Vechten of buigen ?

Bent u gescheiden na 1 maart 2009, geef hier u ervaringen weer over het ouderschapsplan.
Wat kan er allemaal mis gaan en waar men op moet letten bij het opstellen
Elmar
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 apr 2015, 11:55

Vechten of buigen ?

Bericht door Elmar »

Helaas, ook ik moet er aan geloven. Een hex die niet mee wilt werken.

Ik zal eerst een korte introductie geven. Ik heb vragen op verschillend gebied, dus zal deze ook in de relevante subforums plaatsen.

Maar allereerst heel erg fijn (en triest tegelijk) om alleen al te lezen dat ik niet de enige vader bent die problemen heeft mbt de echtscheiding.

De feiten;
- 13 jaar getrouwd, 2 kinderen (8/11)
- Zelf besluit genomen vorig jaar zomer en uit huis gegaan
- Kinderen wonen met moeder nog in koopwoning
- In het huwelijk ongelukkig en niet begrepen. Ik ben verliefd geworden, dat was de druppel.
- Voor hex kwam het zogezegd als verrassing
- Maar toch ook niet echt. Communicatie was er nauwelijks, we leefden langs elkaar heen en ook geen interesse voor elkaar.
- Ik heb het nog lang volgehouden, blijven proberen voor de kinderen waar ik heel veel mee deed.
- Maar eenmaal besloten stond mijn besluit vast. Ik heb geprobeerd om met een mediator de scheding te regelen, maar is afgeblazen door hex. Zij had zelfs al een advocaat.
- Eerste maanden mijn salaris nog op gezamelijke rekening laten storten. Totdat ik een huurhuis had, en ik zelf een bedrag heb berekend waarvan ik dacht dat dat genoeg moest zijn. Dit betaald totdat advocaten eens waren over KA, PA en hypotheek.
- Ondertussen meer dan een half jaar verder, duizenden euro's lichter aan advocaatkosten. En wat hebben we;
- Ik heb echtscheiding aangevraagd, echter zonder OP, want daar komen we niet uit.
- In het begin wilde ik co-ouderschap, dat was geen optie, dan maar om de week van vrijdag-zondag en zo mogelijk een doordeweeks moment.
- Echter, volgens hex willen de kinderen zaterdag-zondag.
- Alleen, als ik het de kids vraag, toch zeker mijn zoon, is het bericht anders.
- Slapen mochten ze niet bij mij en vriendin (die ondertussen bij mij woont), dat zou pas deze zomer mogen. De kinderen zouden niet willen.
- Echter, bij navraag aan de kinderen -> ze wilden wel dus in kerstvakantie toch geslapen, en sindsdien om de week, 1 nacht.
- Dat zit hex nog steeds niet lekker, dochter komt dus ook niet meer, zou zelf niet meer willen. Zoontje gaat gelukkig prima.
- Maar nu, langzamerhand ben ik het vechten beu, en mijn portemonnee ook. Ik wil in OP tenminste de mogelijkheid dat zaterdag-zondag op termijn vrijdag-zondag kan worden.
- Maar dit de rechter laten beslissen met het risico dat de kinderen voor moeten komen, vind ik ook zo wat.

Dus, maar accepteren en toegeven ? Dat doet pijn want ik weet dat het niet de beslissing is van de kinderen maar de wraak en macht van hex. Ik realiseer me dat zij niet blij is, maar nu gaat het over de rug van de kinderen Vertrouwen dat het goedkomt als de kinderen ouder zijn ?

Wat is jullie idee/ervaring ?

En dat is dan nog maar het OP, de financien is een ander verhaal en zal ik in ander subforum plaatsen. Bedankt alvast voor het lezen en meedenken.
Gebruikersavatar
Jeroen2102
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jun 2014, 07:01
Locatie: IJsselstein

Re: Vechten of buigen ?

