Stand van zaken nieuwe wetgeving

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
meester
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jan 2016, 14:44

Stand van zaken nieuwe wetgeving

Bericht door meester »

Beste mensen,

Een jaar geleden werd er veel gesproken over een nieuwe wetgeving om de KA makkelijker en eerlijker te berekenen. Ik heb destijds de tool ingevuld (http://www.berekenkinderalimentatie.nl/) en daarin kwam naar voren wat ik eigenlijk al lang wist: Ik betaal te veel KA (30%).
Het ging om een wetsvoorstel van Recourt (PvdA) en Van der Steur (VVD).
Wie weet er wat de stand van zaken is hierin?

Ik hoor graag van jullie!
Benadeelde
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 feb 2015, 13:51

Re: Stand van zaken nieuwe wetgeving

Bericht door Benadeelde »

Hoi Meester en alle anderen die dit antwoord lezen,

Het wetsvoorstel berekent nadeliger de KA uit ten opzichte hoe het nu geregeld is.

(Dus meester u betaalt nu ook al veel te veel KA)

Ik hoop dus van ganser harte dat dit wetsvoorstel voor alle alimentatieplichtigen geen doorgang gaat vinden.

Het verschil tussen de huidige draagkrachtberekening en het nieuwe wetsvoorstel is het feit dat bij de huidige draagkrachtberekening rekening wordt gehouden met 70% van de draagkrachtruimte wat naar de kinderen gaat. Bij het nieuwe wetsvoorstel gaat 100% van de draagkrachtruimte naar de kinderen. Een verschil van maar liefst 30%.

Aangezien een alimentatieplichtige eerst op bijstandsniveau wordt gezet om de draagkrachtruimte te berekenen. Vraag ik me werkelijk, indien de alimentatieplichtige werkt, waar hij of zij bijvoorbeeld zijn werkelijke zorgkosten van moet gaan betalen aangezien hij of zij geen zorgtoeslag ontvangt. Immers 100% gaat naar de kinderen. Daarbij veroorzaakt deze wetgeving meer wijziging van omstandigheden waardoor iedere keer een nieuwe rechtszaak opgestart kan worden. Want iedere wijziging blijft langs het gerecht gaan.
Plaats reactie