wijzigen hoofdverblijf en jeugdzorg

Heeft U de RvdK in de nek. Schrijf Uw ervaringen hier neer.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: wijzigen hoofdverblijf en jeugdzorg

Bericht door The Driver »

Alles is mogelijk. Bij mij had de gezinsvoogd het zelfs zo geregeld, dat de kinderen niet in de publieke hoofd/wachtruimte mochten wachten, omdat hij wilde dat oogkontakt met mij als straf niet mogelijk zou zijn. Een dochter mocht zelfs niet alleen bij de rechter naar binnen, maar moest begeleid worden door een groepsleidster van de zorginstelling waar ze verplicht haar UHP uitzat. De rechter wilde zelfs geen antwoord geven, toen ik daar vragen over stelde.
Hoezo wordt een kind dan onafhankelijk gehoord en mag ze dan niet vrijuit spreken.
Alles is mogelijk.
robb
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 nov 2014, 08:31

Re: wijzigen hoofdverblijf en jeugdzorg

Bericht door robb »

Ik vind het nogal heftig om zulk jonge kinderen dat soort moeilijke vragen te stellen. Dit hoeft toch niet perse bij de rechtbank te gebeuren ?
Daniel
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 apr 2014, 10:03

Re: wijzigen hoofdverblijf en jeugdzorg

Bericht door Daniel »

robb schreef:Ik vind het nogal heftig om zulk jonge kinderen dat soort moeilijke vragen te stellen. Dit hoeft toch niet perse bij de rechtbank te gebeuren ?
@robb ik snap wat je bedoeld maar in dit geval is dochter zelf de rechtsgang begonnen en wist daarmee dat dit ging gebeuren ze heeft al eens een kinderrechter gesproken. Haar antwoord ik voel mij voor het eerst echt gehoord en kon mijn verhaal doen. Dus aan de andere kant ben ik blij dat dit dus wel gedaan word. Voor jongere kinderen zou het misschien in een school omgeving fijner zijn...
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: wijzigen hoofdverblijf en jeugdzorg

Bericht door ll2014 »

robb schreef:Ik vind het nogal heftig om zulk jonge kinderen dat soort moeilijke vragen te stellen. Dit hoeft toch niet perse bij de rechtbank te gebeuren ?
Het kind krijgt een brief waarin verschillende mogelijkheden staan:
1 - een invulformulier waar een paar keuzes aangevinkt kunnen worden.
2 - een brief met wensen sturen
3 - kiezen om gehoord te worden
4 - helemaal niets doen

Gehoord worden is voor zover ik weet altijd bij de rechtbank, en in ieder geval zonder de ouders.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: wijzigen hoofdverblijf en jeugdzorg

Bericht door kiekiek »

Voor zover ik weet gebeurd dat eigenlijk alleen voor kinderen vanaf 12 jaar.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: wijzigen hoofdverblijf en jeugdzorg

Bericht door ll2014 »

klopt, kinderen vanaf 12 jaar krijgen standaard een uitnodiging, onder de 12 jaar gaat dat alleen op verzoek van het kind.
Daniel
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 apr 2014, 10:03

Re: wijzigen hoofdverblijf en jeugdzorg

Bericht door Daniel »

ik weet zeker dat dochter gehoord wilt worden maar de kans is groot dat heks dus de brief (zo lang mogelijk) verborgen houdt zeker als ze erin leest dat er ook een keuze is om niets te doen.
Moeder kennende probeert ze zo haar eigen hachje te redden dat ze dan kan zeggen zie je wel dochter heeft niet laten weten dus het valt allemaal wel mee....
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: wijzigen hoofdverblijf en jeugdzorg

Bericht door ll2014 »

Daniel schreef:zeker als ze erin leest
Formeel mag ze de brief niet eens openmaken.

In mijn geval was de brief ook opengemaakt voor mijn zoon deze kreeg, ze had zich zogenaamd vergist....

