Nieuwe partner, trouwen.

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
O.Poffer
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jan 2015, 08:16

Nieuwe partner, trouwen.

Bericht door O.Poffer »

Hoi allemaal,

Zeer spijtig dat ik hier lid moet worden, (geeft aan dat er iets goed fout zit in Nederland) maar heel erg fijn dat er een forum is. Want wij weten allemaal dat de vaders in het hele scheidings verhaal niet voor in de rij mogen staan betreft het uitdelen van fijne regelingen.

Ik heb een vraag waar ik eigenlijk nergens een bevredigend antwoord op kan vinden.
Ook ik ben gescheiden en mijn ex zit in de bijstand vanwege niet kunnen/willen werken wegens omstandigheden die ik hier verder niet zal uitdiepen.
Wij hebben 2 kinderen en ik betaal netjes mijn partner en kinder alimentatie.
Echter heb ik inmiddels een nieuwe vriendin en wij willen niets liever dan samen door het leven en dit bevestigen door middel van een huwelijk.

Nu lees ik op de site van de overheid een heel verhaal over dat ik dan meer draagkracht krijg omdat mijn nieuwe partner ook inkomen heeft. Het gekke is dat er staat dat ze niet aan het salaris komen van de nieuwe partner. Nou indirect wel natuurlijk want de woonlasten etc worden dan in 2 gedeeld en gaat mijn draagkracht daardoor omhoog.

Maar wat ik mij nu afvraag is,
- Als ik ga trouwen, gaat er dan bij de gemeente, waar mijn ex woont, een bel rinkelen en komen ze in actie en willen een herberekening van de partneralimentatie?
- Of gaat dat niet vanzelf en moet de ex zelf in actie komen? (niet dat ze daar op vooruitgaat maar dat zal haar niet boeien, zolang ze mij maar dwars kan zitten)
- Hoeveel kan ik verwachten van wat ik eventueel meer zou moeten betalen? Hoeveel %

Tevens nog een vraag over samenwonen.
Ik woon nu samen, niet geregistreerd als zijnde partners maar gewoon als 2 mensen die samen in een huis wonen. Wordt dit ook opgepakt door de gemeente of instantie en krijgen wij dan automatisch een brief op de mat waarin ons wordt verteld dat we samenwonen en er dus een draagkracht verhoging is met alle gevolgen van dien.

En als ik nog zo vrij mag zijn om nog een vraag te stellen,
Ik heb geen contact met de kinderen en de Ex. Wat als ze toch gaat werken of samenwonen en ik hoor of weet dat niet? Is er dan iets geregeld via de belasting of overheid of gemeente die mij verteld dat de ex geen recht meer heeft op alimentatie?
Ik ben bang dat dit niet het geval is en ik met een een beetje pech, jarenlang betaal terwijl ze er geen recht meer op heeft...

Alvast bedankt voor de eventuele antwoorden.

Mvg,
Olijke Poffer.
Arizona
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 dec 2014, 21:38

Re: Nieuwe partner, trouwen.

Bericht door Arizona »

Welkom.

Vaders hebben het niet per se slechter. Hoorde zelfs van mijn mediator dat de wetgeving zelfs gunstiger is verschoven richting de werkende, vaak de vader, afgelopen jaar.

Als je samenwoont via een liefdesrelatie, wijzigt je draagkracht al. Kan ze later met terugwerkende kracht zelfs misschien nog moeilijk over doen. Tenzij je kunt aantonen dat je gewoon huisgenoten was/bent. Zogauw je gaat samenwonen of zelfs trouwen, is het aan haar wanneer ze meer gaat vragen. Als ze dat niet doet (omdat ze het niet weet of om andere redenen), hoef je niet meer te betalen.

Ik zou even nagaan waar en hoe ze woont, wie weet woont ze samen.
Volgens mij gaaat niemand je dat zomaar vertellen. Ook mooi om misschien te kijken in hoeverre je nog wel nu of later een rol kunt spelen als vader voor je kinderen.

Succes.
Gebruikersavatar
Jeroen2102
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jun 2014, 07:01
Locatie: IJsselstein

Re: Nieuwe partner, trouwen.

