concept binnen

Heeft U de RvdK in de nek. Schrijf Uw ervaringen hier neer.
Plaats reactie
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

concept binnen

Bericht door Bertje »

Vandaag het concept binnen gekregen. Ze achten het in het belang van de kleine dat er co ouderschap wordt opgestart. Week op week af!
Ik kan nog reageren op het concept , mijn ex ook maar vrees voor haar dat ze weinig kan inbrengen. Zij had vorige keer al tranen in de ogen toen ze benoemden dat de kleine een week bij mij zou zijn.
De kinderbescherming is zo slecht nog niet. Wel komt er een jaar lang iemand meekijken of de omgang wordt nagekomen en wij moeten als ouders met elkaar gaan communiceren. Helaas voor ex ze heeft de strijd verloren. Zij dacht slim te doen om al die hulpverleners binnen te halen en nu trekt ze aan het kortste eind.
Oma Tobben
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 jun 2015, 11:26

Re: concept binnen

Bericht door Oma Tobben »

Wat fijn Bertje! Dus jullie krijgen ook een gezinsvoogd?
Hopelijk werkt je ex mee, nu het 'verplicht is'.
Een week elke keer! Super!
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: concept binnen

Bericht door Voiceless »

Mooi resultaat, maar juich niet te vroeg. Het is een advies aan de rechter, die mogelijk de opdracht aan de voogd gaat geven om dit te onderzoeken. Verwacht dus niet vanaf dag 1 co-ouderschap, want daarvoor moet eerst de communicatie goed zijn. In de zitting die komt zal alleen de ots bekrachtigd worden. Verandering van omgang is niet verzocht, dus daar komt geen beslissing over.

Gelukkig heeft de voogd wel dwingende middelen om zaken af te dwingen. Zo zie je maar, jouw ex heeft een wapen ingezet wat zich tegen haar gekeerd heeft.

Ik zou overigens niet reageren op het verslag. Als er echt zaken zijn, laat dat de advocaat op de zitting. Jouw reactie verdwijnt in bijlage zoveel en wordt niet gelezen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: concept binnen

Bericht door ll2014 »

Bertje schreef:wij moeten als ouders met elkaar gaan communiceren. Helaas voor ex ze heeft de strijd verloren. Zij dacht slim te doen om al die hulpverleners binnen te halen en nu trekt ze aan het kortste eind.
Ziet er voorlopig goed uit, maar pas wel op met je houding, daar spreekt namelijk niet echt uit dat je je best doet om samen te werken met je ex en voor een co-ouderschap zal dat toch moeten.
Zonder communicatie geen co-ouderschap en als er geen communicatie komt is het maar de vraag wat er dan besloten wordt.
Als jij dan duidelijk maakt dat jij je best doet voor een goede communicatie, maar ex daar niet aan meewerkt heb je kans op hoofdverblijf bij jou, maar hek kan dan net zo goed weer andersom gaan.
Daar heb je nog een flinke uitdaging aan.
Mijn ex weigert al 5 jaar elke fatsoenlijke vorm van combinatie en gedraagt zich volkomen onbeschoft wat dat betreft, maar het heeft nog heel wat moeite gekost om de rechter zover te krijgen dat het hoofdverblijf bij mij zou komen.
Mijn ex was het wel eens met een 50/50 verdeling zolang zij maar 100 procent van de financiën kreeg voor haar 50%.
Ik heb dus op een gegeven moment die 50% van het verblijf bij mij op het spel moeten zetten omdat in de praktijk blijkt dat een 50/50 verdeling gewoon niet werkt zonder communicatie.
MdeR
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:13

Re: concept binnen

Bericht door MdeR »

Hallo Bert,

of iemand anders die mijn vraag kan beantwoorden. Hoe verloopt het gesprek tussen de Raad en de desbetreffende kinderen bij een opvoedkundig onderzoek? Of en welk soort vragen aan de kinderen gesteld worden, waar men op let, enz?

Alvast bedankt!
M
Oma Tobben
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 jun 2015, 11:26

Re: concept binnen

Bericht door Oma Tobben »

Hoi MdeR,

Bij ons werd, na het door de rechter opgelegde onderzoek van de RvdK (bestaande uit 1 gesprek met moeder, 1 met kind, 1 met vader en 1 met school door 1 medewerker van de Raad), en na het verslag daarvan en de respons van moeder en vader daarop, ook een 'opvoedkundig onderzoek' aangekondigd, waar 2 medewerkers met onze kleinzoon wilden praten en ook nog even met de ouders, allemaal apart. Bij moeder waren ze wel even bezig, bij vader maar zeer kort, waarna ze naar kleinzoons kamer gingen om met hem te praten. Ook niet al te lang, maar kleinzoon was daarna erg van streek en wilde er niet over praten. Wij nemen aan dat ze hem hebben uitgelegd dat ze vinden dat moeder het allemaal niet aan kan en dat er een gezinsvoogd komt. Dat staat namelijk ook in het verslag.
Dat 'onderzoek' bleek dus helemaal geen onderzoek te zijn, maar een mededeling.
Verder heb ik, na zoeken op Internet en vragen op dit forum, nog geen mensen gevonden die weten wat dat 'opvoedkundige onderzoek' zou moeten zijn....
MdeR
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:13

Re: concept binnen

Bericht door MdeR »

Hallo Oma Tobben,

Inderdaad, ik kan ook nergens vinden wat een opvoedkundig onderzoek is, inhoud en gaat.

