Nieuwe partner en draagkracht

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
D. Ivorce
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mar 2016, 05:01

Nieuwe partner en draagkracht

Bericht door D. Ivorce »

Sinds dit jaar heb ik een geregistreerd partnerschap samen met mijn nieuwe partner. Ik betaal me blauw aan mijn oude echtelijke woning (waar ex nog prinsheerlijk woont) en kinder- en partneralimentatie.
Binnenkort zal uit mijn nieuwe relatie ons eerste kind geboren worden :-) Om deze reden zal er een nieuwe alimentatieberekening gemaakt moeten worden. Mijn draagkracht zal ook anders worden omdat ik dus nu een nieuwe partner heb. Nu lees ik overal dat de nieuwe partner geacht wordt om de helft van de woonlasten te betalen. Maar mijn vriendin studeert (zonder beurs) en is momenteel bezig met haar zwangerschapsverlof. Daarna zal ze haar studie (met onbetaalde stage) weer oppakken. Ze zal niet in staat zijn om bij te gaan verdienen als ze studeert en ook een baby te verzorgen heeft.
Zijn er uitzonderingen mogelijk op de verwachting dat de nieuwe partner de helft van de woonlasten zal meebetalen?
Benadeelde
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 feb 2015, 13:51

Re: Nieuwe partner en draagkracht

Bericht door Benadeelde »

Hoi D.Ivorce,

Dit is wat ik weet. Bij kinderalimentatie gebruiken ze voortaan een percentage van het netto inkomen wat opgegeven mag worden als woonlasten. Dit percentage is 30%. Draagkrachtformule is netto inkomen x 30% + € 890,00 = .... dit totaal wordt verminderd van het netto inkomen incl. vakantiegeld waarvan 70 % van naar de kinderen gaat.

Volgens mij werkt het zo (echter dit zul je na moeten vragen of zelf verder uitzoeken) Voor het bepalen van de kinderbehoefte van je kind met huidige partner gaan ze uit van het inkomen van je huidige partner en van jezelf om de kinderalimentatie te bepalen. Voor je andere kinderen is de kinderbehoefte al bepaald en zal gekeken worden naar het inkomen van je ex en jouw inkomen. Draagkracht van jouw huidige partner wordt gebruikt voor jullie eigen kind en de draagkracht van je ex wordt gebruikt voor je kinderen met je ex. Jouw draagkracht wordt dus verdeeld over alle kinderen na ratio. Het één en ander is afhankelijk of dat er voldaan wordt aan de kinderbehoefte en of dat je wel of geen recht hebt op zorgkorting.

Bij het inkomen van je ex wordt het kindgebonden budget + ouderkop bij het inkomen geteld. Minimaal zal zij € 50,00 bij moeten dragen.

Wat betreft de partneralimentatie dat is een ander verhaal. Allereerst komt kinderalimentatie heb je nog draagkracht over dan wordt de partneralimentatie bepaald. Bij partneralimentatie wordt weer gekeken naar wat de daadwerkelijke woonlasten zijn die betaald dienen te worden en kijkt men naar de daadwerkelijke zorgkosten.

Echter het is ook van belang wat je destijds hebt afgesproken. Met andere woorden wat hebben jullie afgesproken omtrent de oude woning. Wat staat er in de beschikking vermeld.

Hoe je draait wendt of keert, je hoeft niet meer te betalen dan je draagkracht. En betaal je momenteel teveel dan zal dat moeten worden herzien.

Wat je kunt doen, lees rechtsuitspraken dan weet je hoe er mee omgegaan wordt. Tevens kun je in het rapport alimentatienormen lezen hoe partneralimentatie wordt berekend. Bovendien hoe meer jezelf weet hoe minder dat je uit hoeft te laten zoeken door een familieadvocaat wat je dan ook weer geld scheelt.
Plaats reactie