En dat terwijl mijn zoon mijn achternaam heeft en dus compleet anders dan haar achternaam.
Aangezien we nooit getrouwd zijn geweest, heeft ze ook nooit mijn achternaam gehad.
Daniel
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 apr 2014, 10:03

Re: wijzigen hoofdverblijf en jeugdzorg

Bericht door Daniel »

ll2014 schreef:
Daniel schreef:zeker als ze erin leest
En dat terwijl mijn zoon mijn achternaam heeft en dus compleet anders dan haar achternaam.
Aangezien we nooit getrouwd zijn geweest, heeft ze ook nooit mijn achternaam gehad.
herkenbaar ik ben ook nooit getrouwd met haar en dochter heeft ook mijn achternaam... formeel gezien heeft ze schijt aan dat weet ik zeker....

Dochter zou ons van alles op de hoogte houden. We wachten af...
robb
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 nov 2014, 08:31

Re: wijzigen hoofdverblijf en jeugdzorg

Bericht door robb »

Weet ex wel dat ze de brief niet mag openen dan ? Wij maken ook post voor de kinderen open gewoonlijk.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: wijzigen hoofdverblijf en jeugdzorg

Bericht door ll2014 »

robb schreef:Weet ex wel dat ze de brief niet mag openen dan ? Wij maken ook post voor de kinderen open gewoonlijk.
Nadat ik haar bij de rechtszaak in eerste instantie heb verteld dat dat onder briefgeheim valt en dus schending van de grondwet is zou ze het toch moeten weten.
Bij de beroepszaak heeft ze gewoon weer zijn brief geopend.

Post voor kinderen open is altijd een lastig onderwerp.
Als beide ouders besluiten dat het in het belang van het kind is om dit te doen mag het, maar dan moet er ook een duidelijk aanwijsbare reden zijn, bijvoorbeeld de verdenking dat je kind verplichtingen aangaat waar jij het niet mee eens bent.

Als de rechtbank een aan de buitenkant herkenbare brief naar een minderjarige stuurt, mag je er van uit gaan dat die post ook echt voor de minderjarige is bestemd, anders zou er wel staan aan de "ouders van" of zoiets.
robb
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 nov 2014, 08:31

Re: wijzigen hoofdverblijf en jeugdzorg

Bericht door robb »

Dan lijkt het me inderdaad duidelijk. Ik wist niet hoe dat in zijn werk gaat, maar zal er zelf ook wel mee te maken krijgen binnenkort. Krijgen mijn dochter ieders een aparte uitnodiging ? Ik denk dat de jongste zo'n brief niet echt zal begrijpen.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: wijzigen hoofdverblijf en jeugdzorg

Bericht door kiekiek »

Ligt eraan hoe oud de jongste is, mijn zoontje van 12 kreeg ook een brief en die zal hem wel uitgelegd zijn door mijn hex. Hij is vervolgens op gesprek geweest bij de rechter. Wel vervelend dat een kind bij zoiets betrokken raakt, een kind wil niet graag partij kiezen tussen de ouders. Die van mij koos uiteindelijk een middenweg, waar beide ouders min of meer wel mee akkoord konden gaan.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
robb
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 nov 2014, 08:31

Re: wijzigen hoofdverblijf en jeugdzorg

Bericht door robb »

Ben ik het mee eens. De jongste is 9, zij zal dan dus geen brief ontvangen ?
De oudsten zijn 12 en 15. Is het de bedoeling dat ze echt partij gaan kiezen wanneer ze in gesprek komen bij de rechter ?
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: wijzigen hoofdverblijf en jeugdzorg

Bericht door kiekiek »

Ik mag toch aannemen dat de rechter die vraag niet rechtstreeks zal stellen, maar er zal ze gevraagd worden wat zij zouden willen, meer een open-vraag gesprek. Een kind is van nature loyaal aan beide ouders. De jongste zullen ze niet uitnodigen.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Plaats reactie