Ik heb de Raad gevraagd wat hun onderzoeksdoelstelling/vraag is. Wat hun motivatie is om dit onderzoek uit te voeren en hoe de gesprekken met de kinderen verlopen/gaan.
Ben benieuwd of ik hierop een antwoord krijg.
M.i. Is er totaal geen reden voor een onderzoek, laat staan een ots; omgang ligt vast (door rechter uitgesproken) en loopt, omgang verloopt rustig. Kinderen doen het meer dan goed op school.

Ben ook benieuwd of er meer mensen op dit forum ervaring hebben met een opvoedkundig onderzoek.

Grt
M
Oma Tobben
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 jun 2015, 11:26

Re: concept binnen

Bericht door Oma Tobben »

Dat heb ik 2 maanden geleden ook op het forum gevraagd, maar geen enkel forumlid gaf aan er over gehoord te hebben.
Nogmaals: bij ons was het dus absoluut geen onderzoek, dat opvoedkundig onderzoek, maar een mededeling.
Raar, maar waar!
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Re: concept binnen

Bericht door Bertje »

Echt onderzoek hebben ze bij ons ook niet gedaan. Meer iets opgelegd.
Ik ben nu verplicht om mijn zoon met opbouw aan het eind van het jaar voor de helft bij mij te hebben. Daar hebben we ons ook hard voor gemaakt helaas voor ex heeft zij dit verloren. Wel merk ik nu dat het best lastig plannen is want nu zijn wij ook verantwoordelijk voor zwemlessen en andere afspraken. Wij moeten behoorlijk plannen. Maar ja als we de afspraken niet nakomen dan komt de RvdK weer . Pff lastig gewoon hoor, zij doen geen onderzoek ze delen alleen iets mee wat in hun straatje past. Toevallig in mijn voordeel.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: concept binnen

Bericht door ll2014 »

Bertje schreef:Ik ben nu verplicht om mijn zoon met opbouw aan het eind van het jaar voor de helft bij mij te hebben.
Je zou dit ook als een (voor)recht kunnen zien in plaats van als een verplichting....
Ik denk dat een 50/50 verdeling voor het kind de meest ideale verdeling is op voorwaarde dat de beide ouders daar goed mee kunnen omgaan. Als één van de ouders daar niet in meegaat is het gedoemd te mislukken.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: concept binnen

Bericht door Voiceless »

De raad doet onderzoek bij gezinnen waar opvoeden een probleem is. Je zou dus snel een onderzoek van de raad een opvoedkundig onderzoek kunnen noemen.

De raad kan alleen onderzoeken, alleen de rechter kan iets opleggen. Dat moet de raad vragen aan de rechter (als de rechter niet heeft gevraagd om een onderzoek). Ieder rapport van de raad heeft pas waarde als de rechter zich daarover heeft uitgesproken.

De raad heeft niet veel mogelijkheden, alleen een advies of het verzoeken om een maatregel (meestal ots). De ots wordt uitgevoerd door een gezinsvoogd, die wordt aangesteld door de rechter. Deze heeft wel veel bevoegdheden.

Een onderzoek van de raad is geen waarheidsvinding en zeker niet objectief. Zelden komt de raad met de conclusie na onderzoek dat er niets nodig is, en vaak worden losstaande uitspraken van personen uit hun verband gerukt en als losstaande stelling ter onderbouwing van een conclusie/onderzoeksvraag weergegeven.

Maar bovenal de raad is geen hulpverlener, maar een kille instantie die je beter niet in jouw leven kunt hebben.

@Bertje, heeft de rechter dan een uitspraak gedaan?
MdeR
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:13

Re: concept binnen

Bericht door MdeR »

Voiceless, wat valt er onder op voedkundig/opvoed problemen? Voor mij is dit een container begrip, waar werkelijk alles onder geschoven kan worden.

Of zijn hier regels voor?

Groet
M
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: concept binnen

Bericht door Voiceless »

Het is een container begrip en dat is ook het probleem. De Raad heeft niets aan ouders die geen probleem hebben. Met dit begrip vinden ze altijd wel iets.
Plaats reactie