Bericht door Jeroen2102 »

Beste Elmar,

Allereerst dank je voor je openheid en eerlijkheid. Jouw belangrijkste zorg dat je kinderen voor moeten komen, die mogelijkheid is er pas na hun 12e jaar, dus jij zal eruit moeten komen. Als jij al aangeeft dat mediation niet werkt stop dan al die hoop dat je het onderling wel kan regelen, laat het aan de advocaat of eigenlijk rechter over, geef wel aan wat jij het beste vindt in het belang van je kinderen, benoem ook de feiten (dat ze wel zijn blijven slapen, dat jij andere dingen hoort), ga niet zeggen dat je hex liegt of wat dan ook, want dat kun je moeilijk hard maken, geef aan dat jij je zorgen maakt om je kinderen en als jij kan leven met een "normale" omgangsregeling dan moet je dat voorstellen.

Bedenk heel goed dat het geen vechten moet worden, in ieder geval niet van jouw kant, maar zie ook in dat overleg niet meer mogelijk lijkt te zijn met je hex en ga enkel voor datgene wat jij wilt (met je vriendin).
Elmar
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 apr 2015, 11:55

Re: Vechten of buigen ?

Bericht door Elmar »

Bedankt Jeroen.
De oudste is bijna 12, dus die zal dan bij rechter moeten komen vrees ik, als ik wil vechten voor die vrijdag er bij.
Dan heb ik eigenlijk geen keus als accepteren en hopen dat hex uiteindelijk ook inziet dat vrijdagavond er gewoon bij moet in het belang van ieder. Hoe de status nu is, vrees ik dat dat nog even gaat duren. Ik heb het hier vaker gelezen, en geld denk ik ook voor mij, genieten van wat er wel is en niet gek laten maken door hex.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Vechten of buigen ?

Bericht door kiekiek »

Ik sluit me aan bij de ervaring en mening van Jeroen.

Vergeet mediation en het ouderschapsplan. Ze wil niet meewerken, dus die twee wegen lopen dood.

De oudste is 12 jaar. Mooi moment om hem een brief te laten schrijven wat hij zelf wil en dat kan op ieder moment, zelfs als hij nog geen 12 is. Dit kan bij je verzoek voor een omgangsregeling worden gevoegd. De kans is aanzienlijk dat de rechter hem wil spreken.

Ga in de tussentijd voor jezelf bedenken hoe jij de omgangsregeling wil en laat je advokaat dit verzoeken in een verzoekschrift naar de rechter. Gebruikelijk is om het weekend van vrijdag tot zondagavond, de helft van de vakanties (6 weken dus bij jou), 2e Pasen en Pinksterdag, je verjaardag en vaderdag.

Let op: laat ook absoluut het vervoer dusdanig vastleggen dat zij brengt en jij terugbrengt.

Dit heeft twee redenen: ten eerste geven de ouders de kinderen het signaal af dat ze achter de omgang staan en ten tweede werp je een flinke drempel voor je ex op dat ze zo maar kan gaan verhuizen naar een ver oord en jou opzadelt met het volledige vervoer.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Elmar
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 apr 2015, 11:55

Re: Vechten of buigen ?

Bericht door Elmar »

Bedankt kiekiek.

De 12 jarige is de dochter, die op dit moment even niets van papa wil weten-althans dat is wat de hex zegt. Du seen brief hoef ik nu nog niet op te rekenen.

Hoe ik het wil is duidelijk en aangegeven bij de rechter (en dat is al minimaal, vrijdag tot zondag om de week en de halve vakanties), alleen daar is verweer op gekomen dat spreekt over zaterdag-zondag, geen vrijdag. Vakanties lijkt wel overeenstemming over te zijn.

Vervoer is misschien al te laat; ik haal en breng ze, ik ben verhuisd 30 minuten van hun vandaan, dus zij stelt dat ik ben weggegaan, dus moet ik maar rijden ook.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Vechten of buigen ?

Bericht door kiekiek »

Elmar schreef:
Vervoer is misschien al te laat; ik haal en breng ze, ik ben verhuisd 30 minuten van hun vandaan, dus zij stelt dat ik ben weggegaan, dus moet ik maar rijden ook.
Nee waarom, je komt haar nu dan weliswaar tegemoet, omdat er nog geen definitieve omgangsregeling is. Verder maakt het voor een rechter niet zoveel uit wat de onderlinge afstand is en die 30 minuten valt ook wel te overzien. Ik zou dat punt zeker binnenhalen, voor het geval je ex op het idee komt aan de andere kant van het land te gaan wonen of de grens over wil gaan en jij lang in de auto moet gaan zetten plus enorme extra kosten moet gaan maken. Daarnaast uiteraard het positieve signaal naar de kinderen dat beide ouders erin bijdragen en geen strijdpunt van maken. Ik heb een rechter gehad die het zo uitlegde en die heeft gewoon een hard punt, omdat dit in het belang van de rust voor de kinderen is.

