Wie heeft er een ouderschapsplan en wie niet?

Bent u gescheiden na 1 maart 2009, geef hier u ervaringen weer over het ouderschapsplan.
Wat kan er allemaal mis gaan en waar men op moet letten bij het opstellen
Rocco
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 179
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:36

Re: Wie heeft er een ouderschapsplan en wie niet?

Bericht door Rocco »

robb schreef:
Je ex heeft vast alleen een behoefteberekening laten maken. Is er ook een draagkrachtberekening gemaakt, waaruit blijkt wat jou ruimte werkelijk is voor alimentatie?
Ja er zit een volledige berekening bij, maar toch denk ik niet dat ik dit per maand missen kan.
Mediation zie ik niet zitten, ze krijgt ze toch op haar hand. Mijn omgeving adviseert me direct een advocaat in de hand te nemen om voor mijn belangen op te komen en hoogstwaarschijnlijk is dat ook de enige manier om deze strijd eerlijk te voeren. Het voorstel betreft een uitgebreide omgangsvorm voor de kinderen. Twee van de drie weekeinden en de helft van de vakanties en feestdagen. Maar ik zou ze het liefst bij mij zien wonen.
Hey Robb, het is waarschijnlijk niet realistisch om de kinderen geheel bij jou te kunnen laten wonen. Klein puntje waar je over na zou moeten denken, heb je in de regeling zoals deze er nu ligt wel voldoende tijd voor je zelf? Eens in de 3 weken een weekend voor jezelf is een zwaar ritme. (Er van uitgaande dat je nu kostwinner bent en dit moet blijven, it's just a thought) Misschien is het beter om te kijken of je door de weeks 1 of 2 dagen kunt krijgen.
Los daarvan, ik heb zelf mediation geprobeerd, mijn advies zou idd zijn om dat niet te doen. Als je geen advocaat hebt nog op dit moment, en zij wel, dan kun je niet anders dan er ook 1 in de arm nemen. Bovendien mag je jezelf niet verdedigen zonder...
Ik zou zelf geen energie meer steken in correspondentie van je wederpartij. Laat je advocaat er maar op reageren. Als je er vanaf wilt, laat je je advocaat een eenzijdig verzoek indienen bij de rechtbank. Op het moment dat dat er ligt heb je binnen 4 maanden een uitspraak, met een door de rechtbank vastgestelde alimentatie. Daarbij zal rekening worden gehouden met hoeveel zorg jij ook aan de kinderen biedt. Tips over netto inkomen vs. vaste lasten vind je in andere topics.
Woon je nog "thuis"?
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Rocco
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 179
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:36

Re: Wie heeft er een ouderschapsplan en wie niet?

Bericht door Rocco »

kiekiek schreef:Ach Rocco, ik heb al zoveel geprobeerd, rechtstreeks of via instanties. Zelfs bij de laatste zitting bleef ze stug aan 1 keer in de 4 weken vasthouden. Echt een hex die totaal niet voor rede vatbaar is. Ik heb zelfs zwart op wit een mailtje van haar naar de RvdK waarin ze toegeeft dat ze zelf wil dat er totaal geen omgang komt tussen mij en de kinderen. Dan weet je eigenlijk al meer dan genoeg. Nu heb ik een uitspraak en dan nog heb je er niets aan. Ik heb al zo vaak met de gedachte gespeeld om alles maar op te geven en ook mijn jongste kind maar te onterven. Overal een dikke streep onder zetten en alle contacten verbreken. dan maar twee gebroken harten, maar dan is deze ellende afgelopen en op dat front toch een stukje rust. Tegen mijn vrouw zei ik gelijk al: deze ellende gaat de rest van mijn leven door en tot nu is het al ruim 3 jaar aan de gang.
Een hele goedemorgen Kiekiek,

