Verkapte Partner alimentatie voor Hypotheek.

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
franky
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jun 2015, 12:28

Verkapte Partner alimentatie voor Hypotheek.

Bericht door franky »

Hallo,

Ik ben vorig jaar gescheiden en ben blijven wonen in het huis wat van ons beide is.
Ik betaal nu 400 euro partner alimentatie die ik terug gestort krijg alzijnde hypotheek bijdrage. Hierdoor kan ik betaalde partner alimentaite aftrekken van de belasting.

Heeft dit nog zin met de nieuwe regeling?

Graag jullie ideeen en adviezen hierover.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Verkapte Partner alimentatie voor Hypotheek.

Bericht door ll2014 »

Welke nieuwe regeling bedoel je?
Wat is overigens het voordeel, partneralimentatie kan je aftrekken van je inkomen, maar je hypotheek toch ook?
Nu betaal je 400 euro partneralimentatie, maar kunt 400 minder hypotheek aftrekken.
Je ex ontvangt 400 euro partneralimentatie, betaald daar belasting over maar kan waarschijnlijk de 400 via jou betaalde hypotheek aftrekken.
Al met al zie ik de winst van de constructie niet.
franky
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jun 2015, 12:28

Re: Verkapte Partner alimentatie voor Hypotheek.

Bericht door franky »

Het voordeel was dat we beide kunnen profiteren van belasting teruggaaf.
Ik met de helft van de hypotheek + partner alimentatie.
Mijn ex met haar deel van de hypotheek.

Ik begreep dat ik partner alimentatie niet meer kan aftrekken m.i.v. 1 jan 2015.
Dat zou dus inhouden dat deze constructie voor mij geen voordeel meer heeft.

Daarover wil ik graag meer weten.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Verkapte Partner alimentatie voor Hypotheek.

Bericht door ll2014 »

Ik snap het voordeel nog steeds niet, want jij kunt de partneralimentatie aftrekken, maar zij moet bijtellen, uiteindelijk schiet je daar toch niets mee op?

Voor zover ik weet is partneralimentatie nog steeds gewoon aftrekbaar voor de betaler, en belast voor de ontvanger.
franky
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jun 2015, 12:28

Re: Verkapte Partner alimentatie voor Hypotheek.

Bericht door franky »

Even voor de duidelijkheid. Dit was ik vergeten te vermelden. Ik betaal geen partneralimentatie. De afspraak die we hadden gemaakt is om tot 2 jaar na scheidingsdatum dit wel te doen en dan in deze vorm. Na 2 jaar betaal ik dus geen partneralimentatie meer.

Mijn Ex kan nog 2 jaar lang hypotheek rente aftrekken als ze geen hoofdbewoner meer is.
Haar voordeel zou zijn dat ze meer kan aftrekken als dat ze op moet tellen. (lijkt me)
Als dat niet zo is vraag ik me idd af waarom het buro die dit geregeld heeft dit heeft voorgesteld. (easy echtscheiding in Tilburg)
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Verkapte Partner alimentatie voor Hypotheek.

Bericht door ll2014 »

franky schreef:Haar voordeel zou zijn dat ze meer kan aftrekken als dat ze op moet tellen. (lijkt me)
Dat zie ik dus niet 400 alimentatie bijtellen en 400 hypotheek aftrekken levert volgens mij niets op, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
franky
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jun 2015, 12:28

Re: Verkapte Partner alimentatie voor Hypotheek.

Bericht door franky »

Zou het dan zo zijn dat ik haar deel als extra kan aftrekkken?
Omdat zij geen hoofdbewoner meer is mag ik haar deel niet aftrekken maar wel in de vorm partner alimentatie. Zou dat het zijn?
Arizona
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 dec 2014, 21:38

Re: Verkapte Partner alimentatie voor Hypotheek.

Bericht door Arizona »

Er zijn denk ik betere manieren om dit (evt. onderhands) te regelen. Zij moet bijvoorbeeld belasting betalen over de PA die ze krijgt.

En verder vergis je je volgens mij in het volgende: KA is ntiet meer te gebruiken als aftrekpost in 2015. PA volgens mij nog steeds wel (PA=Partner alimentatie)
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Verkapte Partner alimentatie voor Hypotheek.

Bericht door ll2014 »

Arizona schreef:KA is ntiet meer te gebruiken als aftrekpost in 2015. PA volgens mij nog steeds wel (PA=Partner alimentatie)
Klopt, en daarom wordt KA aan de ontvangende kant ook niet belast en PA wel.
PA onderhands betalen is dus niet voordelig, dan kan je het niet aftrekken en normaal gesproken is de belasting aan de ontvangende kant lager dan aan de betalende kant.
Plaats reactie