Wel of geen contact zoeken?

Heeft u een onderwerp waarover u denkt dat hierover gediscussieerd kan worden, dan kan dit hier.
Plaats reactie
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Wel of geen contact zoeken?

Bericht door Condat47 »

Hoe denken jullie hier over:

Onze omgangsregeling is tijdelijk opgeschort door de rechter (wegens communicatieproblemen volgens de moeder) maar wel met het dwingende advies aan de moeder om de omgangsregeling ASAP terug op te starten.
Dit is niet gebeurd en cursus 'kinderen uit de knel' heeft averechts gewekt waardoor ik zelf de keuze heb gemaakt om dit traject stil te leggen.

Ik heb dus (nu nog tijdelijk) geen omgangsregeling maar betekend dit in de praktijk ook dat ik geen enkel contact mag zoeken met mijn zoon? Hoe moet dit dan als je elkaar per toeval tegen komt in de plaatselijke supermarkt? Mag ik ook niet naar hem zwaaien op het schoolplein? Mag ik ook geen brief of kaartje persoonlijk afgeven aan de deur? Mag ik ook niet zwaaien door het raam?

Wordt ik dan ineens behandeld als een crimineel met een straatverbod?

Mag moeder van mij eisen dat ik geen contact zoek met mijn kind?

Graag jullie mening en wie weet heeft iemand ervaring met dit vraagstuk.
Bertje
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mar 2016, 19:57

Re: Wel of geen contact zoeken?

Bericht door Bertje »

Ik zou niet aan de deur gaan maar wel gewoon zwaaien naar mn zoon als ik hem tegenkom. wanneer je doe alsof je je zoon niet ziet of niet zwaait krijgt je zoon ook het idee van papa wilt mij niet zien en dat kan je ex weer mooi tegen je gaan gebruiken.
Ook zou ik gewoon een kaartje ofzo sturen.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Wel of geen contact zoeken?

Bericht door Voiceless »

Geen omgangsregeling wil niet zeggen dat er een contactverbod is. Dus contact mag, maar je moet wel uitkijken met zelf direct contact zoeken. Kan namelijk wel een aanleiding zijn om een contactverbod te vragen.

Verder blijf je wel alle rechten en plichten met betrekking tot het gezag houden. Dus gesprekken op school, toestemming geven voor belangrijke zaken, etc. Ook jou informeren hoort daarbij.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Wel of geen contact zoeken?

Bericht door Condat47 »

Voiceless,

Toen zoon naar school ging hebben we bij moeder aangegeven dat wij de informatie zelf bij school zouden halen. Dit hadden we ook in eerste instantie afgesproken met school. School verschillende malen aangesproken op het niet verkrijgen van informatie maar dit heeft niets geholpen. De strijd met school winnen we niet en hebben we dus opgegeven.

Vervolgens aan moeder aangegeven dat we toch graag informatie willen ontvangen en nu wil ze natuurlijk niets geven onder het mom van 'je zou het toch zelf regelen'.

Verder ontvangen we geen enkele informatie behalve als ze op vakantie wil naar het buitenland, dan ontvangen we het dringende verzoek om toestemming te geven :evil:

Gezag blijkt in de praktijk geen enkele meerwaarde te hebben voor de man (toch niet voor ons).

Een ouderschapsplan blijkt al helemaal een vodje papier. Ook hier staat natuurlijk in dat moeder het contact met de andere ouder zal bevorderen, vakantie op tijd zal aanvragen enz. Wordt totaal niet naar gekeken.
Helaas hebben wij destijds een zin laten opnemen (om van het hele gezeur af te zijn) dat we gaan betalen aan de studie van zoon totdat hij 30 is. Let op: hier gaat ze natuurlijk wel op terug komen want als het in haar voordeel is horen we ze wel. Het liefst zou ik dit ouderschapsplan nietig willen verklaren maar dat zal wel niet mogelijk zijn. Ik denk dat ik haar wel steeds ga melden dat zij zich er niet aan houdt om zo een dossier op te bouwen voor de toekomst mocht het wel eens tot een rechtszaak komen.
JCC
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 dec 2010, 09:46

Re: Wel of geen contact zoeken?

Bericht door JCC »

Met dat schoolbijltje heb ik ook wel eens gehakt.

Een stevig mailtje naar het bestuur van de school heeft ervoor gezorgd dat het destijds aardig gedonderd heeft voor deze leraar die zijn excuses aanbood en volledig zijn medewerking verleende tot groot ongenoegen van de "zorgende" ouder.

Nu zitten ze op het voortgezet onderwijs en zou ik het niet weten hoe het werkt, ze houden me nu zelf op de hoogte wat nog steeds stiekem schijnt te moeten maar we hebben leuke contactmomenten en dat is al veel beter als niets...

Gezag stelt in de praktijk idd weinig voor was ook mijn ervaring. Ik lees hetzelfde in je verhaal. Heb nooit informatie gehad behalve als het over het moeten betalen ging, nooit enig aandeel gehad in schoolkeuzes of handtekeningen moeten zetten, ook informatief was het stil en ook mijn verjaardag is altijd vergeten. Dit is gelijkwaardig ouderschap in de praktijk van Nederland, kan er uren over schrijven.

Gewoon doen wat je goeddunkt, in ieder geval kaarten blijven sturen. Bloed kruipt echt waar het niet gaan kan en een bloedband kan ook een moeder niet doorsnijden.
Plaats reactie