Net als bij MandRay, geld ook voor dit soort langer slepende ellende dat het verschil tussen inhoud en proces blijvend bestaat.
Zoals ik je uit je posts ken, weet je zelf heel goed hoe het werkt. Het gaat er om natuurlijk om dat inhoudelijk de strijd niet gewonnen kan worden.
Een mail met RvK waaruit blijkt dat zij het liefst geen omgang meer wenst, is erg inhoudelijk, maar procesmatig voegt het weinig toe. Als je over de mail op zich begint, dan is jouw interpretaties hiervan te betwisten. Dat verlies je. Het onderwerp is dan jouw insinuatie aan haar adres. Deze is natuurlijk terecht, maar voegt via de officiële route niets toe.
Maar procesmatig is het onderwerp dat er besloten is dat je zoon 12 vastgestelde weekeinden bij jullie is en 6 weekenden in overleg. Het enige dat officieel moet worden vastgesteld is dat dit niet gebeurd en dat hier geen enkele reden voor is. Ik weet zeker dat als je je hierop focust in een kort geding, je kans van slagen groter is. Want je duwt haar in de rol verdedigende rol. Op die manier moet zij reageren, en zal dit met motiverende reden moeten doen. Deze motivatie zal moeten inhoudelijk zijn. Deze inhoudelijk motivatie is uiteraard door jou te betwisten. En dan komt de mail aan de RvK wellicht heel goed van pas. Want ja, als ze niet zegt wat in die mail staat, je hebt dan zwart op wit de bewijslast dat ze de boel staat te belazeren waar de rechtbank bij staat. Reken maar op een veeg uit de pan. Ook hier geldt, bestuur het proces, geef de feiten richting.
Het draait niet om het winnen van de hex, maar om het realiseren van de omgang met je zoon, die hij vooral ook zelf wil. Ondersteun de kwestie ook daarmee.
Wie weet heb je niet aan deze reactie. Maar ik probeer vanuit een goed hart mee te denken.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Wie heeft er een ouderschapsplan en wie niet?

Bericht door kiekiek »

Kijk die laatste zin lijst ik dan gelijk maar in ;)

Je hebt helemaal gelijk. Het is en blijft toch een strijd, eerst vanuit emotie overweeg je de hele omgang maar stil te leggen en tot onerven over te gaan. Gisteren heb ik veel lopen ijsberen in de achtertuin, goed voor mijn herstel, maar ook goed om alles weer op een rijtje te krijgen. Ijsberen lucht op en geeft zicht op de rode draad!

Niet mijn zoontje is fout, maar die gruwelijke hex en ik heb besloten om haar aan te pakken op de enige juiste manier. Ik heb haar en beide advokaten een vooraankondiging voor een Kort Geding met alle feiten en bijlagen gemaild, waaruit blijkt dat zij zich niet aan de beschikking houdt.

Wat ik doe en vraag?

- aangifte tegen haar wegens onttrekking zo rond de Kerst
- duidelijkheid over de uitspraak en dat vast laten leggen
- inhalen van die 2 extra weekenden in 2015
- schadeloosstelling, alle kosten die ik nu moet maken als veroordeling bij haar leggen

Eerste schatting voor dit grapje tussen de 3 en 6 duizend euro voor allebei bij elkaar opgeteld. Mij direkt schadeloosstellen zal ze wel niet doen, dus dat wordt een Gerechtsdeurwaarder.

Ik heb haar duidelijk gemaild dat ik volgend jaar consequent deze weg zal bewandelen.

Ze heeft nu in feite de keuze: slikken of stikken. Dus de beschikking naleven of haar aan de haren voor de rechter slepen. Ik schat in dat ze naief voor het laatste kiest, omdat ze zo stellig van mening is dat haar uitleg van de uitspraak klopt.

Verder had ze een kosteloos advokaatje, maar gezien de inkomsten daar heeft ze daar helemaal geen recht op.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Rocco
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 179
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:36

Re: Wie heeft er een ouderschapsplan en wie niet?

Bericht door Rocco »

kiekiek schreef:Kijk die laatste zin lijst ik dan gelijk maar in ;)

Je hebt helemaal gelijk. Het is en blijft toch een strijd, eerst vanuit emotie overweeg je de hele omgang maar stil te leggen en tot onerven over te gaan. Gisteren heb ik veel lopen ijsberen in de achtertuin, goed voor mijn herstel, maar ook goed om alles weer op een rijtje te krijgen. Ijsberen lucht op en geeft zicht op de rode draad!

Niet mijn zoontje is fout, maar die gruwelijke hex en ik heb besloten om haar aan te pakken op de enige juiste manier. Ik heb haar en beide advokaten een vooraankondiging voor een Kort Geding met alle feiten en bijlagen gemaild, waaruit blijkt dat zij zich niet aan de beschikking houdt.

Wat ik doe en vraag?

- aangifte tegen haar wegens onttrekking zo rond de Kerst
- duidelijkheid over de uitspraak en dat vast laten leggen
- inhalen van die 2 extra weekenden in 2015
- schadeloosstelling, alle kosten die ik nu moet maken als veroordeling bij haar leggen

Eerste schatting voor dit grapje tussen de 3 en 6 duizend euro voor allebei bij elkaar opgeteld. Mij direkt schadeloosstellen zal ze wel niet doen, dus dat wordt een Gerechtsdeurwaarder.

