Huwelijkse voorwaarden bij hertrouwen bescherming?

Plaats hier alles wat u met wetgeving te maken heeft.
Dit kunnen onderwerpen over de huidige wetgeving zijn of voorstellen voor nieuwe.
Plaats reactie
krflyer
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jun 2015, 17:06

Huwelijkse voorwaarden bij hertrouwen bescherming?

Bericht door krflyer »

Ik ga zeer binnenkort hertrouwen. Is het een goed idee om onder huwelijkse voorwaarden te trouwen, met het oog op claims / verhoging KA? Welke zaken zijn wel en welke niet daarmee te voorkomen? Mijn ex was een paar maanden nog van mening dat mijn toekomstige vrouw niet hoeft mee te betalen aan de alimentatie, maar is nu, 3 weken voor ons trouwen, als een blad aan een boom omgedraaid. Ze weigert mee te werken aan een herberekening agv de gestopte aftrekbaarheid LOK, maar wil WEL in juli een herberekening laten uitvoeren, want dan zijn we immers getrouwd.

Weet iemand anders een goede advocaat in Den Haag / Zoetermeer / Gouda / Alphen ad Rijn die dit met zekerheid kan vertellen? Weet iemand van jurisprudentie op dit gebied? Aanpassing van PA is uitgesloten in het convenant. KA in OP helaas niet.
Laatst gewijzigd door krflyer op 08 jun 2015, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Huewlijkse voorwaarden bij hertrouwen bescherming?

Bericht door Casper »

Volgens mij maken huwelijkse voorwaarden niet uit. Je kunt daarmee immers (eventuele) rechten van derden (hex) niet uitsluiten.

Enkele suggesties voor advo's volgen per PB.

Succes!
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Huwelijkse voorwaarden bij hertrouwen bescherming?

Bericht door kiekiek »

Een huwelijk maakt niets uit voor de PA en KA. Wat wel weegt is het moment dat je gaat samenleven. Op dat moment worden de huur- of hypotheeklasten gedeeld, waardoor er bij jou meer ruimte ontstaat voor alimentatie.

Wat wel verstandig is, is het opstellen van twee langst levende testamenten. Zodra jij zou komen te overlijden dan is er aan nalatenschap niets te halen door de kinderen.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
krflyer
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jun 2015, 17:06

Re: Huwelijkse voorwaarden bij hertrouwen bescherming?

Bericht door krflyer »

Goed punt, testamenten zijn al in de maak bij de notaris. Dat is ook essentieel als ik mijn eigen 3 kinderen wil benadelen tegen het kind van mijn aanstaande, die anders in een bepaalde volgorde maar 12,5% zouden krijgen ipv 25%, terwijl de rest dan zou gaan naar de dochter van mijn aanstaande. Daar heeft de notaris ons al op gewezen. Er zijn ook al voor mijn minderjarige zoon voogden benoemd om de erfenis te beheren, anders zou mijn ex dat gaan doen, wat ik niet wil.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Huwelijkse voorwaarden bij hertrouwen bescherming?

Bericht door kiekiek »

Je staat niet alleen.

Ik heb een van de twee kinderen volledig onterft via een clausule in het testament. Sinds (ik meen) 2004 is het mogelijk geworden om de eigen kinderen te onterven. Kom jij te overlijden (bij een langst levende testament pas nadat jullie beiden zijn overleden) dan wordt je kind niet op de hoogte gebracht en ook niet uitgenodigd bij de notaris. Het enige wat hij kan doen is het testament aanvechten en een zeer beperkt deel krijgen. Bij hem is ook een voogd in het spel, na zijn 18e waarschijnlijk een curator en daarnaast een inhalige hex die ook aangesteld kan worden als curator. Dat de nalatenschap op de verkeerde plaats zou komen is op deze manier, zoveel als mogelijk is, uitgesloten.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Plaats reactie