Wat die vrijdag cq. zaterdag betreft zal jou ex jou aannemelijk moeten gaan maken waarom het anders zou moeten zijn als gebruikelijk. Als jij tot vrijdagavond laat moet werken kan ik me er wel iets bij voorstellen, maar ook daarin geldt dat beiden de omgang mogelijk moeten maken en de vrijetijd van de kinderen eerlijk moeten delen.

Jij hebt daar recht op en je kinderen hebben daar recht op.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Elmar
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 apr 2015, 11:55

Re: Vechten of buigen ?

Bericht door Elmar »

Wat betreft vervoer, daar kan ik inderdaad nog wat mee doen voordat de regeling definitief wordt.

Wat betreft de vrijdag, ik ben gewoon op normale tijd thuis. Hex stelt dat de kinderen pas op zaterdag willen. Dat geloof ik gewoon niet, maar wat doe je ertegen, zonder een rechter het te laten beslissen en de kinderen te horen ? Lastig
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Vechten of buigen ?

Bericht door kiekiek »

Elmar schreef:ik ben gewoon op normale tijd thuis.
Dat is waar het om draait, je situatie is stabiel en dat wil een rechter graag zien.

Je hex kan wel zoveel zeggen of verzinnen, maar ze mag niet namens een ander spreken en zeker niet namens een kind. Jij kan aanvoeren dat de kinderen heel wat anders tegen jou hebben gezegd. Als de kinderen dat inderdaad gezegd zouden hebben, dan zal ze dat hard moeten maken en dat is amper te doen, zonder de kinderen door de rechter te laten horen. Blijf tijdens een zitting rustig en zet je eigen situatie zo positief als mogelijk neer, desnoods een leugentje om bestwil zolang het niet controleerbaar is, want ook een rechter doet niet aan waarheidsvinding. Het gaat om feiten en de presentatie van je verzoek, waar een advokaat een rol in speelt.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Vechten of buigen ?

Bericht door ll2014 »

Elmar schreef:In het begin wilde ik co-ouderschap, dat was geen optie
Waarom was dat geen optie? Wat jou betreft niet of wat hex betreft niet?
Vergeet niet dat volgens de wet beide ouders dezelfde rechten en plichten hebben.
En zolang jouw kinderen niet gehoord worden, is het woord van oeder over wat de kinderen willen niet meer waard dan jouw woord.
Dat in de praktijk rechters helaas vaak wel bevooroordeeld zijn ten gunste van de moeder, hoeft nog niet te betekenen dat jij je daar bij voorbaat ook maar bij neerlegt.
Elmar
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 apr 2015, 11:55

Re: Vechten of buigen ?

Bericht door Elmar »

Bedankt voor de bemoedigende woorden.
Co-ouderschap was wat hex betreft geen optie.

Via advocaat nu duidelijk gemaakt dat vrijdag tenminste in OP moet, zo niet dan dreigt de rechter. Maar bijna tegelijkertijd verweerschrift ontvangen dat het zaterdag blijft. Hier gaan wij weer tegen in verweer, met hoop op het gewenste effect. Een gang naar de rechter zit er denk ik aan te komen, dankzij hex. Wordt vervolgd.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Vechten of buigen ?

Bericht door ll2014 »

In jouw geval zou ik dan als het tot een zaak voor de rechter komt heel duidelijk maken dat wat jou betreft co-ouderschap een goede oplossing zou zijn en dat je dat ook goed kunt invullen en dat het goed is voor kinderen dat ze een goede band kunnen hebben met beide ouders.
De anderhalve dag per twee weken die je hex voorstelt is gewoon te weinig om een goede band te kunnen opbouwen.