Ik heb haar duidelijk gemaild dat ik volgend jaar consequent deze weg zal bewandelen.

Ze heeft nu in feite de keuze: slikken of stikken. Dus de beschikking naleven of haar aan de haren voor de rechter slepen. Ik schat in dat ze naief voor het laatste kiest, omdat ze zo stellig van mening is dat haar uitleg van de uitspraak klopt.

Verder had ze een kosteloos advokaatje, maar gezien de inkomsten daar heeft ze daar helemaal geen recht op.
Hahahaha :lol:

Precies, zorg ervoor dat je niets invult en haar de onderbouwing van de feiten laat doen. Volgens mij staat er niets in de weg om dan de omgang met je zoon te herstellen.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
robb
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 nov 2014, 08:31

Re: Wie heeft er een ouderschapsplan en wie niet?

Bericht door robb »

Dus mediation is niet raadzaam? Leek mij voor alsnog een betere oplossing dat in strijd te gaan. Tijd voor mijzelf behoud ik wel, natuurlijk wel minder als de kinderen hier blijven wonen. We verblijven nog samen in de woning.Tot er een oplossing is gevonden. Zij wil hier niet blijven, met haar parttime inkomen kan zij het ook niet veroorloven hier te blijven.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Wie heeft er een ouderschapsplan en wie niet?

Bericht door kiekiek »

robb schreef:Dus mediation is niet raadzaam? Leek mij voor alsnog een betere oplossing dat in strijd te gaan.
Leek mij ook, maar zij weigert ieder gesprek met mij en dat sinds 3 1/2 jaar, het moment dat we uit elkaar gingen. Ook talrijke voorstellen gedaan voor gesprekken bij instanties, advokaten, familie, maatschappelijk werk, maar ze heeft alles stelselmatig van tafel geveegd. Dan maar de strijd weer aangaan bij de rechter, heel vermoeiend, maar ik heb een leuke advokate, een leuk jong grietje van 25 jaar die echt van wanten weet en to-the-point blijft. De vorige keer waren ze bij de rechtbank een paar uur uitgelopen, dus het wachten kon aangenaam doorgebracht worden, zonder de wachttijd in rekening te brengen ;)
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
robb
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 nov 2014, 08:31

Re: Wie heeft er een ouderschapsplan en wie niet?

Bericht door robb »

Ik heb het mediation verhaal nog niet officieel voorgesteld, wel benoemd. Ze was niet direct afwijzend hierin. Toch betwijfel ik of dit iets uit zal halen en of ik niet beter een advocaat in de arm kan nemen.
Zo'n advocate is wel een leuke bijkomstigheid kiekiek.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Wie heeft er een ouderschapsplan en wie niet?

Bericht door kiekiek »

Ligt eraan of jullie qua standpunten en wensen niet al te ver uit elkaar liggen. Mocht het bij voorbaat niet te overbruggen zijn, dan zou ik zeker niet aan mediation beginnen. Jullie kunnen dat zelf het beste inschatten.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Rocco
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 179
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:36

Re: Wie heeft er een ouderschapsplan en wie niet?

Bericht door Rocco »

kiekiek schreef:
robb schreef:Dus mediation is niet raadzaam? Leek mij voor alsnog een betere oplossing dat in strijd te gaan.
Leek mij ook, maar zij weigert ieder gesprek met mij en dat sinds 3 1/2 jaar, het moment dat we uit elkaar gingen. Ook talrijke voorstellen gedaan voor gesprekken bij instanties, advokaten, familie, maatschappelijk werk, maar ze heeft alles stelselmatig van tafel geveegd. Dan maar de strijd weer aangaan bij de rechter, heel vermoeiend, maar ik heb een leuke advokate, een leuk jong grietje van 25 jaar die echt van wanten weet en to-the-point blijft. De vorige keer waren ze bij de rechtbank een paar uur uitgelopen, dus het wachten kon aangenaam doorgebracht worden, zonder de wachttijd in rekening te brengen ;)
Hahaha, dat heb je beter geregeld dan ik dan. Die van mij is man :?

Btw Kiekiek, je hebt toch niet alle info waarmee je de argumenten van je hex kunt betwisten al bij haar en dr advocaat aangeleverd?
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Rocco
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 179
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:36

Re: Wie heeft er een ouderschapsplan en wie niet?

