LBIO inning, aan welke eisen moet mijn ex voldoen

Heeft u het LBIO in uw nek gehad. Schrijf hier uw ervaringen.
Plaats reactie
krflyer
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jun 2015, 17:06

LBIO inning, aan welke eisen moet mijn ex voldoen

Bericht door krflyer »

Beste mensen,

Ik betaal netjes de KA en PA, maar heb een discussie over rijlessen en rijexamen van mijn dochter. De rijlessen zijn uit de hand gelopen en ik heb met mijn dochter van 20 afgesproken dat ze zelf betaalt. Mijn ex was daar niet mee eens en ging zich ermee bemoeien.

Nu heeft ze het bedrag van een gezamenlijke rekening gehaald, en naar eigen zeggen aan de rijschool voldaan. Bewijs is nog niet geleverd op mijn verzoek en bovendien lijkt het alsof er ergens 10 van een lespakket van 20 lessen zijn verdwenen.

Ik heb vervolgens de alimentatie met hetzelfde bedrag verlaagd omdat ik het oneens was met haar ingrijpen. Ik ga wel verder kijken naar het de rijlessen zodra er goed informatie is en goede afspraken over zijn. De mediator adviseert dan ook dat de rijlessen even gepauzeerd worden totdat we eruit zijn.

Nu heeft mijn ex laten weten dat ze de LBIO gaat inschakelen. Krijg ik verweermogelijkheid, zodat ik kan laten zien dat er geld is overgeschreven, en dat ik in feite wel heb betaald?

Hier zit natuurlijk nog meer achter, mijn ex wil niet meewerken met een herberekeningsverzoek die ik heb gestart bij LBIO vanwege de aftrekbaarheid LOK en verhoging voor mijn ex van de kindgebonden budget. Ik noem dat even omdat het ook bij LBIO loopt, heb begrepen dat ik echt wel naar een advocaat moet daarvoor als ze niet meewerkt.

De kern van de vraag blijft dus: kan een ex LBIO in beweging krijgen alleen op beweringen / verklaringen van haar kant? Of moet ze echt ook aantonen dat ze alle informatie heeft gegeven en dat ze gerechtigd was om het bedrag te innen?

Graag julile advies / ervaringen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: LBIO inning, aan welke eisen moet mijn ex voldoen

Bericht door ll2014 »

Ik snap eigenlijk niet waarom je alimentatie voor een 20 jarige dochter aan je ex betaalt.
Die heeft daar helemaal geen recht meer op. De KA moet gewoon naar je dochter zelf.
LBIO kan dus volgens mij ook helemaal geen KA gaan innen voor je ex.
Laatst gewijzigd door ll2014 op 03 jun 2015, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: LBIO inning, aan welke eisen moet mijn ex voldoen

Bericht door kiekiek »

De dochter zou dat wel kunnen. Alleen autorijlessen hebben niets te maken met de KA.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: LBIO inning, aan welke eisen moet mijn ex voldoen

Bericht door ll2014 »

kiekiek schreef:Alleen autorijlessen hebben niets te maken met de KA.
Maar als ex de rijlessen gaat betalen uit de KA kan je er niets aan doen, maar hoef je ook niet meer KA te betalen.
Het is mij een beetje onduidelijk wat voor gezamenlijke rekening je bedoeld.
Is dat een rekening waar jij bijvoorbeeld de KA naar overmaakt?
In dat geval zou je natuurlijk de KA kunnen overboeken en er even snel weer afhalen als je vind dat je ex er ten onrechte zaken van af heeft gehaald.
In ieder geval is het nooit toegestaan om zomaar iets te verrekenen met de kinderalimentatie, zorg dus altijd dat je kunt bewijzen dat je die volledig betaald hebt, in dit geval aan je dochter.
Laatst gewijzigd door ll2014 op 03 jun 2015, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: LBIO inning, aan welke eisen moet mijn ex voldoen

Bericht door ll2014 »

krflyer schreef:De kern van de vraag blijft dus: kan een ex LBIO in beweging krijgen alleen op beweringen / verklaringen van haar kant?
Ja, er moet wel een beschikking van de rechter zijn en de achterstallige alimentatie mag maximaal 6 maanden oud zijn en er moet minimaal 1 maand achterstand zijn, en de bankrekening moet bekend zijn gemaakt.
Ik heb alleen uit ervaring het vermoeden dat er niet wordt gecontroleerd of hier aan voldaan wordt.
Uit ervaring kan ik stellen dat hex in staat was om zonder mij een bankrekening door te geven, LBIO in te schakelen aan de hand van een ondertussen vernietigde beschikking. :evil:
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: LBIO inning, aan welke eisen moet mijn ex voldoen

Bericht door ll2014 »

krflyer schreef:Nu heeft mijn ex laten weten dat ze de LBIO gaat inschakelen. Krijg ik verweermogelijkheid, zodat ik kan laten zien dat er geld is overgeschreven, en dat ik in feite wel heb betaald?
Als jij kunt bewijzen door middel van bijvoorbeeld bankafschriften dat je het volledig verschuldigde bedrag hebt betaald, zal LBIO je dossier sluiten.
Benadeelde
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 feb 2015, 13:51

Re: LBIO inning, aan welke eisen moet mijn ex voldoen

Bericht door Benadeelde »

Niets aan de hand als jij volgens beschikking het bedrag aan kinderalimentatie en partneralimentatie overmaakt.

Jouw ex mag ten alle tijden het LBIO inschakelen echter jij krijgt de kans om hetgeen wat zij vraagt middels het LBIO te weerleggen. Middels bankafschriften dien je aan te tonen dat je aan je betalingsverplichting heb voldaan en het dossier wordt gesloten. Overigens zal het LBIO een aantekening maken in het dossier als ten onrechte het LBIO wordt ingeschakeld.

