alimentatie

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
Gebruikersavatar
sdwv
Administrator
Administrator
Berichten: 197
Lid geworden op: 11 aug 2006, 18:25

alimentatie

Bericht door sdwv »

Anonymous Geplaatst: 05 Mrt 2006 11:48 am Onderwerp: alimentatie

--------------------------------------------------------------------------------
mijn zoon is 16 jaar maar werkt drie dagen per week en gaat twee dagen naar school eind deze school jaar wil hij helemaal werken
en wil hij van school af moet ik dan nog steeds alimentatie tot zijn 18 jaar blijven betalen


Anonymous Geplaatst: 13 Mrt 2006 04:01 pm Onderwerp: Re: alimentatie

--------------------------------------------------------------------------------
j robertus schreef:
mijn zoon is 16 jaar maar werkt drie dagen per week en gaat twee dagen naar school eind deze school jaar wil hij helemaal werken
en wil hij van school af moet ik dan nog steeds alimentatie tot zijn 18 jaar blijven betalen


Volgens mij moet je wel tot zijn 18e betalen. Maar wie int het geld? je ex of je zoon? Als het je dwars zit dat je moet betalen omdat je ex het int kun je misschien proberen om een rekening voor je zoon te openen, zodat het geld rechtstreek naar hem gaat. En hij dus zelf kleren etc ervan kan gaan kopen. Dus heeft je ex niet meer het argument dat ze kleren voor hem moet kopen van jou betaalde alimentie. Ik weet niet of het een goeie optie is, maar ik kan me indenken dat dit nog altijd beter is dan geld blijven 'doneren' aan je ex, toch?


Rick Geplaatst: 14 Mrt 2006 02:38 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------
Over de regels omtrent kinderalimentatie bestaat nogal wat onduidelijkheid. De hoogte van kinderalimentatie is bepaald door enerzijds draagkracht (wat de alimentatieplichtige kan betalen) en anderzijds de behoefte van het kind. Wat nu, als een kind eigen inkomen heeft? Hoe moet hiermee worden omgegaan bij de (bestaande) kinderalimentatie?
De hoogte van kinderalimentatie is bepaald door enerzijds draagkracht (wat de alimentatieplichtige kan betalen) en anderzijds de behoefte van het kind. Indien de ontvanger van alimentatie geen behoefte heeft aan alimentatie omdat hij/zij in zijn eigen inkomen kan voorzien is er geen recht meer op alimentatie.

Echter: voor kinderalimentatie geldt dat de behoefte wordt bepaald door de kosten van kinderen overeenkomstig de NIBUD normen. Die bepalen wat een kind kost op basis van het (netto) inkomen van de ouders voor de scheiding, hoeveel kinderen er in een huwelijk waren. Deze behoefte (of de kosten) wordt gedeeld op basis van de inkomens van beide ouders.

Uitgangspunt: een kind mag er door de scheiding niet op achteruit gaan.

Nu dan het antwoord: neem het bedrag dat het kind kostte volgens de oorspronkelijke berekening, trek hiervan af wat het kind nu zelf verdient, verdeel het restant (als dat er al is) in dezelfde verhouding als de eerdere kosten zijn verdeeld tussen beide ouders. Nu heb je de nieuwe bijdrage die verschuldigd is.


Anonymous Geplaatst: 10 Apr 2006 07:51 pm Onderwerp: alimentatie en werken

--------------------------------------------------------------------------------
Zolang een kind naar school gaat moet je alimentatie blijven betalen totdat hij/zij 21 jaar is.
Gaat je zoon full-time werken dan ben je niet meer verplicht alimentatie te blijven betalen.
Gesloten