Heb je enig idee waarom hex de kinderen hun vader zoveel mogelijk wil onthouden?
Heeft dit te maken dat ze de kinderen als een melkkoe ziet die haar KA opleveren wat ze vervolgens zelf kan gaan besteden?
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Vechten of buigen ?

Bericht door kiekiek »

Dat vraagt iedereen zich hier zo ongeveer af en niemand die er echt de vinger op kan leggen.

Laten we het er maar op houden dat na een scheiding de ware aard van een vrouw pas naar boven komt en dat we blij mogen zijn daar (grotendeels) vanaf te zijn.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Elmar
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 apr 2015, 11:55

Re: Vechten of buigen ?

Bericht door Elmar »

Heb je enig idee waarom hex de kinderen hun vader zoveel mogelijk wil onthouden?
Heeft dit te maken dat ze de kinderen als een melkkoe ziet die haar KA opleveren wat ze vervolgens zelf kan gaan besteden?
Frappant dat je dit noemt, de KA, want hex claimt dat ik vrijdag erbij wil zodat ik minder KA moet betalen. Hoe ziek in je hoofd kun je zijn ? Ik wil alleen maar tenminste om de week mijn kinderen 48 uur bij me hebben, hoogte van KA kan me dan eigenlijk weinig interesseren.
Waarom ze zo reageert ? Tja, dat is gissen maar er zijn een aantal dingen die ik kan bedenken, jaloers op mijn nieuwe leven met vriendin, haar luxe leventje staat op zijn kop, minder geld, wat moet de buitenwereld nu wel niet denken, etc etc, een patroon wat ik in veel scheidingsverhalen tegenkom en inderdaad, de ware aard komt naar boven.
Volgens hex doet ze alles 'in het belang van de kinderen'. Ik weet wel beter.
Co-ouderschap is ondertussen praktisch niet meer zo eenvoudig, toen bleek dat dat geen haalbare kaart was ben ik verhuisd naar een voor mijn werk strategische plek, maar waarbij ik wel bijna dagelijks langs oude woonplaats rij (dus waar kinderen nu nog zijn). 48 u per 2 weken, dat is wat het dan maar moet worden, maar dat is al zo een strijd...
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Vechten of buigen ?

Bericht door kiekiek »

Voor jou is dat geen strijd Elmar. Die strijd heb je uit handen gegeven aan een advokaat. Leg je wensen daar neer, ze zijn zeker niet onbillijk. In het belang van de kinderen moet er voldoende gelegenheid zijn om de band goed te houden. Verder moet er redelijk snel een uitspraak van een rechter gaan komen en het liefst een positieve uitspraak, zodat er rust voor de rechthebbenden (jij en je kinderen) gaat komen.

Naar de redenen van hexen om zo vreemd te handelen kunnen we alleen maar gissen. Ik heb ook nergens iets gelezen van een hex die daar nou eens voor uit durfde te komen, op het gebazel 'in het belang van de kinderen' na. Wat mij betreft is dat laatste een drogreden om maar geen eerlijk antwoord op de vraag te hoeven geven. Wellicht borderline, hoewel ik me daar nooit echt in verdiept heb.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Vechten of buigen ?

Bericht door ll2014 »

Elmar schreef:Frappant dat je dit noemt, de KA, want hex claimt dat ik vrijdag erbij wil zodat ik minder KA moet betalen. Hoe ziek in je hoofd kun je zijn ?
Dit herken ik dus ook, het geeft heel duidelijk aan de hex bang is minder geld binnen te krijgen.
In mijn geval had hex ook dit soort opmerkingen in haar verweerschrift laten zetten bij de beroepszaak. Tijdens de zitting gaf ze ook aan dat ook als de rechter mocht beslissen dat mijn zoon meer bij mij zou zijn, wat ze zich gezien zijn uitspraken kon voorstellen, toch vond dat zijn recht moest blijven houden op dezelfde KA.
Dit was voor mij het meest duidelijke bewijs dat het hex absoluut niet ging om het belang van het kind, maar uitsluitend om een bron van inkomen zodat zij lekker op haar luie reet kon blijven zitten...
Plaats reactie