Ik neem aan dat jouw kind zelf het LBIO moet inschakelen als zij meent meer recht te hebben op kinderalimentatie tenzij de moeder is gemachtigd.
krflyer
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jun 2015, 17:06

Re: LBIO inning, aan welke eisen moet mijn ex voldoen

Bericht door krflyer »

Dank voor alle antwoorden. Ik heb inderdaad een bankafschrift waarin het bedrag dat ik heb ingehouden is afgeschreven door haar. Dus ik kan aantonen dat er per saldo evenveel is betaald, en heb zelfs nu bewijs dat de rijschoolhouder 10 lessen te weinig heeft uitgevoerd (20 betaald, 10 gereden) dus over dat verhaal is de laatste woord nog niet gezegd. Het punt wat ik wilde maken is dat niet zomaar eenzijdig financiële transacties / wijzigingen mogen worden gedaan. En dat LBIO daar wel doorheen zal prikken. Daar kan ik mee leven.

Het gevecht is helaas maar pas begonnen, want de herberekening die ik aangevraagd heb bij LBIO wil ze helemaal niet aan meewerken (belastingaftrek LOK / verhoging kindgebonden budget, alleenstaandeouder kop) terwijl ze wel even 3 weken voor mijn trouwen meldt dat ze nog een verrassing heeft, nl ze wil in juli, een week na mijn trouwen ook wel herberekenen, maar dan om mijn aanstaande te laten meebetalen aan de alimentatie. Terwijl ze een paar maanden geleden via de email verklaarde dat ze dat niet zou doen. Leuke voorbereiding voor ons huwelijk, gelijk een scheve verhouding tussen mijn aanstaande en mijzelf. Maar goed, we slaan ons er wel doorheen. Figuurlijk dan :lol:
Laatst gewijzigd door krflyer op 05 jun 2015, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Benadeelde
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 feb 2015, 13:51

Re: LBIO inning, aan welke eisen moet mijn ex voldoen

Bericht door Benadeelde »

Hoi krflyer,

Let op: Het LBIO kijkt naar de beschikking. Bij de beslissing staat wat jij moet betalen aan kinderalimentatie en partneralimentatie. Dat is waar het omgaat. Dat zijn de bedragen die je aan moet tonen dat je ze maandelijks hebt betaald. Daar mag geen hiaat in zitten.
krflyer
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jun 2015, 17:06

Re: LBIO inning, aan welke eisen moet mijn ex voldoen

Bericht door krflyer »

Benadeelde schreef:Hoi krflyer,

Let op: Het LBIO kijkt naar de beschikking. Bij de beslissing staat wat jij moet betalen aan kinderalimentatie en partneralimentatie. Dat is waar het omgaat. Dat zijn de bedragen die je aan moet tonen dat je ze maandelijks hebt betaald. Daar mag geen hiaat in zitten.
De beschikking zegt dat ik 1255 moet betalen aan KA en PA. Mijn ex heeft 240 euro van een gezamenlijke rekening gehaald voor rijlessen waarover ik met mijn dochter van 20 een discussie heb. Die 240 euro heb ik in mindering gebracht. Dat is alles.

Voor de beeldvorming: ik heb met mijn dochter een regeling gemaakt, waarin ik de telefoonkosten die zeer hoog zijn uitgevallen, maar niet in de beschikking staan, voor mijn rekening te nemen, maar dat ze dan zelf de rijlessen betaalt (69 lessen, dus loopt compleet uit de hand) maar waar wel een regeling voor in de beschikking bestaat. Die bestaat uit één regel: vader betaalt de rijlessen en rijexamen. Let op, ik heb getekend voor een regeling waar mijn dochter niet eens in stond (gaat alleen over minderjarigen, nl mijn zoon) maar waar totaal geen grenzen in stonden, dus niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Accuraat, Realistisch, Tijdgebonden) gemaakt. Ben ik dom geweest of niet :roll:
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: LBIO inning, aan welke eisen moet mijn ex voldoen

Bericht door ll2014 »

Of je dom bent geweest laat ik even in het midden.....
Dat je het begrip SMART kent is mooi, maar helaas pas je het niet toe in je privé situatie, maar dat ken ik ook uit ervaring....

Feit is wel dat jij niet iets in mindering mag brengen op de alimentatie tenzij de alimentatiegerechtigde daar mee instemt.
Als de beschikking zegt dat er 1255 per maand moet worden betaald dan is 1005 niet genoeg, ook al heeft je ex zonder jouw toestemming geld van een rekening gehaald.
Als jij een regeling met je dochter hebt gemaakt en die ook vastgelegd hebt op papier heb je misschien een kans omdat je in principe de alimentatie voor je dochter ook niet meer aan je ex hoeft te betalen maar aan je dochter zelf, en dan zou je het op haar alimentatie in mindering mogen brengen met haar toestemming.
Het feit dat je blijkbaar nog steeds rechtstreeks aan je ex betaald ook voor je meerderjarige dochter, maakt je zaak er niet sterker op ben ik bang voor.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: LBIO inning, aan welke eisen moet mijn ex voldoen

Bericht door kiekiek »

krflyer schreef:
De beschikking zegt dat ik 1255 moet betalen aan KA en PA. Mijn ex heeft 240 euro van een gezamenlijke rekening gehaald voor rijlessen waarover ik met mijn dochter van 20 een discussie heb. Die 240 euro heb ik in mindering gebracht. Dat is alles.
Op de website van het LBIO kan je lezen dat je niets mag verrekenen of in mindering mag brengen op de alimentatie. Is een reden om nu het LBIO in te schakelen.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Plaats reactie