Bericht door Jeroen2102 »

Beste Poffer,

De vraag of een gemeente zelfstandig onderzoek gaat doen is afhankelijk hoeveel bijstand je ex krijgt en of ze denken dat ze wat kunnen halen bij jou. Meestal zullen ze dat niet zo snel doen, want dan moeten ze gaan werken he. Je ex kan wel als ze een vermoeden heeft van jou veranderende situatie een herziening aanvragen via de rechtbank, dan moet jij jullie gegevens aandragen en kan er dus sprake zijn van een verandering in jouw draagkracht.

Dan het samenwonen, een gemeente zal dat weinig uitmaken en je ex moet maar zien te bewijzen dat jullie ook nog een liefdesrelatie hebben, anders kun je gewoon blijven stellen dat je "toevallig" samen woont, maar geen partners bent, zorg er ook voor de belastingdienst dit zo ziet.

Je laatste vraag, jouw PA en KA is gebaseerd op de situatie ten tijde van het huwelijk en jouw draagkracht, dus als zij gaat werken kan het hoogstens met haar bijstand worden verrekend, maar niet met jouw PA, maar ik denk dat je je hier niet druk om moet maken.
O.Poffer
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jan 2015, 08:16

Re: Nieuwe partner, trouwen.

Bericht door O.Poffer »

bedankt voor jullie reactie. :-)

Ik vind dat ik behoorlijk aangepakt word hoor. Ik betaal in totaal zo'n €600 aan alimentatie. Dat vind ik een aardige aanslag op mijn inkomen. Kijk kinderalimentatie oké. Dat vind ik ook helemaal geen probleem. Partneralimentatie daarentegen.... Natuurlijk begrijpelijk dat ik moet betalen als de Ex geen baan heeft. Ze staat er ineens alleen voor. Maar dan moet ze wel met de luie reet van de stoel afkomen en zorgen dat ze als de sodemieter aan het werk komt. We moeten allemaal werken voor ons geld.
En daarom vind ik 12 jaar lang wel erg lang.
maar dat terzijde.

De ex weet dat ik samenwoon dus ze zou het kunnen aanvragen maar dat kost ook haar geld neem ik aan. Ik wil de laatst een herberekening aanvragen maar de advocaat vertelde doodleuk dat dit zo'n €1500 zal gaan kosten en de ex er wel mee moet willen instemmen dat ze haar financiële gegevens overdraagt. Wil ze niet mee werken dan wordt het al een moeilijke zaak, buiten de kosten alleen al. Maar als mij dat zoveel kost dan kost het haar net zoveel. Ik denk zelf dat ze dat niet kan betalen van een bijstanduitkering.

Het blijft dus een gokje. Trouwen of niet.. Ik vind 12 jaar wachten en dan pas trouwen ook erg.. Als ik straks 10 of 11 jaar 100 euro per maand meer moet gaan betalen dan is dat best een heel aardig bedrag bij elkaar.

In ieder geval bedankt voor jullie reply. We moeten maar eens goed nadenken over wat nu wijsheid is...

Wat ik zeker ga doen is ook even de petitie tekenen. Ik vind het ook zwaar min dat de kinderalimentatie niet meer aftrekbaar is terwijl daar met de berekening wel rekening mee is gehouden. Zo van, het kan wat hoger want je krijt toch een aanzienlijk deel terug via de belasting.. :evil:

Mvg,
Olijke Poffer
Gebruikersavatar
Jeroen2102
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jun 2014, 07:01
Locatie: IJsselstein

Re: Nieuwe partner, trouwen.

Bericht door Jeroen2102 »

Beste Poffer,

Laat dat stukje wrok los dat zij moet gaan werken, want dat gaat nooit ten gunste van jouw PA, je kan beter hopen dat ze ooit gaat samenwonen want dan vervalt jouw PA.

Het enige wat je kan doen is misschien juridisch advies hierover inwinnen en misschien op huwelijkse voorwaarden trouwen waardoor de draagkracht anders wordt ingericht. Gun jezelf dat stuk geluk en trouw gewoon, maar wees enkel voorbedacht op mogelijk dat je ex gaat zieken.
O.Poffer
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jan 2015, 08:16

Re: Nieuwe partner, trouwen.

Bericht door O.Poffer »

Je hebt gelijk hoor maar dat stukje wrok, dat is lastig los laten. Wel beter natuurlijk. Dat staat als een paal boven water. En ik weet wel dat mijn PA er niet door veranderd maar dat is meer mijn frustratie. :-)
We zijn zeer zeker aan het rondkijken en zoeken wat de mogelijkheden zijn. Huwelijkse voorwaarden is iets wat we nog niet hebben bekeken. Dat kunnen we nog eens bekijken.

