
Plaats reactie