Scheiden alimentatie en eigenonderneming naast vaste baan

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
koster68
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 jun 2015, 17:46

Scheiden alimentatie en eigenonderneming naast vaste baan

Bericht door koster68 »

beste

Ik ga binnenkort scheiden, maar zit met de volgende vraag:

ik heb een jaar of 10 een kvk inschrijving voor een aantal websites welke ik beheer.
de inkomsten lopen elk jaar af, zohad ik in 2013 een winst van ca 8000, en dit is in 2014 al geslonken naar 4000 euro

in 2015 wordt dit ook een stuk minder, dit komt door strengere wetgeving omtrent datingsites.

Ik wil er eerlijk gezegt helemaal mee stoppen, omdat de tijd welke ik erin stopt er gewoon nooit financieel gezien meer uitkomt

nu heb ik er nog best veel tijd ingestopt, doordat onze relatie toch klote was, ( stop er ca 15 a 20uur per week in, maar na de scheiding ben ik niet meer van plan om er 15 a 20uur per week in te stoppen voor een schamele 200EUR netto natuurlijk

stop ik er minder tijd in, dan stort de boel helemaal in,
men kan toch niet verwachten dat ik 80eur per maand ga werken voor 200EUR??


kan ik mijn bedrijf nu wel opheffen? of krijg ik hier gezeik mee met de alimentatie berekening???

liefst laat ik heb bedrijf een beetje doorsudderen zonder op te heffen? maar weet niet wat dan de gevolgen zijn??
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Scheiden alimentatie en eigenonderneming naast vaste ba

Bericht door kiekiek »

Ik zou het gewoon opheffen en je inschrijving KvK beeindigen. Dat scheelt je nu wat aan KA. Je kan op een later tijdstip wellicht weer wat opstarten. Probleem nu is dat je ex op de hoogte is van je onderneming plus de inkomsten daaruit en straks wellicht niet.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
koster68
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 jun 2015, 17:46

Re: Scheiden alimentatie en eigenonderneming naast vaste ba

Bericht door koster68 »

ik weet alleen niet of andere instanties daar moeilijk over doen, als ik de toko ineens ophef vlak voor mijn scheiding en alimentatie berekening...

winst is niet hoog prognose dit jaar een kleine 4000 EUR maar dit scheelt idd wel in de partner en KA ( zij zal bijstand gaan krijgen )
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Scheiden alimentatie en eigenonderneming naast vaste ba

Bericht door kiekiek »

Een lastige keuze die je eigenlijk alleen zelf kan maken aan de hand van cijfers. Is de verwachting dat er toch nog groei gaat komen of hoe zal de daling zich verder ontwikkelen, hoeveel jaar zou de KA en de PA gaan worden en wat voor impact heeft bijv. 4000 euro per jaar bovenop de inkomsten uit je vaste baan op de draagkrachttabellen voor de alimentatie? Is het mogelijk om tot verkoop over te gaan, waarbij de opbrengst als vermogen wordt gezien en niet als inkomen voor de alimentatie?
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Benadeelde
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 feb 2015, 13:51

Re: Scheiden alimentatie en eigenonderneming naast vaste ba

Bericht door Benadeelde »

Zover ik weet wordt naar het gezamenlijk inkomen tijdens huwelijk gekeken voor het bepalen van de kinderbehoefte en partneralimentatie. Heb je een onderneming dan wordt gekeken naar de winst van de afgelopen 3 jaar, hiervan nemen ze het gemiddelde.

Het beste is failliet gaan, zeker als je aan kan tonen dat je door de veranderde wetgeving het bedrijf niet winstgevend kan maken.

De vraag die jij je moet stellen is of dat je ex niet moeilijk gaat doen want dan moet jij op de rechtbank kunnen aantonen dat het buiten jouw schuld om is.

Een bijstandsuitkering betekent ook dat je te maken krijg met de sociale dienst.
koster68
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 jun 2015, 17:46

Re: Scheiden alimentatie en eigenonderneming naast vaste ba

Bericht door koster68 »

3jaar geleden had ik nog een winst van ca 20.000Eur uit de onderneming, dus als ze die meetellen wordt het toch lastig ;)


waar ik mee te maken heb, zijn veranderen wetgevingen, en overspoeling van de markt wat betreft datingwebsites waardoor het gewoon nog heel erg moeilijk wordt om hier nog wat geld aan te verdienen..

gemiddelde 3 jaar is dus 20.0000 + 8000 + 4000 / 3 = 10666 winst per jaar die haal ik bij lange na natuurlijk niet meer...

heb gisteren de administratie gedaan over de eerste 5 maanden van dit jaar, en ik blijk er nog slechter voor te staan als ik dacht, heb over de eerste 5 maanden 1100 eur winst gemaakt, geeft dus een prognose met blijvende daling van ca 2000 EUR winst over 2015 en voor 2016 geen bestaansbodem meer...
Benadeelde
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 feb 2015, 13:51

Re: Scheiden alimentatie en eigenonderneming naast vaste ba

Bericht door Benadeelde »

Mijn ervaring is dat je het moet kunnen aantonen, jij kan het zelf wel vinden dat je niet voldoende inkomsten kan genereren maar een rechtbank wilt bewijs hebben. Rechtbank kijkt naar feiten, Ook al zou je onderling een overeenkomst met je ex kunnen afsluiten en zij komt bij de sociale dienst terecht dan komt deze instantie verhaal bij je halen en dan mag je alle feitelijke cijfers laten zien, geef je geen medewerking dan loop je de kans op een rechtszaak.

"Het leed wat alimentatie heet" Zeer ongezond voor de verhoudingen tussen beide ouders. Het is een gevecht om geld waarbij de kinderen het slachtoffer zijn terwijl het juist voor hen is bedoeld
Plaats reactie