Verder is Juridisch advies inwinnen altijd een optie mits het betaalbaar blijft.

Nogmaals bedankt voor het meedenken...

Mvg,
Olijke Poffer.
Istar
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 mei 2014, 10:03

Re: Nieuwe partner, trouwen.

Bericht door Istar »

Jouw ex hoeft een herziening niet te betalen, dat betaalt de belastingbetaler voor haar. Net als vrijstelling van de gemeentelijke heffingen en nog wel meer potjes speciaal voor de "arme bijstandsmoeder".

Denken dat ze je geen proces aandoet omdat het haar dan veel geld kost is dus niet waar. Ze komt in aanmerking voor rechtsbijstand en kan dus voor een appel en een ei jou een proces aandoen. Waar jij dan wel natuurlijk zelf je advocaat en griffierecht voor moet betalen, en die bedragen zijn inderdaad niet mals.

Als jouw ex gaan trouwen of samenwonen of werken verandert er volgens mij helemaal niks aan jouw alimentatieverplichting. Pas als jij dit aan kan tonen en dus weer zo'n dure procedure start om herziening aan te vragen zal een rechter zich er eens over buigen en kun je stoppen met betalen.

Ik neem aan dat je al een tijdje alimentatie betaalt en de behoefte van de kinderen dus onder de oude regels is berekend en toen is er inderdaad ook rekening gehouden met je fiscale voordeel. Tegenwoordig wordt het kindgebonden budget van de behoefte af gehaald omdat de moeder dit al ontvangt om voor de kinderen te zorgen. Dat is een flink bedrag als je in de bijstand zit. Ik denk daarom niet dat je bang hoeft te zijn dat je ex of de gemeente een herberekening willen omdat ze er in veel gevallen dan echt niet beter van worden. Je betaalt 600 euro, dat is al bijna haar complete bijstandsuitkering, dus de gemeente vindt het vast wel best.

Vraag me wel af waarom je je kinderen niet meer ziet?
Laatst gewijzigd door Istar op 20 jan 2015, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Nieuwe partner, trouwen.

Bericht door kiekiek »

Istar schreef:Tegenwoordig wordt het kindgebonden budget van de behoefte af gehaald omdat de moeder dit al ontvangt om voor de kinderen te zorgen. Dat is een flink bedrag als je in de bijstand zit. Ik denk daarom niet dat je bang hoeft te zijn dat je ex of de gemeente een herberekening willen omdat ze er in veel gevallen dan echt niet beter van worden.
De ex en de gemeente inderdaad niet, maar voor O.Poffer ligt hier een mooie kans om de KA flink naar beneden te krijgen. Voor een alleenstaande moeder in de bijstand is het kindgebonden butget per jaar flink gestegen naar 3050 euro. Omgerekend 250 per maand. Dit gaat af van de behoefte voor de kinderen en vervolgens wordt de KA naar draagkracht verdeeld. Verder uiteraard het wegvallen van het fiscale voordeel voor de KA. De kans is dan ook aanzienlijk dat de KA flink naar beneden kan gaan. Even informeren bij een advokaat wat je kansen zijn, er zijn genoeg advokaten waar een eerste gesprek echt vrijblijvend en gratis is.

Moreel gezien zou je moeite kunnen hebben dat je gaat knagen aan de KA, maar aan de andere kant komt er aanzienlijk veel meer binnen via het kindgebonden budget. Je zou een dief van je eigen portemonnee zijn als je daar niet op inspringt.

Trouwen? Daar zijn de meningen duidelijk over verdeeld. Voor zover ik weet maakt het voor de alimentatie en de belasting niets uit of je getrouwd bent, een geregistreerd partnerschap hebt of samen in het GBA op hetzelfde adres staat ingeschreven. Waarom niet een orienterend gesprek bij een notaris aanvragen? Die kan je daar alles over vertellen, net als het al dan niet gaan trouwen onder huwelijkse voorwaarden. Denk ook eens na over je testament, er is meer uit te sluiten dan je denkt. Sowieso een langstlevende testament over en weer, met daarin de clausule dat je ex nooit aan een erfenis kan komen tot de kinderen 18 zijn. Daarvoor kan je zelf iemand aanwijzen, desnoods de notaris zelf. Verder is het sinds een jaar of tien mogelijk om kinderen afdoende te onterven. Allemaal puntjes waar je nog even over kan nadenken voor jullie het huwelijksbootje instappen ;)

Verder: vergeet de wrok en denk aan jezelf!
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Istar
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 mei 2014, 10:03

Re: Nieuwe partner, trouwen.