Bericht door Rocco »

robb schreef:Ik heb het mediation verhaal nog niet officieel voorgesteld, wel benoemd. Ze was niet direct afwijzend hierin. Toch betwijfel ik of dit iets uit zal halen en of ik niet beter een advocaat in de arm kan nemen.
Zo'n advocate is wel een leuke bijkomstigheid kiekiek.
Weet je waarom ik het je afraad om mediation te doen? Omdat je dit op dit moment ook nog niet hebt maar wel in de "praatvorm in probeert oplossingen te zoeken. Door je "praatvorm" dacht ik meteen aan mediation.
Mediation zal er op gericht zijn dat jij iets meer financiële middelen aan je ex geeft, en zij iets meer zorg aan jou geeft. Bemiddeling zoekt nu eenmaal de middenweg. Geven en nemen. Maar uit je posts begrijp ik dat je ex niets wil weten van eventuele lagere bedragen.
Ofwel zij heeft zich nu in een claimende positie gebracht, waarbij zij achterover kan leunen en jou kan zien spartelen. Alles wat minder gunstig is dan haar huidige berekening zal ze afwijzen. Jij raakt steeds gefrustreerder. Veel energie voor weinig resultaat. Spreek uit ervaring. Uiteindelijk is het een keuze die je zelf zult moeten maken. Maar wees niet naief richting aanstaande ex.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
robb
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 nov 2014, 08:31

Re: Wie heeft er een ouderschapsplan en wie niet?

Bericht door robb »

Ze zegt dat de advocaat die berekening heeft gemaakt, maar wil het niet over de verblijfplaats hebben. Had gehoopt dat mediation haar misschien tot andere inzichten zou bewegen. Omdat ik denk dat onze 3 kinderen het beste bij mij kunnen blijven, maar dat vind zij niet in hun belang.
Rocco
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 179
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:36

Re: Wie heeft er een ouderschapsplan en wie niet?

Bericht door Rocco »

robb schreef:Ze zegt dat de advocaat die berekening heeft gemaakt, maar wil het niet over de verblijfplaats hebben. Had gehoopt dat mediation haar misschien tot andere inzichten zou bewegen. Omdat ik denk dat onze 3 kinderen het beste bij mij kunnen blijven, maar dat vind zij niet in hun belang.
OK, duidelijk. Je ex wil helemaal geen mediation. En volgens mij weet je dat stiekem zelf ook. Je weet stiekem denk ik ook dat je de kinderen niet bij jou krijgt als je ex deze standpunten nu al inneemt. Het wordt dus tijd om een realistisch doel te stellen voor je zelf en te gaan handelen daar naar. Daar moet je met je advocaat een strategie voor ontwikkeling.

Onthoud voor je huidige situatie wat de aanleiding van de scheiding is geweest en wie het initiatief heeft genomen.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Wie heeft er een ouderschapsplan en wie niet?

Bericht door kiekiek »

Rocco schreef:
Btw Kiekiek, je hebt toch niet alle info waarmee je de argumenten van je hex kunt betwisten al bij haar en dr advocaat aangeleverd?
Jawel, maar zoveel is dat niet Rocco, alleen de uitleg van de ene regeltje is nu het twistpunt. Verder heb ik de rechtbank gebeld en per mail het verzoek gedaan om dat regeltje uit te leggen.

De advokate die ik nu heb heeft me nu 3 keer op een goede manier bijgestaan. Daarvoor had ik een dik Hollands mormel die te lui was om uit haar ogen te kijken, geen rekening hield met mijn wensen en me nog een poot heeft uitgedraaid voor € 1500. Ook dat soort gespuis komt in de advokatuur voor.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Rocco
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 179
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:36

Re: Wie heeft er een ouderschapsplan en wie niet?

Bericht door Rocco »

OK gelukkig, niet in de kaarten laten kijken. :twisted:

Goede move die mail naar de rechtbank. Vraag mij af of ze dat zo in behandeling nemen. Want daarmee doe ze in feite al een uitspraak over een betwistbaar onderdeel in de beschikking. Keep us posted.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Wie heeft er een ouderschapsplan en wie niet?

Bericht door kiekiek »

Rocco schreef:Vraag mij af of ze dat zo in behandeling nemen.
Misschien en misschien ook niet ;)

Eigenlijk moet het via een advokaat, maar dan is het gelijk kassa, dus ik doe dit soort zaken wel vaker rechtstreeks bij de rechtbank. Even naar de juiste afdeling vragen en zeggen waarom je belt en dan kom je rechtstreeks bij de administratie binnen. Lukt het niet dan kan een advokaat het zo opvragen. Je hebt er ook recht op.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Plaats reactie