Een boeiend stukje
https://www.kinderbescherming.nl/hoe_we ... tenbeleid/
Cliëntvertrouwenspersoon
Cliënten kunnen zich bij hun contacten met de Raad laten bijstaan door iemand in wie zij vertrouwen hebben: een familielid, vriend, advocaat of hulpverlener. Er zijn wel enkele regels. Zo mag deze cliëntvertrouwenspersoon niet uit naam van de cliënt optreden en mag hij niets doen zonder toestemming van de cliënt. De Raad mag een cliëntvertrouwenspersoon weigeren als deze het onderzoek verstoort.
Vertrouwenspersoon
Naast de cliëntvertrouwenspersoon is er voor cliënten een onafhankelijk vertrouwenspersoon beschikbaar. Het is zijn taak om cliënten te informeren en te adviseren over hun (rechts)positie en om hen te ondersteunen bij vragen, problemen en klachten over de Raad. De vertrouwenspersoon is hiervoor speciaal opgeleid.
De vertrouwenspersonen zijn in dienst van het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ). Het AKJ is bereikbaar op: 088 555 1000. Meer informatie kunt u vinden op de website van het AKJ.
http://213.222.27.137/ouders
Ouders
Transitie in de jeugdzorg: van jeugdzorg naar jeugdhulp
Vanaf 2015 komt bijna alle jeugdhulp onder verantwoordelijkheid van de gemeente. Wat betekent dat als uw kind in 2014 hulp krijgt, en ook in 2015 hulp nodig heeft?
Overgangsjaar
2015 is een overgangsjaar. Dan geldt het overgangsrecht. Daarin staat:
uw kind houdt recht op de zorg die in de jeugdzorg-indicatie staat;
indien mogelijk van dezelfde zorgaanbieder als in 2014;
dit overgangsrecht duurt tot de einddatum op uw indicatie, maar uiterlijk tot 1-1-2016.
De overheid heeft op Hoe verandert mijn zorg meer informatie beschikbaar. In oktober 2014 start de overheid ook een publiekscampagne om u te informeren over de belangrijkste wijzigingen.
U kunt uw vragen ook stellen aan onze vertrouwenspersonen.
De vertrouwenspersoon is er voor u en andere clienten in de jeugdzorg
Uw belang voorop
De vertrouwenspersonen van het AKJ komen op voor uw belangen.
Wat kunnen wij voor u doen?
Wij luisteren naar u.
Wij geven antwoord op uw vragen.
Wij leggen uit hoe de hulpverlening en/of de Raad voor de Kinderbescherming werkt.
Wij zoeken samen met u naar een oplossing voor uw problemen met de jeugdzorg of de Raad voor de Kinderbescherming.
Wij kunnen met u meegaan naar gesprekken die hierover gaan.
Wij vertellen u waar u recht op hebt.
Wij kunnen u helpen bij het schrijven van een klachtbrief.
Wij hebben op deze website meer informatie over klachtenprocedures, specifieke vragen en nuttige websites. Kijk onder de subcategorieen onder ouders.
Onder ons
Als u ons iets vertelt dat gevaarlijk is voor u, uw kind of de mensen erom heen, dan zijn wij verplicht daar iets mee te doen. De veiligheid van iedereen staat voorop. Wij bespreken altijd eerst met u hoe we dat gaan doen. De rest blijft onder ons.
Klachtenregeling en Klachtencommissie AKJ
Cliënten die een beroep doen op de ondersteuning van het AKJ kunnen zich bij onvrede over onze diensten richten tot de vertrouwenspersoon, zijn leidinggevende en/of direct bij de externe klachtencommissie van het AKJ. Klik hier voor meer informatie over onze klachtenregelingen en klachtencommissie.
Onafhankelijk, kosteloos en zorgvuldig
De vertrouwenspersoon werkt bij het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg, kortweg het AKJ. Dat is een onafhankelijke stichting. Onze dienstverlening is kosteloos.
Wij gaan zorgvuldig om met uw gegevens. Het AKJ heeft een privacyreglement en werkt conform de Wet Bescherming Persoongegevens.
Meer informatie?
Hebt u een vraag over de jeugdzorg en/of de Raad voor de Kinderbescherming? Vindt u dat de hulp aan uw kind beter kan? Dan kunt u ons bellen, e-mailen, schrijven of bezoeken. Ook via onze website via het contactformulier.
Onze telefonische adviesdienst beantwoordt uw vragen en verwijst u zonodig door naar een vertrouwenspersoon in de regio.