Bericht door Istar »

Stel dat de TO de volledige behoefte van de kinderen al in zijn eentje betaald maar dat zijn draagkracht daardoor niet voldoende was om de behoefte van de PA ook volledig te dragen dan schiet hij er wellicht nog niks mee op om herziening aan te vragen. Dan betaalt hij minder kinderalimentatie maar heeft hij wel meer draagkracht om meer PA te gaan betalen. Ik zeg niet dat dat zo is want ik weet de feitelijke bedragen niet, maar dat schiet mij dan weer te binnen, uitkijken dus met dit soort dingen! Je moet je echt afvragen of het zin heeft om veel geld kwijt te zijn (proces) voor uitkomsten die onzeker zijn. Rechters kunnen altijd afwijken van de norm en doen dat dus ook graag.

Vwb samenwonen, dat maakt inderdaad geen verschil met trouwen, ze gaan er in beide gevallen van uit dat je je woonlasten deelt. Ons is vertelt dat het dan zelfs niet uitmaakt als je vriendin bijv helemaal niet zou werken en je dus nog in je 1tje overal voor opdraait. Het enige dat wel verschil maakt is of je meer kinderen te onderhouden hebt maar ik begrijp uit je verhaal niet dat je ook kinderen met je nieuwe vriendin hebt. "

De tips van kiekkiek zijn goed, wij (ik als stiefmoeder) hebben inderdaad een langstlevende clausule. Kinderen, die overigens ook mijn erfgenaam als zijnde kind zijn, kunnen dus nooit meteen de erfenis opeisen zodat ik ons huis moet verkopen als vriend eerst overlijdt. Ook als hij overlijdt of wij tegelijk overlijden als de kinderen nog minderjarig zijn dan kan zijn ex nooit aan de erfenis komen als voogd voor de kinderen. Ze kan zelfs geen voordeel van de rente erover krijgen :twisted:

Je hebt overigens wel ballen om nog een keer in het huwelijksbootje te durven stappen. Of is je nieuwe vriendin een stuk vermogender haha? :wink:
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Nieuwe partner, trouwen.

Bericht door kiekiek »

Istar schreef:
Of is je nieuwe vriendin een stuk vermogender haha? :wink:
Scherp, maar altijd nog beter dan een luie en parasiterende hex Istar ;)
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Nieuwe partner, trouwen.

Bericht door Voiceless »

Er zijn door Poffer eigenlijk verschillende onderwerpen aangeroerd. samenwonen of trouwen en de verhaalsbijstand. Er is hier wel een duidelijk verschil tussen de PA en de KA en de positie van de ontvanger en gerechtigde.

Eerst de KA. Hiervoor is het kind de gerechtigde en de hex namens het kind de ontvanger. Samenwonen heeft met de nieuwe regels geen effect meer. Jouw partner wordt beschouwd als economisch zelfstandig en de woonkostencomponent is een vast percentage can 30%. Met de oude regels was het nog dat de woonlasten gehalveerd worden.
Het trouwen kan wel effect hebben. Immers de nieuwe partner kan als stiefouder aangemerkt geworden en daardoor kan er een onderhoudsverplichting t.b.v. kind ontstaan (mits het tot jullie gezin behoort). De gemeente (en jouw hex) zou nu ook op de nieuwe partner kunnen verhalen. Maar alleen tot maximaal de vastgestelde netto behoefte van het kind. Die zal met de nieuwe fiscale regels niet zo hoog zijn.

