Ex heeft zonder toestemming kinderen overgeschreven

Plaats hier alles wat u met wetgeving te maken heeft.
Dit kunnen onderwerpen over de huidige wetgeving zijn of voorstellen voor nieuwe.
Plaats reactie
Anton
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 mei 2015, 21:12

Ex heeft zonder toestemming kinderen overgeschreven

Bericht door Anton »

Mijn ex gaat per 15 juli in haar nieuwe huurwoning wonen. We zijn er nog niet uit waar we de kinderen ingeschrijven want dit is nog een bespreekpunt in het ouderschapsplan wat momenteel bij de mediator gevormd wordt. Meest logische is wel bij haar ivm toeslagen e.d.
Ik kwam er achter dat ze de kinderen en zichzelf al bij de gemeente ingeschreven heeft per 15 juli. We zijn nu nog samenwonend en hebben beiden ouderlijk gezag. Ik heb geen toestemming verleend. Wat moet/kan ik hier mee?
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Ex heeft zonder toestemming kinderen overgeschreven

Bericht door ll2014 »

Ik zou naar de gemeente gaan en daar duidelijk maken dat deze overschrijving zonder jouw toestemming is gebeurd en verzoeken ze weer terug naar het oude adres over te schrijven.
Zolang er geen rechtelijke uitspraak ligt dat het hoofdverblijf bij haar komt te liggen, heeft ze geen enkel recht dit te doen, en jij hebt nu in ieder geval even veel recht om ze terug over te schrijven.
Als jij het geen probleem vind, kan je het natuurlijk ook zo laten, maar ik zou dit niet zomaar accepteren.
Anton
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 mei 2015, 21:12

Re: Ex heeft zonder toestemming kinderen overgeschreven

Bericht door Anton »

De gang naar rechter wil ik voorkomen. Maar bij een eventuele rechtzaak: wat vindt een rechter van zo'n actie. Wat is mijn positie dan? Natuurlijk hangt dat van de algehele casus af maar zijn er ook standaarden bij zo'n actie?
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Ex heeft zonder toestemming kinderen overgeschreven

Bericht door ll2014 »

Ik denk niet dat het de rechter veel interesseert.
Wat zou een rechter er ook mee moeten doen.
Het geeft vooral iets aan over hoe slecht je ex te vertrouwen is, normaal ga je toch geen zaken doorvoeren waarover je nog in overleg bent...
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Ex heeft zonder toestemming kinderen overgeschreven

Bericht door kiekiek »

Mijn hex heeft onze zoon ook buiten mij om ingeschreven op een school waar ik het totaal mee oneens ben. Daar was ze van op de hoogte. In het begin zeurde ze nog over schoolboeken, maar dat is door mij compleet genegeerd, hoeft ze ook niet mee aan te komen. Hoewel hij een goede leerling is, gaat hij het eerste jaar al met de hakken over de sloot over, maar ook daar heb ik afstand van genomen. Voor school maakte het niet uit dat de handtekening van de vader ontbrak.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Benadeelde
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 feb 2015, 13:51

Re: Ex heeft zonder toestemming kinderen overgeschreven

Bericht door Benadeelde »

ik vind het heel trikkie wat hier gebeurd aangezien jullie nog niet hebben besloten hoe het ouderschapsplan komt uit te zien. ik neem aan dat je nog niet gescheiden bent aangezien jullie nog in het mediation traject zitten. ik vraag me af of dat het wettelijk wel mag ?

Denk goed na voordat je het ouderschapsplan tekent. Eenmaal getekend dan valt het betreft de omgang moeilijk te wijzigen. Een rechter kijkt naar het "belang" van het kind. Waarbij de alimentatiegerechtigde (verzorgende) meestal gelijk krijgt.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Ex heeft zonder toestemming kinderen overgeschreven

Bericht door ll2014 »

Benadeelde schreef:ik vraag me af of dat het wettelijk wel mag ?
Strikt genomen mag het wettelijk niet, over een wijziging van inschrijving van een kind onder 16 jaar, moeten beide ouders het eens zijn.
Als ze het niet eens zijn dan is een besluit van de rechter noodzakelijk.

Je kunt de gemeente hier misschien niet de schuld van geven, die gaan er van uit dat als één ouder een verhuizing doorgeeft, de ander het er mee eens is.
Toch vragen ze voor afgifte van bijvoorbeeld een paspoort wel beide handtekeningen, vreemd eigenlijk.
welwillend
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jan 2022, 21:25

Re: Ex heeft zonder toestemming kinderen overgeschreven

Bericht door welwillend »

Mijn ex heeft ook zonder mijn toestemming ons paar maanden oude kind "verhuist" naar haar adres. De gemeente werkt hier gewoon aan mee zolang het de moeder is die dit doet. Er wordt door de gemeente ook geen contact opgenomen met de vader. Ik heb me erover verbaasd want ik had niet verwacht dat een gemeente tegen haar eigen regels in gaat. Inmiddels is het mij volstrekt duidelijk geworden dat het veel verder gaat en in Nederland moeders de kinderen met alle gemak van de wereld volledig aan het ouderlijk gezag van de vader kunnen onttrekken. De vader heeft op papier misschien net zo veel te vertellen als de moeder (als het kind erkent is en beiden ouderlijk gezag hebben) maar in de praktijk helemaal niets. Als de moeder het belang van de kinderen totaal niet ziet en de vader volledig uit haar leven wil bannen, wordt haar werkelijk geen strobreed in de weg geglegd! Wat de vader rest, is een gang naar de rechter om een verzoekschrift tot vaststelling van een omgangsregeling in te dienen. Dat is, zoals wederom tot mijn verbazing blijkt, een lange weg. Hoe langer het duurt, hoe meer je als vader op achterstand komt te staan omdat je zo lang geen contact met je kind hebt gehad. Ik sta momenteel aan het begin van een proces waarbij ik rustig door blijf gaan omdat ik vertrouwen heb op een goede afloop (hoe lang het ook mag duren). Nu geen enkel contact met mijn kind, het doel is volwaardig co-ouderschap. Ik ervaar een enorme rechtsongelijkheid in Nederland tussen man en vrouw op dit gebied, de vader is volledig machteloos bij een onwelwillende moeder. In hoeverre de rechter hier verandering in gaat brengen, laat ik hier zeker weten.
Plaats reactie