Let op: Kart is niet geschikt voor herberekeningen KA !

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Benadeelde
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 feb 2015, 13:51

Let op: Kart is niet geschikt voor herberekeningen KA !

Bericht door Benadeelde »

Bij herberekening kinderalimentatie gaat 70% van de draagkrachtruimte naar de kinderen.

Bij het nieuwe wetsvoorstel gaat 100% van de draagkrachtruimte naar de kinderen.

"KART is nog niet geschikt voor het berekenen van wijzigingen". Staat duidelijk vermeld op hun site.

Echter een verschil van 30% betekent een verhoging van het betalen van KA.

Vraag me werkelijk af hoe een alimentatieplichtige met een modaal inkomen nog moet rondkomen....?

Ook vind ik het onbegrijpelijk dat een alimentatieplichtige woonlasten moet betalen aan zijn ex voor hun kinderen terwijl de alimentatieplichtige dezelfde woonlasten heeft. Zou de kindgebonden kosten tabel gehandhaafd worden als zijnde te betalen kinderalimentatie dan zou dat veel eerlijker zijn omdat dit de kosten zijn wat een kind kost volgens de Nibud. De kindgebonden kosten tabel valt een stuk lager uit als de kinderbehoefte. Kinderbehoefte bestaat grotendeels uit woonlasten dat is me wel duidelijk geworden door dit wetsvoorstel.

Daarbij ontvangt de alimentatiegerechtigde kinderbijslag, indien het inkomen laag is kindgebonden budget + evt. ook nog ouderkop indien de ouder alleen is, zorgtoeslag, huurtoeslag en inkomensafhankelijke combinatiekorting indien de alimentatiegerechtigde werkt.

Een alimentatieplichtige met een modaal inkomen wordt op bijstandsniveau gezet om zijn of haar draagkracht te berekenen echter in de praktijk ontvangt hij of zij geen van bovenstaande toeslagen waardoor het heel moeilijk wordt om rond te komen

Schaf verblijfskosten, zorgkortingen af dan word de alimentatie gerechtigde niet meer financieel beloond als hij of zij de omgang verstoord en laat de alimentatieplichtige de kindgebonden kosten betalen volgens tabel. Deze bedragen zijn een stuk lager als de kinderbehoefte en veel realistischer. Een alimentatieplichtige weet dan waarvoor hij of zij betaalt. Dat noem ik transparant.

De kindgebonden kosten tabel kan op de site van de rijksoverheid geplaatst worden zodat ieder ouder kan zien wat de kindgebonden kosten zijn. Volgens dit tabel dient KA betaald te worden indien de draagkracht het toelaat. Op deze wijze is het niet meer nodig om voor iedere poepscheet een rechtszaak te beginnen om de KA aan te laten aanpassen.

Als de overheid wilt hervormen doe het dan goed en rechtvaardig.

Rechtszaken voeren is schadelijk voor de kinderen. Zorgkorting of verblijfskosten is schadelijk voor de kinderen omdat de alimentatiegerechtigde weet dat als hij of zij de omgang verstoort meer KA kan ontvangen.
F1fan
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 sep 2012, 19:29

Re: Let op: Kart is niet geschikt voor herberekeningen KA !

Bericht door F1fan »

Beste Benadeelde,

Begrijp helemaal wat je bedoelt. Mijn ex (momenteel in de bijstand) kan zelfs sparen!. Ik heb ook een modaal inkomen en leef van week tot week (maak zelfs gebruik van huishoudboekje om binnen budget te blijven), geen toeslagen niks.
1,3% indexering was weer rekenen, weer zoveel euro p.m. minder te besteden...
Ik wil het allerbeste voor mijn kinderen en gun ook mijn ex het beste, maar zoals het nu in NL gaat slaan we volledig de plank mis. Wanneer wordt de politiek c.q. rechterlijke macht wakker?
Mijn voorstel zou zijn om petitie (vanuit dwaze vaders) op te stellen en aan de kamer aan te bieden zodat het in ieder geval aangekaart wordt.
meester
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jan 2016, 14:44

Re: Let op: Kart is niet geschikt voor herberekeningen KA !

Bericht door meester »

Ik zou er toch een stuk op vooruitgaan wanneer ik de bedragen van KART gebruik (totaal ruim 180 euro per maand voor KA van 3 kinderen).
Dus......
Benadeelde
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 feb 2015, 13:51

Re: Let op: Kart is niet geschikt voor herberekeningen KA !

Bericht door Benadeelde »

Meester,

Wat ik wil zeggen is dat je volgens mij met de huidige methode er nog meer op vooruit moet kunnen gaan.

Op onderstaande link kun je uitrekenen wat je nu kwijt zou zijn aan KA volgens jouw draagkracht. Indien jouw draagkracht en die van jouw ex aan de kinderbehoefte voldoen dan wordt de kinderbehoefte na ratio over beide ouder verdeeld. Ontvang jij ook nog zorgtoeslag dan wordt dit bedrag in mindering gebracht op je draagkracht.

Zoals je kan zien wordt gerekend met 70% en niet met 100% volgens het nieuwe wetsvoorstel.

https://www.rechtspraak.nl/SiteCollecti ... l-2016.pdf
meester
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jan 2016, 14:44

Re: Let op: Kart is niet geschikt voor herberekeningen KA !

Bericht door meester »

Ik heb je net een PB gestuurd.
Benadeelde
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 feb 2015, 13:51

Re: Let op: Kart is niet geschikt voor herberekeningen KA !

Bericht door Benadeelde »

Sorry, voor de geïnteresseerden,

Zie vorige mail, ik heb een schrijffout gemaakt ouder moet zijn ouders
en zorgtoeslag moet natuurlijk zorgkorting zijn :)
Plaats reactie