Dan de PA, waarvoor de hex de gerechtiigde is en alleen jij de plichtige bent. De gemeente kan dat alleen op jou verhalen. Dus nooit op jouw nieuwe partner. Als jij gaat trouwen en/of gaat samenwonen wordt er in principe een tweede draagkrachtberekening gemaakt. Ook hier wordt de nieuwe partner als economisch zelfstandig gezien. Als jouw.nieuwe partner niet economisch zelfstandig is, dan moet je dat aantonen en kan dat invloed hebben op de berekening. Je bent immers onderhoudsplichtig naar Jouw nieuwe echtgenoot. Bij samenwonen is dat niet bij wet vastgelegd. De onderhoudsplicht naar jouw hex vervalt als ze gaat trouwen of samenleven als ware gehuwd. Dat bewijs moet jij leveren en is bij vermeend samenwonen lastig. Voor de PA geldt wel de eis dat jouw partner niet in haar eigen behoefte kan voorzien. Gaat ze dus werken, dan kan dat invloed hebben. Blijft ze in de bijstand, dan kan per definitie niet in haar eigen onderhoud voorzien. Samenwonen van jouw ex heeft ook invloed op haar bijstand, dus dat zal ze niet snel doen.
De verschuldigde KA wordt van de tweede berekende draagkracht afgetrokken. Vanuit deze draagkracht wordt gekeken of de behoefte aan PA vervult kan worden. Verlaag je de KA dan kan dat dus resulteren dat je meer PA moet betalen. Per saldo kan het dus niet uitmaken, maar dat is dus afhankelijk van de vastgestelde huwelijkse behoefte.

De gemeente doet niet zoveel uitzichzelf, en op zich voldoe je al het grootste deel van haar bijstand. Als ze al een beschikking hebben, dan zullen ze niet zo snel actie ondernemen. Ik zou me daar dus niet zo druk overmaken. Het verhaal is maximaal de verstrekte bijstand. Zijn de KA plus PA hoger, dan vervalt het recht op bijstand, maar ook (waarschijnlijk) als ze een gemeenschappelijke huishouding gaat voeren.

De kosten voor procederen zullen voor haar niet hoog zijn, want met een bijstandsuitkering krijgt ze een toevoeging.

De keuze om opnieuw te gaan samenwonen of te trouwen zou ik niet laten afhangen van jouw hex, maar van jouw toekomstbeeld met jouw nieuwe partner. Hoe pijnlijk ook, zie de PA als een afkoop van een eerder afgesloten contract en bespreek nu vooraf goed met een notaris hoe jullie je leven verder formeel vorm gaan geven.
O.Poffer
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jan 2015, 08:16

Re: Nieuwe partner, trouwen.

Bericht door O.Poffer »

Vraag me wel af waarom je je kinderen niet meer ziet?
De kinderen zijn min of meer geïndoctrineerd door de (h)ex. Ze hebben besloten om voor haar te kiezen en mij willen ze (voorlopig) niet meer zien.
Scherp, maar altijd nog beter dan een luie en parasiterende hex Istar ;)
LoL...

Bedankt voor alle reply's. We gaan kijken wat we verder gaan doen.
Voorlopig hebben we genoeg stof tot nadenken. :-)

Mvg,
Olijke Poffer.
Istar
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 mei 2014, 10:03

Re: Nieuwe partner, trouwen.

Bericht door Istar »

Balen man.

Ik weet niet hoe oud ze zijn, maar ik zou wel toch af en toe contact blijven zoeken en met hun verjaardagen iets laten weten. Als ze nooit meer iets van jou horen is het makkelijker om te denken "zie je wel, mama heeft gelijk". Wellicht loop je de komende jaren dan tegen een muur aan maar de kans is wel groot dat als ze oud genoeg zijn dat ze zien dat je het echt wel goed bedoelde en graag de vaderrol in hun leven had willen vervullen.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Nieuwe partner, trouwen.

Bericht door kiekiek »

Inderdaad, stuur ze op z'n minst een kaartje met hun verjaardag met een aardige tekst erop. Desnoods dat je ze mist en een kaartje met Kerst en Oud & Nieuw.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Jodi01
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jan 2015, 08:29

Re: Nieuwe partner, trouwen.

Bericht door Jodi01 »

Ik zie mijn kinderen 1 dag (donderdag) per week. Ook mijn hex wilde dat niet en vertelde de meest bijzondere verhalen over mij tegen de kinderen, maar ook tegen anderen.
De kinderen willen heel graag komen. Hen spontaan zien, is er niet meer bij. Maar met hun verjaardagen maak ik er altijd een feestje van. En op de dagen dat ze bij mij zijn ook. Dat vinden ze prachtig.
En ja, er zijn ook dagen dat ik ze niet heb. Sinterklaas, kerst en/of oud en nieuw. Nou dat 'vier' ik dat als nog als ze bij mij zijn. Prachtig vinden ze het.
Aanhouder wint denk ik dan maar.
Plaats reactie