Indexering 2016

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Indexering 2016

Bericht door Condat47 »

Ter info.


Alimentatie 2016 berekenen

Het indexeringspercentage voor 2016 is vastgesteld op 1,3%. Dit betekent dat de alimentatie met 1,3% wordt verhoogd.
JCC
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 dec 2010, 09:46

Re: Indexering 2016

Bericht door JCC »

Ik had het ook al gelezen en er bekroop me een onbehaaglijk gevoel over de hoek waarin je thuishoort als plichtige.

Sinds begin dit jaar ben je er voor 2 kinderen al rond de 90 euro netto op achteruit gegaan. Dit kreeg je gelijk dus al automatisch minder terug want men weet bij onze overheid wel hoe de vork in de steel zit en om dus te voorkomen dat achteraf invorderen onmogelijk blijkt te zijn, in een heleboel gevallen, ging dit dus automatisch.

Nou is er ook een positieve indexatie want het leven wordt duurder en het salaris zou dus zijn gestegen. Nergens heeft men rekening gehouden met de terugval van de teruggaaf, dat zou allemaal opgelost moeten zijn in goed overleg met je ex. De kinderen en veelal de moeder lijden hier dus niet onder, mede door onmogelijke communicatie en de vader vangt de klappen op in de praktijk en maakt maar een paar overuurtjes extra. Daar ben je vader voor blijkt in de praktijk van Nederland.

In de praktijk is het dus ook de broekriem verder aanhalen en nogmaals 1.3 procent erbij.
F1fan
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 sep 2012, 19:29

Re: Indexering 2016

Bericht door F1fan »

Ja, het is weer te triest voor woorden.
Neem me niet kwalijk, ik heb alles voor mijn kinderen over, maar dit is alleen positief voor de NL staat. Mijn salaris staat al ruim 5 stil, geen jaarlijkse indexering o.i.d.
Dus kan mijn budget per maand negatief gaan bijstellen voor 2016.

M.b.t. die teruggaaf geen overleg gehad met ex, aangezien mondelinge afspraken niet geldig zijn (mits iemand hier andere ervaring heeft?). Je zult het toch rechtsgeldig moeten maken (en daar heb ik het geld niet voor :( ).
Danny54
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 dec 2014, 10:38

Re: Indexering 2016

Bericht door Danny54 »

https://www.nationaleombudsman.nl/rapporten/2013/062 :)

Dit is wel een creatief terrein.

Je ex zal een beschikking van de rechter nodig hebben om bijvoorbeeld het LBIO to inning te vragen. Dus voor je ex is het belangrijk om ten alle tijden alles via de rechter te laten bekrachtigen.

Maar dat is om aan het LBIO te kunnen bewijzen dat je ergens WEL recht op hebt. We hebben het hier echter over andersom...

Onderlinge afspraken zijn nog steeds geldig. Toevallig een half jaar terug van de rechter hier nog een commentaar op gehad bij onze eigen zaak; wij hadden onderling een afspraak over de partneralimentatie gemaakt, en die bijgevoegd bij de papieren rondom onze wijzigingen ouderschapsplan. Reactie van de rechter: er is geen grond om jullie afspraak op te nemen in een beschikking, maar als onderlinge afspraak zijn jullie er wel aan gebonden.

De link hier boven is een commentaar van de ombudsman op dit soort situaties. Een mondelinge afspraak is op zich lastig, maar zelf kan je wel je afspraken op schrift zetten. En mocht je ex op een punt alsnog naar het LBIO stappen om tot inning over te gaan met de oude beschikking, heb jij een papier waarop staat dat er een nieuwere afspraak is; en die afspraak tussen jou en je ex zou nog steeds geldig moeten zijn, en wordt zo te lezen ook door het LBIO meegenomen.

Maar; ik ben geen advocaat (hoewel ik zo na 2 jaar wel heb besloten om een studie recht op te pakken uit interesse ;) ). Mijn tip; gratis inloopspreekuur bij een advocaat om dit te bespreken...?

(Oh ja, en nog een laatste indicatie: aanvraagformulier inning door LBIO, https://www.lbio.nl/alimentatie/aanvrag ... limentatie, vraag 5: "Heeft u met uw ex-partner schriftelijk of mondeling afspraken gemaakt die afwijken van de rechterlijke uitspraak?* Nee/Schriftelijk/Mondeling/Beide". Ook als je ex die niet op zou geven, kan je dat zelf wel doen)
Plaats reactie